BLOODEST SAXOPHONE FEATURING CRYSTAL THOMAS - EXTREME HEAT

Album Review

Album: 
BLOODEST SAXOPHONE FEATURING CRYSTAL THOMAS - EXTREME HEAT
Artist: 
Bloodest Saxophone Feat Crystal Thomas
Record Label: 
Dialtone Records – Continental Record Services
Style: 
Jumpblues, blues, soul
Date: 
26/04/2024
Reviewed by: 
Walter Vanheuckelom
BLOODEST SAXOPHONE FEATURING CRYSTAL THOMAS - EXTREME HEAT
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bloodest Saxophone werd opgericht in Tokio en speelt sinds 1998 ouderwetse vintage geluiden. Young Corn Shintaro, de leider van de groep, richtte de band op met de ambitie om de wereld te regeren met de saxofoon. Hun eerste album 'Blood-est' werd uitgebracht in 2003. Tot nu toe hebben ze twaalf albums uitgebracht en zijn ze op achttien compilaties verschenen. Hun muziek heeft niet alleen liefhebbers van old school blues/jazz betoverd, maar ook rock-'n-roll-, rockabilly-fans en mods. Het vurige optreden van de band tijdens het evenement Mods May Day is geschiedenis.  In 2012 ontdekte de legendarische honker Big Jay McNeely ze op internet, wat leidde tot een gezamenlijke tournee door Japan in 2013 en het live album in 2015. De combinatie van jonge en oude generaties bracht de klanken van de hedendaagse Jump blues voort. Het album dat in 2014 werd opgenomen in de studio aan de voet van de berg Fuji met Jewel Brown, de fantastische zanger van het Louis Armstrong Orchestra uit de jaren 60. Dankzij het succes van dit album mocht Bloodest Saxophone spelen op het Fuji Rock Festival in 2015. Het is het grootste muziekfestival in Japan. Een tweede  tweede Japan tournee en een album met Big Jay McNeely volgde. Nadat ze op Tokyo Jazz waren verschenen, een beroemd jazzevenement in Tokio, vlogen ze naar Austin, Texas om op te nemen met blues/soul zangeressen voor het album 'Texas Queens 5', een in alle opzichten uitstekende bluesplaat. In 2018 werden ze uitgenodigd op het historische Elkhart Jazz Festival, Indiana om vijf shows te spelen in vier dagen. De ontroerende staande ovatie die de band kreeg werd door de plaatselijke krant gedekt met de kop ‘Om de wereld te regeren met de saxofoon. Eind 2018 herenigde de band zich met zangeres Crystal Thomas, een van de zangeressen op hun album 'Texas Queens 5' en toerde met succes door Japan en Hong Kong. In 2019 verwelkomden ze Chrystal opnieuw om op het  Fuji Rock Festival te spelen, een volledige show om de 25e verjaardag van Blues & Soul Records Magazine in Shibuya Club Quattro te vieren. In 2019 vlogen ze opnieuw naar Austin en speelden ze op East Side King Festival. Bloodest Saxophone wil de spanning en ware kracht van muziek echt op zoveel mogelijk mensen overbrengen. Omdat ze een instrumentale band zijn zonder vaste zanger, willen ze creatief blijven, verschillende ideeën uitproberen en vrijuit evolueren. Tweeëntwintig  jaar na hun oprichting stevenen ze af op een internationale doorbraak. Einde april verscheen hun recentste album 'Extreme Heat'.
 
 
 
 
 
 
 
 
Tweeënzeventig jaar geleden bracht Tiny Bradshaw het swingende nummer 'Mailman's Sack' uit. Dit heel dansbare nummer is de opener van 'Extreme Heat', het nieuwe album van Bloodest Saxophone Feat. Crystal Thomas. Drummer Kiminori en bassist Masa leggen er stevig de pees op en zorgen voor de opwindende groove. De hoofdrollen zijn weggelegd voor Koda Shintaro voor zijn fenomenale werk op de saxofoon en voor de krachtige, soulvolle stem van zangeres Crystal Thomas. Bloodest Saxophone blijft op hetzelfde verschroeiende ritme verder gaan. Met energiek ritmisch slagwerk trekt drummer Kiminori 'I Don't Need You No More', een cover van Maxine Brown uit 1961 op gang. Koda Shintaro en Aoki Keita blazen zich weer de longen uit hun lijf op hun saxofoons en Crystal zingt het nummer met de nodige power en soul in haar stem. The Rolling Stones fans onder ons zullen zeker blij zijn met de energieke rhythm & blues versie die Bloodest Saxophone maakte van het door Jagger en Richards geschreven 'Undercover Of The Night'. De ritmesectie, met drummer Kiminori en bassist Masa leveren hier schitterend werk af en gitarist Shuji speelt zich met een fijne en uitstekende snarensolo in de schijnwerpers. 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bijna honderd jaar geleden bracht Ethel Waters het nummer 'Dinah' uit. Bloodiest Saxophone steekt het nummer in een nieuw swingend jasje. Kiminori etaleert met een prachtige solo andermaal zijn klasse als drummer en de saxofoons van Koda en Aoki blazen de nodige power en soul in het nummer. Het eerste eigen nummer op het album is het soulvolle en melodieuze song 'Good Morning', een radiovriendelijke song die instrumentaal gekleurd wordt door de knappe saxofoonsolo's van Koda en het prachtige werk op de strijkers van Masa. Zangeres Chrystal Thomas schreef zelf de soulvolle ballade 'Somebody Else's Man', een song over vreemdgaan. Gitarist Shuji tovert andermaal een erg fijne en gevoelvolle solo uit zijn sixstring en de saxofoons blazen de nodige soul in 'Somebody Else's Man'. Met het door Koda Shintaro geschreven 'Oh Baby' komt er terug tempo in de muziek van Bloodest Saxophone. Instrumentaal is het genieten van de uitstekende drumsolo van Kiminori, de machtige saxofoonsolo van Koda, de schitterend baslijn van Masa en het hemelse snarenwerk van gitarist Shuji. De Japanse band en haar Amerikaanse zangeres blijven duchtig swingen in het heel aantrekkelijke 'Country Girl', een eigen nummer van Chrystal Thomas . Drummer Kiminori voorziet het nummer van een opwindende junglebeat. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Dan volgt met 'Just A Happy Song', 'I love To Make Love When It's Raing' en 'Hello Sundown' een Johnnie Taylor medley. In deze bijna acht minuten durende medley leren we ook de zachtere kant van zangeres Crystal Thomas en de band Bloodest Saxophone kennen. De Otis Rush cover 'Sit Down Baby' kriijgt een ander opwindend jasje aangetrokken. De fluit of dwarsfluit die de hele song uitstekend aanwezig is geeft 'Sit Down Baby' nog meer cachet. De zeemzoete, saxofoon gedreven ballade 'Let's Down In The Moonlight' is een cover van Baby Washington, die er in 1960 een hit mee scoorde. De band sluit hun nieuwe album af met het door Koda Shintaro geschreven nummer 'Thank You Granddad'. Na een lange instrumentale intro, vertraagt het ritme en komt Crystal Thomas niet zingen, maar wel enkele dankwoorden uitspreken. Dat doet de Amerikaanse driemaal. Het album 'Extreme Heat' van Bloodest Saxophone, met de onweerstaanbare stem van Crystal Thomas, is een vurige ode aan de rijke traditie van de blues en soul. Dit Japanse ensemble, bekend om hun authentieke en energieke vertolkingen van klassieke Amerikaanse muziekstijlen, slaat met dit album opnieuw de spijker op de kop. (8/10)
 
 
 
 
 
 
Walter Vanheuckelom
 
 
 
 
 
01. Mailman’s Sack
02. I Don’t Need You
03. Undercover Of The Night
04. Dinah
05. Good Morning
06. Somebody Else’s Man
07. Oh Baby
08. Country Girl
09. Johnnie Taylor Medley
10. Sit Down Baby
11. Let’s Love In The Moonlight
12. Thank You Granddad
 
 
 
Koda “Young Corn” Shintaro: Tenor saxofoon
Aoki Keita: Bariton saxofoon 
Shuji: Gitaar 
Masa: Bas, strijkers
Kiminori: Drums
Crystal Thomas: Zang
 
 
Anthony Farell: Piano en orgel
Mike Sailors: Trompet
Tanaka Michiaki: Percussie