RICK ESTRIN AND THE NIGHTCATS - THE HITS KEEP COMING

Album Review

Album: 
RICK ESTRIN AND THE NIGHTCATS - THE HITS KEEP COMING
Artist: 
Rick Estrin And The Nightcats
Record Label: 
Alligator Records
Style: 
Blues
Date: 
10/05/2024
Reviewed by: 
Walter Vanheuckelom
RICK ESTRIN AND THE NIGHTCATS - THE HITS KEEP COMING
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Frontman Rick Estrin werd in 1949 geboren in San Francisco en werd verliefd op de blues muziek toen zijn oudere zus hem op twaalfjarige leeftijd liet kennismaken met Ray Charles zijn 'The Genius Sings The Blues'. Op vijftienjarige leeftijd begon hij mondharmonica te spelen en op zijn achttiende was Rick Estrin een professioneel muzikant. Zijn voornaamste muzikale inspiratiebronnen waren Sonny Boy Williamson II, Little Walter Jacobs en Baby Boy Warren. Op zijn negentiende verhuisde Rick Estrin naar Chicago en werkte er met bluesmuzikanten Sam Lay, Johnny Little John, Eddie Taylor en Johnny Young. In 1973 ontmoette Rick gitarist Charlie Baty en ze richtten Little Charlie & The Nightcats op. Estrin speelde dertig jaar lang bij Little Charlie & The Nightcats en trad overal in de wereld op. Ze werden vier keer genomineerd als beste band op de Blues Music Awards. In 2008 ging Baty op tournee zonder Rick en de band. Rick richtte op zijn beurt Rick Estrin & The Nightcats op met de voormalige Nightcats leden J. Hansen en Lorenzo Farell. Als gitarist werd Kid Andersen aangetrokken. Een jaar later verscheen hun eerste album 'Twisted' bij Alligator Records. Daarna was het drie jaar wachten op de opvolger 'One Wrong Turn'. Op 18 augustus 2017 verscheen 'Groovin' In Greaseland', een live album met daarop dertien songs. Sinds de geboorte van Rick Estrin & The Nightcats ontving Rick al zevenentwintig BMA nominaties. Alleen al in 2018 ontving Estrin zeven nominaties. Hij won dat jaar drie Awards met Song of The Year, Traditional Blues Male Artist of The Year en vooral de felbegeerde prijs voor Band of The Year. Op twintig september 2019 verscheen bij Alligator Records het studio album 'Contemporary', met daarop elf originele songs en één cover. Voor de fans wordt het lange wachten op een nieuw album beloond, want op 10 mei verschijnt 'The Hits Keep Coming'. Het is het zesde album van Rick Estrin And The Nightcats bij Alligator Records. Er staan twaalf nummers op het album, waarvan Rick Estrin er zelf zeven schreef en drie songs hielp schrijven. De overige twee nummers zijn twee covers
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Met een chromatische intro op de mondharmonica trekt Rick Estrin het energieke en heel dansbare 'Somewhere Else' op gang. Lorenzo Farrell is heel het nummer uitstekend en uitdrukkelijk aanwezig op het orgel en bassist Jerry Jemmott zorgt met zijn knappe diepe baslijn voor de stuwende groove. Eerst pakt frontman Rick Estrin uit met een uitstekende solo op de mondharmonica, waarna gitarist Kid Andersen  overneemt met een erg knappe solo op zijn sixstring. Er hangt een ietwat geheimzinnige sfeer rond de swampy titeltrack 'The Hits Keep Coming', waarin Rick Estrin op een fantastische wijze vocaal wordt bijgestaan door James, Walter en Dwayne Morgan, beter bekend als het Sons Of The Soul Revivers koor. Instrumentaal is het genieten van de prachtige diepe baslijn van Jerry Jemmott en het mysterieuze mondharmonicawerk van Rick Estrin. 'The Circus Is Still In Town (The Circus Song)' is één van de drie songs die gedeeltelijk door Rick geschreven zijn. Hier kreeg Rick hulp van J. Liban. 'The Circus Is Still In Town (The Circus Song)' werd gekozen als eerste single en dat hoeft niemand te verbazen, want het is een heel aantrekkelijke en radiovriendelijke song die bij een breed publiek in de smaak zal vallen. Het is een lome twist met heerlijk solowerk van Lorenzo Farrell, die schittert met een wervelende orgelsolo en van Estrin op de mondharmonica. Kid Andersen neemt hier de bas voor zijn rekening en de dierengeluiden komen van Quique Gomez. De eerste van de twee covers op het album is 'Everybody Knows' van Leonard Cohen uit 1988. De stemmen van Rick Estrin en het Sons Of The Soul Revivers koor maken van 'Everybody Knows' een meer dan geslaagde cover. 
 
 
 
 
 
 
 
 
Dat Rick Estrim met The Nighcats over fantastische muzikanten beschikt horen we andermaal in de orgel gedragen bluessong 'I Finally Hit The Bottom'. We krijgen weer heerlijk solowerk van Rick Estrin, Lorenzo Farrell en Kid Andersen op de mondharmonica, orgel en gitaar. De tweede cover op het album is de Muddy Waters song 'Diamonds At Your Feet'. Rick Estrin blijft vrij dicht bij de originele versie, toch voegt hij enkele eigen accenten aan het nummer toe, zoals het swingende Hammond van Farell en de fijne gitaar solo van Andersen. '911' is een aanstekelige en swingende boogierocker, waarin Rick oproept om het noodnummer te bellen en de politie op te roepen. In het slome 'I Ain't Worried About Nothin'' brengt Rick Estrin hulde aan één van zijn mentoren, namelijk Sonny Boy Williamson II. De ritmesectie, met drummer Derrick D'Mar Martin met zijn brushes en Kid Andersen op bas, leveren een jazzy groove, waarop Rick Estrin andermaal zijn grote klasse als mondharmonicaspeler etaleert. 'Learn To Loose' heeft een Latijns getint Mambo ritme. Rick geeft Lorenzo Farrell en Kid Andersen weer de tijd en de ruimte om te schitteren op hun instrument. Neem maar van mij aan dat ze deze gelegenheid weer met beide handen grijpen. Beide heren pakken  uit met prachtig solowerk, steeds in functie van het nummer. Ook in het instrumentale, door de vier leden van de band geschreven 'Sack O' Kools' is er heel wat solowerk te horen. Rick Estrin op mondharmonica, Lorenzo Farell op orgel en Kid Andersen op bas en gitaar etaleren andermaal hun instrumentale virtuositeit met heerlijk solowerk maar ook met uitstekend samenspel. 
 
 
 
 
 
 
 
 
Samen met Lorenzo Farrell schreef Rick Estrin de bluesballade 'Time For Me To Go'. Farrell draagt met zijn warme orgelklanken de melodie. Kid Andersen perst andermaal een prachtige, deze keer gevoelvolle snarensolo uit zijn sixstring. Een pratende Rick Estrin doet op een rustige wijze zijn verhaal en pakt naar het einde toe ook nog uit met knap blaas en zuigwerk op zijn kleine instrument. De afsluiter is 'Whatever Happened To Dobie Strange'. Op het nummer horen we de stemmen van Charlie Musselwhite, Marty Dodson, Bob Welsh en Boopsy Callinz met achtergrondzang van The Sons of The Soul Revivers en Lisa Leuschner Andersen. Het is een hilarsche tekst waarin er onder andere de vraag wordt gesteld waarom Estrin zijn naam veranderde van Little Charlie naar Rick Estrin en wat er gebeurd is met Dobie Strange. Strange was een drummer van Little Charlie die in 1996 werd vervangen door June Core. 'The Hits Keep Coming' van Rick Estrin And The Nightcats is een buitengewoon album dat de luisteraar meeneemt op een opwindende reis door de wereld van de moderne blues. Met hun karakteristieke mix van scherpe teksten, vurig gitaar en mondharmonicawerk  en meeslepende ritmes, levert deze band keer op keer hoogwaardige muziek af. (8/10)
 
 
 
 
 
 
 
 
Walter Vanheuckelom
 
 
 
 
01. Somewhere Else
02. The Hits Keep Coming
03. The Circus Is Still In Town (The Monkey Song)
04. Everybody Knows
05. I Finally Hit The Bottom
06. Diamonds At Your Feet
07. 911
08. I Ain’t Worried About Nothin’
09. Learn To Lose
10. Sack O’ Kools
11. Time For Me To Go
12. Whatever Happened To Dobie Strange?
 
 
 
Rick Estrin: Vocals, Harmonica
Kid Andersen: Guitar, Bass on 3, 4, 7, 8 and 10, Tubular Bell on 2, ARP Soloist on 12
Lorenzo Farrell: Organ, Bass on 6, Wurlitzer on 7
Derrick “D’mar” Martin: Drums, Percussion
Jerry Jemmott: Bass on 1, 2, 5, 9, 11 and 12
Sons Of The Soul Revivers (James, Walter, and Dwayne Morgan): Background Vocals on 1, 2, 4 and 12
Quique Gomez: Maracas and Animal Noises on 3
Lisa Leuschner Andersen: Background Vocals on 12
Charlie Musselwhite, Marty Dodson, Bob Welsh, Boopsy Callinz: Voices on 12