GAYE ADEGBALOLA - SATISFIED - AN ANTHOLOGY

Album Review

Album: 
GAYE ADEGBALOLA - SATISFIED - AN ANTHOLOGY
Artist: 
Gaye Adegbalola
Record Label: 
Vizztone Label Group
Style: 
Blues
Date: 
26/05/2023
Reviewed by: 
Walter Vanheuckelom
GAYE ADEGBALOLA - SATISFIED - AN ANTHOLOGY
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Gaye Todd Adegbalola is een Blues Music Award winnaar, die geboren werd in Fredericksburg, Virginia op 21 maart 1944. Ze is vooral bekend als één van de oprichters van Saffire – The Uppity Blues Women (1984 – 2009). De groep nam uitsluitend op bij Alligator Records. Daarnaast verschenen er nog zes opnames op haar eigen label, Hot Toddy Music (Todd is haar familienaam). Gaye studeerde af als valedictorian van de toen gesegregeerde Walker-Grant High School, ging daarna naar de Boston University om af te sluiten met een major in de biologie en een minor in de scheikunde. Voordat ze docent werd, werkte ze als technisch schrijver voor TRW Systems, een biochemisch onderzoeker aan de Rockefeller University en een bacterioloog in het Harlem Hospital. Ze heeft een Master's degree in Educational Media (met een concentratie in fotografie) van Virginia State University. Voordat ze een fulltime bluesartiest werd, was Gaye achttien jaar lang wetenschapsleraar in het Fredericksburg City Public School systeem. Gedurende haar hele onderwijscarrière regisseerde ze 'Harambee 360º Experimental Theater', waar ze in staat was om performance creatief te gebruiken als een hulpmiddel om zwarte jongeren helpen vertrouwen te krijgen, terwijl ze worstelden met identiteitsproblemen tijdens de verspreiding van desegregatie. In diezelfde periode koesterde ze haar liefde voor de blues. Als jonge tiener had ze voor het eerst live blues gehoord tijdens een concert van Sonny Terry & Brownie McGhee. Dit leidde tot haar interesse in fingerpicking in Piemonte stijl. Als jongvolwassene leidde Nina Simone haar naar Bessie Smith, waardoor ze zich volledig onderdompelde in het repertoire van klassieke bluesvrouwen uit die tijd. Pas op latere leeftijd pakte ze de slidegitaar op. Omdat ze niet rond kwam met haar inkomen als  leraar, begon ze te moonlighten in lokale clubs en haar liefde voor de blues groeide al snel uit tot een fulltime carrière bij Saffire - de Uppity Blues Women. Ze heeft talloze prijzen gewonnen, waaronder de prestigieuze Blues Music Award. Ook van belang, in 2011 werd Gaye door Equality Virginia uitgeroepen tot een OUTstanding Virginian voor het verdedigen van HLBT-gelijkheid. Verder ontving ze in 2012 de Parents' Choice Gold Award for Music voor haar kinder cd  'Blues In All Flavors'. In 2018 won ze de Kristin Lems Social Change Through Music Award op het National Women's Music Festival. De Jus' Blues Foundation eerde haar in 2019 met de KoKo Taylor 'Queen Of The Blues Award voor het behoud van het traditionele blueserfgoed. Afgezien van haar onderscheidingen in de muziek, erkende The Library of Virginia haar als een van de 2018 Virginia Women in History Honorees (samen met Barbara Kingsolver, Rita Dove en anderen). Vanaf 2020 blijft ze vicepresident en werkt ze in het politieke actiecomité van haar lokale NAACP afdeling. Gaye Adegbalola is activiste en heeft haar hele leven gevochten voor sociale rechtvaardigheid. In haar songwriting probeert ze een stem te geven aan hen die door de maatschappij zijn gemarginaliseerd. In 2019 verscheen haar veelgeprezen album 'The Griot'. 
 
 
 
 
 
 
 
 
Op haar negenenzeventigste kijkt zangeres, gitariste, mondharmonicaspeelster en songwriter Gaye Adegbalola met trots terug op haar vijftien jaar als soloartiest. Haar nieuwste album 'Satisfied - An Anthology' is een verzamelalbum, dat twintig songs bevat. Gaye  koos de nummers uit de negen soloalbums die ze sinds 1999 maakte. De opener 'Big Ovaries Baby', een lekker bluesnummer, komt uit haar debuutsoloalbum 'Bitter Sweet Blues' uit 1999. Uit datzelfde album komen ook nog het piano gedreven 'Prove It On Me Blues', een jazz getinte bluessong met pianist Roddy Barnes in een hoofdrol, 'Nothing's Changed' is een aanklacht tegen racisme. Het heeft een opwindende drumbeat en percussionist Jackie Merritt bepaalt de sound met zijn knap werk op de bones. In het akoestische, country getinte 'Let Go Let God' horen we Pamela Lovelace op de  tambourine en backing vocals. Het swingende piano gedreven 'The Dirty Dozens' komt uit haar tweede soloalbum 'Neo - Classic Blues' uit 2004. In dit nummer zingt Gaye dat haar man een bedrieger is. Ook hier schittert pianist Roddy James met honky tonk pianowerk. Uit het album 'Blues Gone Black' uit 2006 komt de prachtige bluesballade 'These Blues Are Mine'. Op dat album probeerde Gaye haar songs een moderner geluid te geven door te experimenteren met synthesizers. 
 
 
 
 
 
 
 
Uit het in 2008 verschenen 'Gaye Without Shame' krijgen we een drietal songs, te beginnen met het vloeiende jazzy nummer 'Tippin' At The Down Low', gevolgd door 'Let It Be Me'. Deze Everly Brothers cover is de enige cover op het album. Gaye en Cleome Bova maken er een prachtig vocaal duet van. Het derde nummer uit het album 'Gaye Without Shame' is de pittige rocker 'Hetero Twinges', met Bob Margolin op gitaar en bas en met het koor The Gaya Lets, met Kathy Douberly, Andra Faye en Resa Gibbs, als de  perfecte vocale aanvulling op Gaye's stem. In 2012 bracht Gaye Adegbalola het album 'Blues In All Flavors', een rockend bluesalbum voor kinderen, uit. In de swingende rocker 'The Cleanest Kid' spoort Gaye een vuil kind aan om zich van onder tot boven te schrobben. Het is andermaal genieten van het swingende pianospel van Roddy Barnes. In 'Blues For The Greens' komen we te weten dat Brocolli de favoriete groente is van Gaye Adegbalola. Uit het in 2015 verschenen album 'Is It Still Good To Ya?' dat Gaye maakte met de dames van The Wild Rutz krijgen we 'The Dog Was Here First'. Het nummer werd genomineerd voor een blues Music Award in de categorie Beste Song Van Het Jaar.  
 
 
 
 
 
 
 
Gaye koos voor haar nieuwe album ' Satisfied - The Anthology' vier nummers uit haar album 'The Griot' uit 2019. '3 Hour Shoes' gaat over schoenen die na een paar uren verschrikkelijk pijn doen. In het akoestische 'Tea Cake Kind Of Love' verklaart Gaye haar liefde aan de Tea Cake. 'Jelly Bean Blues' is een weemoedige ballade en in de stomende bluesrocker 'Ain't Technology Grand' zingt Gaye dat ze met haar telefoon de hele wereld in haar hand heeft. Op "Nothing's Changed" kijkt ze naar het racisme dat nog steeds heerst in onze samenleving en blikt ze terug op Emmett Till, en vervolgens op vandaag met toenemende haatmisdrijven. Op "Ain't Technology Grand" uit ze haar opwinding over haar gebruik van haar telefoon en alles wat ze met haar hand kan bereiken. Het spirituele en gevoelvolle 'Keep The Faith' komt uit de EP 'The Freedom Song Trilogy – Volume 1'. Het is een akoestisch nummer met knappe fingerpicking op de akoestische gitaar en gevoelvol slidewerk op de resonator gitaar. 
 
 
 
 
 
 
 
 
Uit  de EP 'The Freedom Song Trilogy – Volume 2' komen 'Winona' en 'Lift Every Voice and Sing'. Gaye schreef de meeslepende en emotionele ballade 'Winona' voor Fannie Lou Hamer, de sociale activise uit de jaren 1960 die zich kandidaat stelde voor het Congres als lid van de Mississippi Freedom Democratic Party. Phil Wiggins is het gehele nummer uitstekend aanwezig op de mondharmonica. Het meer dan zes minuten durende 'Lift Every Voice And Sing' start met een lange proloog van Gaye waarin ze uitlegt waarover het nummer gaat. Het is een vocaal duet tussen Gaye en Resa Gibbs. Alleen de akoestische gitaar van Gaye begeleidt hun stemmen zijn in dit afsluitende nummer. Het enige nieuwe nummer op dit album is 'Look At The Forehead Maury', waarin Gaye zingt dat haar zoon het recht heeft om zijn vader te kennen. Dus smeekt ze haar vroegere geliefde om zijn zoon te erkennen.  Met het zzer gevarieerde album  'Satisfied - The Anthology' geeft Gaye Adegbalola een zeer goed overzicht op haar solowerk.  (7,5/10)
 
 
 
 
 
 
Walter Vanheuckelom
 
 
 
 
01. Big Ovares Baby
02. Look At The Forehead Maury
03. The Dirty Dozens
04. Tippin' On The Down Low
05; Prove It On Me Blues
06. Let It Be Me
07. Hetero Twinges
08. 3 Hour Shoes
09. The Cleanest Kid
10. Blues For The Greens
11. Tea Cake Kind Of Love
12. The Dog Was Here First
13. Jelly Bean Blues
14. Winona
15. Nothing's Changed
16. Ain't Technology Grand
17. These Blues Are Mine
18. Keep The Faith
19. Let Go Let God
20. Lift Every Voice And Sing
 
 
 
Gaye Adegbalola: Zang, akoestische gitaar (2,8,9,10,14,18,19,20), akoestische slidegitaar (1,11,12,15), mondharmonica (1,2,8,9,15,16,19)
Roddy Barnes: Piano, vocal duet (13)
Jeff Covert: Elektrische gitaren, bas (behalve op 7), drums (behalve op 7), banjo (11), keyboard (1), akoestische slide gitaar (1,19), backing vocals (1,2,8,9,18,19)
 
Guests
Cleome Bova: Vocal duet (6)
Jim Brock: Drums (7)
The Gaya-Lets: Backing vocals (7)
John Freund: Akoestische gitaar (11)
Resa Gibbs: Backing vocals (8), Vocal duet (20)
Pamela Lovelace: Tambourine (1, 19), Backing vocals (1,2,18,19)
Bob Margolin: Lead gitaar en bas (7)
Jackie Merritt: Bones (15)
Phil Wiggins: Mondharmonica (14)
The Wild Rutz: Backing vocals (12)