SHEMEKIA COPELAND – BLAME IT ON EVE
Album Review
Album:
SHEMEKIA COPELAND – BLAME IT ON EVE
Artist:
Shemekia Copeland
Record Label:
Alligator Records
Style:
Bluesrock, rock, gospel
Date:
30/08/2024
Reviewed by:
Walter Vanheuckelom
SHEMEKIA COPELAND – BLAME IT ON EVE
Shemekia Copeland werd geboren op 10 april 1979 in Harlem, New York en is de dochter van de Amerikaanse bluesgitarist Johnny "Clyde" Copeland. Ze ging als tiener reeds met haar vader mee op tournee en bracht als negentienjarige in 1998 haar eerste album 'Turn The Heat Up!' uit, dat enthousiast onthaald werd. Het titelnummer geschreven door John Hahn en Jimmy Vivino werd genomineerd voor een W.C. Handy Blues Award voor beste blues song van het jaar. De opvolger 'Wicked' uit 2000 werd genomineerd voor een Grammy Award en was goed voor twee Handy Awards, namelijk voor Blues Album van het jaar en Blues Song van het jaar voor 'It's 2 AM'. De song is ook te horen in de soundtrack van de film 'Angel Eyes'. Bovendien won Shemekia de prijs voor Contemporary Blues Female Artist of the Year, wat ze de twee volgende jaren herhaalde.'Talking To Strangers' (2002) werd geproduceerd door Dr. John, die ook een aantal nummers schreef voor het album. Deze CD won eveneens een Handy Award voor Blues Album of the Year. 'The Soul Truth' uit 2005 werd geproduceerd door de legendarische Stax gitarist Steve Cropper, die ook speelde op het album, dat een mengeling van blues, funk en Memphis soul bevat. In 2009 maakte ze de overstap van Alligator Records naar Telarc met 'Never Going Back', geproduceerd door Oliver Wood, één van The Wood Brothers. Hij was ook producer van het volgende album '33 1/3', dat werd genomineerd voor een Grammy Award. De overstap betekende ook een stijl verandering van de eerder ruwe en emotioneel geladen blues naar een meer gepolijste en gereserveerde rock/gospelsound. Begin 2015 keerde Shemekia terug naar Alligator Records en met het uitstekende 'Outskirts Of Love' zette Shemekia die terugkeer kracht bij. Producer van het album was opnieuw Oliver Wood. Samen met John Hahn, manager van Shemekia, schreef Oliver enkele nummers voor 'Outskirts Of Love'. Buiten originele songs zijn er heel wat bewerkingen van grote artiesten, zoals John Fogerty, Billy Gibbons, Salomon Burke en Albert Collins te vinden op deze schijf. Op drie augustus 2018 verscheen haar succesrijke album 'America's Child', een politiek geladen album met daarop twaalf sterke songs. Haar volgende album 'Uncivil War', dat op 23 oktober 2020 bij Alligator Records verscheen leek wel een vervolg op 'America's Child', want ook met de teksten op dit album kaart de zangeres delicate en politieke problemen aan. Met 'Done Come Too Far', dat op negentien augustus 2022 verscheen bleef Shemekia dezelfde weg bewandelen. Het is een mix van soul doordrenkte blues, met harde sociale teksten. Shemekia's gepassioneerde zang staat in het middelpunt en ze zingt haar songs vanuit het standpunt van een hedendaagse Amerikaanse zwarte vrouw en moeder. Ook in haar nieuwe album 'Blame It On Eve', dat op dertig augustus bij Alligator Records verschijnt houdt Shemekia Copeland geen blad voor de mond en laat ze weer duidelijk haar mening horen. Op het nieuwe album komen onder andere vrouwenrechten, klimaatverandering, stedelijk geweld aan bod, maar ook minder serieuze onderwerpen komen aan bod op haar nieuwe album.
Het album opent met de erg knappe titeltrack 'Blame It On Eve', waarin Shemekia met veel kracht en overtuiging zingt over vrouwenrechten. Bassist Lex Price en drummer Pete Abbott zorgen voor een stevige midtempo groove. Gitarist Luther Dickinson kruidt het ganse nummer met snedige gitaarvullingen en met een sublieme solo plaatst hij zijn uitstekende instrumentale prestatie nog meer in de kijker. Het knappe blaaswerk op de saxofoon komt van Jim Hoke. Copeland is nooit bang geweest om haar muziek te gebruiken als een platform voor krachtige boodschappen en 'Blame It On Eve' is daarop geen uitzondering. Het titelnummer is een slimme en scherpe commentaar op hoe vrouwen door de geschiedenis heen de schuld hebben gekregen voor allerlei zonden. Copeland's zang in dit nummer is geladen met emotie en overtuiging, waardoor het één van de hoogtepunten is op dit album. In 'Tough Mother' is North Mississippi All Stars gitarist Luther Dickinson uitdrukkelijk en uitstekend aanwezig op de gitaar. Met zijn sterke steeds weerkerende riff bepaalt hij de sound van 'Tough Mother' en zijn pittige en snedige snarensolo is een lust voor het oor. Met strak en energiek slagwerk bepaalt drummer Pete Abott het tempo van deze opwindende bluesrocker. 'Tough Mother' gaat over het toenemend stedelijk geweld en Shemekia brengt haar boodschap met veel power. Er klinkt veel verdriet en pijn in de stem van Shemekia wanneer ze de trieste liefdesballade 'Only Miss You All The Time' zingt. De belangrijkste begeleider van Copeland's stem is de gitaar van producer Will Kimbrough.
De stomende bluesrocker 'Broken High Heels' is één van de hoogtepunten op dit opnieuw uitstekende album van Shemekia Copeland. Will Kimbrough op gitaar, Lex Price op bas en Pete Abott op drums zijn de powervolle begeleidingsband. Geen franjes maar sterk energiek slagwerk, een beukende baslijn en snedig en pittig gitaarwerk zijn de ingredieënten die deze song over klimaatverandering nodig heeft. Shemekia zingt het nummer met veel kracht en overtuiging en je hoort aan haar stem dat ze elk woord dat ze zingt ook meent. Hoewel de woorden in het refrein beeldspraak zijn, lijkt het me wel een mooi beeld om Shemekia op het kerkhof te zien dansen met gebroken hoge hakken. 'Broken High Heels' is een top nummer, dat geschreven werd door producer John Hahn en gitarist/producer Will Kimbrough. Het tempo vertraagt voor 'Wine O'Clock', waarin het hoofdpersonage vindt dat alcohol het ideale middel is om de dagelijkse sleur te ontlopen. Het voornaamste gitaarwerk en de knappe solo komen van Charlie Hunter. Daarna wordt het gaspedaal weer stevig ingeduwd voor de uitstekende rocker 'Is There Anybody Up There?', waarin Shemekia de religieuze weg opgaat en vraagt of er daarboven in de hemel eigenlijk wel iemand is, die haar smeekbedes wil aanhoren. Deze ontstuimige rocker is een duet dat Shemekia zingt met rootsrocker Alejandro Escovedo. De beukende baslijn en het energieke slagwerk van Lex Price en Pete Abott zorgen voor de instrumentale basis van 'Is There Anybody Up There?' Will Kimbrough is het gehele nummer uitstekend en uitdrukkelijk aanwezig op het orgel. Bovendien kruidt hij het nummer nog met priemend en snedig gitaarwerk. Top song.
Het Americana nummer 'Cadillac Blue' vertelt het vrolijke verhaal van een huwelijk dat pronkt met raciale grenzen. 'Cadillac Blue' heeft een vlot en aanstekelig refrein dat uitnodigt om mee te zingen en te dansen. Met Will Kimbrough, Kevin Gordon en Jerry Douglas krijgen we drie fantastische gitaristen te horen. Jerry Douglas is een wereldster op de Lapsteel gitaar. Hij steekt er bovenuit en bepaalt de sound van 'Cadillac Blue'. Het pakkende en emotionele 'Belle Sorciere' werd geschreven door John Hahn en Pascal Danae (van de Franse band Delgres). De akoestische gitaar van Will Kimbrough is in het begin de enige instrumentale begeleiding voor de stem van Shemekia. Er klinkt veel emotie en gevoel in haar stem wanneer ze deze song zingt. De cello van Cara Fox laat 'Belle Sorciere' nog zwaarmoediger klinken. De coupletten worden in het Engels gezongen en het refrein in het Frans. Het refrein zingt Shemekia samen met Pascal Danae. In de meeslepende gospelsong 'Tell The Devil' zingt Copeland dat Jezus haar redder is en dat de duivel naar de hel kan lopen. Duivel doet al Will Kimbrough is aanwezig op het orgel, de gitaar en de percussie. Instrumentaal is het genieten van het fantastisch Sacred Steel gitaarwerk van Dashawn Hickman. Sacred Steel is een muziekstijl en Afro Amerikaanse gospeltraditie waarin de Steelgitaar wordt gebruikt als onderdeel van religieuze diensten. Lisa Oliver Gray, Odessa Settles en Lucinda Spence vormen het uitstekende gospelkoor en ze nemen ook het percussiewerk voor hun rekening.
De beroemde multi instrumentalist Jerry Douglas voegt zijn dobro toe aan het fascinerende 'Tee Tot Payne', het waargebeurde verhaal van de obscure arme straatmuzikant uit Alabama uit het begin van de twintigste eeuw die de jonge blanke Hank Williams de blues leerde. Ook Will Kimbrough weet te bekoren op de mandoline. Met haar vast trio aan muzikanten brengt Shemekia Copeland een eerbetoon aan haar overleden vader, blueslegende Johnny Copeland. Ze brengt een zinderende bluesy versie van het door haar vader geschreven 'Down On Bended Knee'. Shemekia zingt het nummer weer met veel overtuiging, inleving en kracht. Will Kimbrough kruidt het nummer met prachtige, meeslepende gitaarvullingen en zijn knappe snarensolo is andermaal een lust voor het oor. Het album wordt afgesloten met het door Ronald Miller geschreven 'Heaven Help Us All', dat in 1970 voor het eerst werd opgenomen door Stevie Wonder. Shemekia legt haar eigen accenten in dit soulvolle, gospel getinte nummer. Will Kimbrough is weer groots op de gitaar en met hun soulvolle stemmen maken de zangeressen Lisa Oliver Gray en Odessa Settles het vocale gedeelte helemaal af.
Het gepassioneerde, charismatische, vrolijke en bij vlagen confronterende 'Blame It On Eve' zal ongetwijfeld één van de meest gevierde releases uit Copelands indrukwekkende, nog steeds ontvouwende carrière worden. Shemekia Copeland bewijst al jaren dat ze een zangeres is om rekening mee te houden in de blues en rootswereld. Met haar nieuwste album 'Blame It On Eve', laat ze opnieuw zien waarom ze één van de meest boeiende stemmen in de hedendaagse muziek is. Dit album is een krachtige mix van blues, soul, en Americana, met diepgaande teksten die resoneren met zowel persoonlijke als maatschappelijke thema's. Elk nummer is zorgvuldig opgebouwd, met een sterke balans tussen instrumentatie en vocalen. De band, bestaande uit een stel topmuzikanten, levert een solide basis die de nummers naar een hoger niveau tilt. Kimbrough's productie weet het rauwe randje van de blues te behouden terwijl het album toch toegankelijk en modern aanvoelt. Shemekia Copeland's stem is, zoals altijd, de ster van de show. Haar vocale bereik en emotionele diepgang zijn adembenemend. Ze kan net zo makkelijk krachtige uithalen maken als ingetogen en subtiele momenten creëren. In elk nummer voel je de passie en het vuur waarmee ze zingt. Als je een fan bent van authentieke, doorleefde muziek met een boodschap, dan is 'Blame It On Eve' een album dat je absoluut moet beluisteren. Het is een triomf voor Shemekia Copeland en een prachtige toevoeging aan haar toch al indrukwekkende discografie. (9/10)
Walter Vanheuckelom
01. Blame It On Eve
02. Tough Mother
03. Only Miss You All The Time
04. Broken High Heels
05. Wine O’clock
06. Is There Anybody Up There?
07. Cadillac Blue
08. Belle Sorciere
09. Tell The Devil
10. Tee Tot Payne
11. Down On Bended Knee
12. Heaven Help Us All
Shemekia Copeland: Zang
Will Kimbrough: Gitaar, orgel (6,9), percussie (9), mandoline (10,11)
Lex Price: Bas
Pete Abbott: Drums
Guests:
Pascal Danae: Zang(8)
Luther Dickinson: Gitaar (1,2)
Jerry Douglas: lap steel gitaar (7), dobro (10)
Alejandro Escovedo: Zang (6)
Cara Fox: Cello (8)
Kevin Gordon: Gitaar (7)
Dashawn Hickman: Sacred steel gitaar (9)
Jim Hoke: Saxofoon (1)
Charlie Hunter: Giitaar (5)
Lisa Oliver Gray + Odessa Settles: Backing vocals (9,12), percussie (9)
Lucinda Spence + John Hahn: percussie (9)