DICK EARL'S ELECTRIC WITNESS - GET UP OFF THE GROUND
Album Review
Album:
DICK EARL'S ELECTRIC WITNESS - GET UP OFF THE GROUND
Artist:
Dick Earl's Electric Witness
Record Label:
ABP Music Distro
Style:
Blues, Southern blues
Date:
18/10/2024
Reviewed by:
Walter Vanheuckelom
DICK EARL'S ELECTRIC WITNESS - GET UP OFF THE GROUND
Dick Earl's Electric Witness is het resultaat van tientallen jaren van liefde voor de blues, het leren van levenslessen door te leunen op zijn geloof en het delen van die ervaringen via zijn roerende mondharmonica, solide gitaarstijl en rauwe vocalen die zijn beschreven als eerlijk en sterk, uit de diepten van de ziel van een echte bluesman. Dick Earl's Electric Witness biedt het publiek een verbazingwekkende ervaring met de blues, van het hart van de Delta tot de straten van Chicago. Met Isaac Ericksen (bas), Mari Ericksen (drums) en Thomas Anderson (gitaar), die een ritmesectie creëren die ongeëvenaard is, getuigt Electric Witness met ziel van meerdere generaties. Dick Earl's kinderen staan al sinds hun tienerjaren op het podium, getraind door ervaringen als kinderen backstage, in de studio, onderweg en als de school van rock wonderkinderen van hun ouders. Hun moeder Alice, die het titelloze debuutalbum van de band produceerde, is een veelgevraagde gastartiest bij Electric Witness en de stem van jongere zus Zoe is ook te horen op het album. Dick Earl, al jarenlang lid van de Las Vegas Blues Society, heeft opgenomen met talloze studioartiesten, is verschenen als podium en pitmuzikant in het Tuacahn Amphitheater, toerde met de nationaal geprezen bluesartiest en ontvanger van een 'Keepin' the Blues Alive' prijs, Tas Cru, en was het onderwerp van de documentaire 'Into the Fire" op Doc Utah. Dick Earl heeft op podia gespeeld van kust tot kust en tot in Canada. Earl werd geconfronteerd met het ergste lot als muzikant in 2008, toen hij het vermogen om te spelen verloor, vanwege een diagnose van Chiari misvorming en daaropvolgende hersenoperatie. De hoop was dat de druk op de schedel, het gehoorverlies en talloze andere symptomen die door de aandoening werden veroorzaakt, zouden werden gecorrigeerd en dat hij weer harp zou kunnen blazen. Tot grote tevredenheid van familie en fans was de operatie een succes en op veertigjarige leeftijd keerde Dick terug naar een leven gewijd aan het maken van muziek en het delen van de blues. De artiest is de hoofdpersoon in een documentaire uit 2020 over de geschiedenis en aantrekkingskracht van de blues, geregisseerd door Electric Witness bassist Isaac Ericksen. De Dixie State University studentenfilm 'Into The Fire' volgt de band naar de International Blues Challenge in Memphis om de ervaring vast te leggen en verschillende bluesmuzikanten van over de hele wereld te interviewen. De documentaire, vol met live-optredens, bespiegelingen van artiesten en historische inhoud, is vertoond op filmfestivals en heeft verschillende prijzen gewonnen, waaronder beste film en beste regisseur. Sinds verleden maand is de opvolger van hun titelloze debuutalbum te koop. De titel van het album is 'Get Up Off The Ground' en het bevat elf door de bandleden geschreven songs.
Het album opent met de geweldige titeltrack 'Get Up Off The Ground', dat al een tijdje geleden als single verscheen om het album te promoten. In dit nummer zingt Dick Earl over zijn kindertijd, wanneer zijn vader hem zei: Zoon als je ooit wordt neergeslagen, sta dan op van de grond. Ga nooit lopen en vecht terug. Het nummer begint met donkere geluiden, maar na een tachtigtal seconden begint het lekker te swingen. Dick Earl weet zijn rauwe stem goed te gebruiken in 'Get Up Off The Ground' en instrumentaal imponeert hij met knap blaas en zuigwerk op de mondharmonica. 'Get Up Off The Ground' eindigt zoals het begon, namelijk somber en donker. 'Keep on movin', keep on pushin' til you get back home' zijn de woorden die Dick Earl een meisje, dat hij vindt aan de kant van de weg, meegeeft in het uptempo nummer 'Black Lines And White Crosses'. Drummer Mari Ericksen schittert met knap slagwerk en uitstekend percussiewerk. Dick Earl is het gehele nummer uitstekend en uitdrukkelijk aanwezig met opwindend mondharmonicawerk. Dat Dick Earl's Electric Witness met drummer Mari Ericksen en bassist Isaac Ericksen over een fantastische ritmesectie beschikt hoorden we al in de vorige songs en dat bevestigen ze andermaal in het funky 'Eggs'. Hier schittert vooral bassist Isaac Ericksen met een zwaar pompende baslijn. Voeg daarbij het verschroeiende mondharmonicaspel bij van frontman Dick Earl en een sterk refrein bij en je weet dat 'Eggs' een heel aantrekkelijk nummer is.
Matt Green draagt de melodie van het popgetinte 'Sarah'. Dick Earl zingt het nummer met veel gevoel en instrumentaal is het genieten van de prachtige snarensolo van Thomas Anderson, de mondharmonica van Dick Earl en de uitstekende baslijn van Isaac Erickson. In het strakke 'The Vineyard' schitteren andermaal drummer Mari Ericksen en bassist Isaac Ericksen. Dit uitstekende nummer mixt verschillende stijlen door elkaar en kent een paar knappe ritmewisselingen. Het instrumentale 'I Hear You Calling' is één van de hoogtepunten op het album. In dit Southern country nummer etaleert Dick Earl zijn talenten op de resonator gitaar. In het vloeiende en soulvolle 'Once Again' zingt Dick Earl over zijn hardwerkende moeder. Speciaal voor 'Once Again' mocht de driekoppige blazerssectie, met saxofonist Jimmy Carpenter, trompettist Jason Levi en trombonespeler Jean-Francois Thibeault, mee de studio in. Jimmy Carpenter zet hun uitstekende werk nog meer in de kijker met een machtige saxofoonsolo. Met hun prachtige stemmen maken Alice & Zoe Ericksen het vocale gedeelte helemaal af. 'Whishin'' is een trager, Southern getint nummer met knap mondharmonica en toetsenwerk van Dick Earl en Matt Green. Het langste nummer op het album is het bijna zes minuten durende 'On Her Heart'. Het heeft een latijns getint ritme en daar heeft het knappe percussiewerk van Mari Ericksen een groot aandeel in.
Een ander hoogtepunt is 'Left Standing', dat begint als een zeemzoete slowblues, maar na twee minuten verandert in een uptempo gospelnummer waar de vonken van af springen. Natuurlijk krijgt Dick Earl hier vocale hulp van Alice & Zoe Ericksen. Met hun drieën maken ze er in het gospelgedeelte een echt feestje van. Het album wordt afgesloten met 'Into The Fire' waarin Dick Earl waarschuwt dat je niet te dicht bij het vuur mag komen, want dat je jezelf dan kan verbranden. Dick Earl's Electric Witness brengt met 'Get Up Off The Ground' een album dat diepgeworteld is in de blues, maar met een moderne, rauwe twist die het genre naar nieuwe hoogten tilt. Het album straalt een combinatie van soulvolle intensiteit en elektrische energie uit, waarbij traditionele blues elementen samenkomen met innovatieve productie en arrangementen. De teksten op 'Get Up Off The Ground' zijn doorspekt met thema's van strijd, verlies en hoop. Earl weet persoonlijke ervaringen universeel te maken, zodat ze herkenbaar zijn voor een breed publiek. Zijn teksten zijn rauw en direct, maar ook poëtisch en introspectief. (8/10)
Walter Vanheuckelom
1. Get Up Off The Ground 3:52
2. Black Lines And White Crosses 4:46
3. Eggs 4:09
4. Sarah 3:45
5. The Vineyard 4:10
6. I Hear You Calling 3:31
7. Once Again 3:38
8. Wishin’ 4:23
9. On Her Heart 5:40
10. Left Standing 3:11
11 Into The Fire 2:40
Dick Earl Ericksen: Zang, gitaar, mondharmonica en banjo
Isaac Ericksen: Bas en backing vocals
Mari Ericksen: Drums, percussie en backing vocals
Alice & Zoe Ericksen: Backing vocals
Thomas Anderson: Gitaar, kalimba, charango en backing vocals
Matt Green: Orgel en keyboards (4,5,8,10)
Jason Levi: Trompet (7)
Jean- François Thibeault: Trombone (7)
Jimmy Carpenter: Saxofoon (7)