AMANDA FISH - KINGDOM

Album Review

Album: 
AMANDA FISH - KINGDOM
Artist: 
Amanda Fish
Record Label: 
Vizztone Label Group
Style: 
Bluesrock, Blues
Date: 
26/07/2024
Reviewed by: 
Walter Vanheuckelom
AMANDA FISH - KINGDOM
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Amanda Fish (zus van Samantha Fish) begon eind 2012 als singer/songwriter en verfijnde haar originele materiaal als solo act gedurende twee jaar voordat ze begin 2014 haar band vormde, een Roots Rock and Soul project met Amanda's kenmerkende 'from-the-gut'-zang. In 2015 bracht ze bij VizzTone Label Group haar debuutalbum 'Down In The Dirt'.  Voor dat album ontving ze in 2016 de Sean Costello Rising Star Blues Blast Music Award. Amanda werd halve finalist in de International Blues Challenge 2017 in Memphis, waar ze bijval oogstte van zowel nieuwe fans als professionals uit de industrie. Door haar optreden op de IBC kon ze beginnen met toeren door de VS en Canada. In 2018 bracht Amanda met 'Free' haar tweede volledig originele studioalbum uit. Het album, debuteerde op #6 in de Billboard Blues Album Chart en won in 2019 een Blues Music Award voor Best Emerging Artist Album. Tijdens de Covid crisis van 2020 bracht Amanda een album uit met zelf opgenomen demo's van haar nieuw geschreven muziek, met de toepasselijke naam 'Trailer Park Demos', dat ze exclusief via haar website verkocht als een beperkte release. Op 26 juli verscheen haar derde album bij VizzTone Label Group. Het kreeg 'Kingdom' als titel en bevat tien originele, door Amanda Fish geschreven nummers. De nummers zijn sterk beïnvloedt door de gebeurtenissen tijdens de Covid pandemie en de rellen en corruptie bij de overheid, gezien door de ogen van een nieuwe ouder en frontline medewerker in de gezondheidszorg. Het album 'Kingdom' werd opgenomen en gemixt door Paul Niehaus IV in Blue Lotus Studio in St Louis en gemasterd door Chris Latham in Gorilla's Nest in Nashville.
 
 
 
 
 
 
 
 
De opener 'Mockingbird' is de eerste single van het album. Het is een vloeiende rocksong die gaat over Operation Mockingbird, de CIA operatie die begon tijdens de Koude Oorlog en die erop gericht was desinformatie en propaganda te verspreiden via binnenlandse Amerikaanse nieuwsmedia om de publieke opinie te beïnvloeden. In het lied wordt beweerd dat de Operatie weliswaar na Vietnam zou zijn beëindigd, maar dat de praktijk van psychologische oorlogsvoering waarbij de overheid en de media samenwerken, vandaag de dag nog steeds springlevend lijkt te zijn. Drummer Glen James en bassist Paul Niehaus IV zorgen voor de heerlijke groove en slidegitarist Terry Midkiff voorziet het hele nummer van vet en uitstekend slidewerk. Niehaus IV is ook de man achter de pedal gestuurde gitaar solo. Amanda Fish heeft een goede en krachtige stem en ze brengt het nummer heel overtuigend en geloofwaardig. 'Mockingbird' heeft een sterk en stevig refrein en de handclaps van Bob Walther, Dom Knott en Paul Niehaus IV geven 'Mockingbird' nog een extra touch. 'Sell The Record' is een swampy Southern rocker, waarin Amanda, met haar krachtige stem uithaalt naar de muziek en radio industrie. Drummer Glen James bepaalt met een strakke drumbeat het tempo van het nummer.  Ook hier weer de stomps en de handclaps van Bob Walther, Dom Knott en Paul Niehaus IV. Saxofonist Dom Knott blaast de nodige soul in 'Sell The Record' en Billy Evanochoko drukt zijn instrumentale stempel op de song met een sublieme gitaar solo. 
 
 
 
 
 
 
 
Amanda is niet alleen een goede zangeres, maar net als haar zuster Samantha een uitstekende gitariste. Luister maar eens naar het pop getinte 'The Hard Way', waarin ze al het gitaarwerk voor haar rekening neemt. De andere muzikanten in 'The Hard Way' zijn drummer Glen James en bassist Paul Niehaus IV die de ritmesectie vormen. Amanda levert hier misschien wel haar sterkste vocale prestatie op het album. Ze laat horen wat een breed bereik ze heeft met haar stem. Haar stem kan heel krachtig klinken, maar ook heel zacht en heel hoog. Amanda klinkt bedroefd, moe en misnoegd in het langzaam sijpelende en donkere 'Unbreakable'. Jeremiah Johnson is de man achter het prachtige, ietwat mysterieuze gitaarwerk en Dom Knott blaast een een machtige solo uit zijn saxofoon. Het vijf minuten durende 'The Great Reset' is een sociaal geïnspireerd nummer. Het is één van de hoogtepunten op dit prachtige album. In dit traag slepende nummer roept Amanda op om wakker te worden en te vechten voordat je alles verliest. Vocaal wordt Amanda bijgestaan door de soulvolle stem van backing zangeres Mama Moo en instrumentaal is het genieten van het briljante snarenwerk van gitarist Terry Midkiff. In de country song 'Broke Ass Blues' smeekt het wanhopige hoofdpersonage om de hulp van God, wanneer de rekeningen binnenkomen, de toekomst onzeker is en er geen geld meer in de portefeuille zit. Dylan Farell met zijn hemelse gitaarklanken en de zang van Amanda vertolken een glansrol in deze erg goede countrysong. 
 
 
 
 
 
 
 
 
De zware en gruizige bluesrocker 'Work' heeft een voetstompende groove. Bob Walther, Dom Knott en Paul Niehaus IV zijn met hun handclaps weer heel aanwezig. Amanda legt heel haar hart en ziel in haar emotionele stem wanneer ze vol overgave 'Work' zingt. VizzTone baas Richard Rosenblatt is het ganse nummer uitdrukkelijk en uitstekend aanwezig met zijn gruizig mondharmonicaspel. Een sociaal geïnspireerde Amanda zingt dat ze de dood niet vreest, maar wel voor wat wereld we achterlaten in de ontroerende ballade 'The World We Leave Behind'. Met haar stem en haar woorden zal de zangeres hier veel luisteraars weten te raken. De atmosferische backing vocals van Mama Moo passen als gegoten in 'The World We Leave Behind'. Hetzelfde kan gezegd worden van het fijne, gevoelvolle gitaarwerk van Dylan Farrell en het soulvolle saxofoonspel van Dom Knott. Daarna gaat Amanda solo. Met alleen haar stem en haar piano zal de zangeres je raken en ontroeren in de beklijvende en persoonlijke ballade 'Mother'. Ze stort haar hart uit wanneer ze vol ontroering zingt dat ze zussen en broers heeft verloren en dat ze een baby heeft verloren door toedoen van een ander. Hier vloeien alvast tranen elke keer dat ik 'Mother' hoor. Als je zo'n prachtige song als 'Mother' met zo'n stem en inleving kan zingen, moet je zelf sterk in je schoenen staan en dan heb je niet veel instrumenten nodig om van 'Mother' een topsong te maken. In de afsluitende beukende Delta bluesrocker 'Kingdom' neemt Amanda zelf de slidegitaar voor haar rekening en bewijst ze dat ze ook het werk met de bottleneck volledig beheerst. Samen met gitarist Dylan Farrel zorgt ze voor fantastisch gitaar vuurwerk. In deze spirituele titeltrack vraagt de zangeres om verlossing. 
 
 
 
 
 
 
 
Amanda Fish, de bluesrock zangeres en muzikante uit Kansas City, heeft met haar derde album 'Kingdom' wederom bewezen dat ze een kracht is om rekening mee te houden in de hedendaagse muziekscene. De productie van 'Kingdom' is top-notch, met een helder en dynamisch geluid dat de veelzijdigheid van Amanda Fish goed naar voren brengt. Ze heeft zich omringd met uitstekende muzikanten en dat werpt natuurlijk ook zijn vruchten af. Zelf ben ik al fan sinds haar eerste uitstekende album 'Down In The Dirt' en dat zal na 'Kingdom' zeker niet veranderen. Ik kan het veelzijdige  'Kingdom' van Amanda Fish aan elke muziekliefhebber aanraden. (9/10)
 
 
 
 
 
 
 
Walter Vanheuckelom
 
 
 
 
 
 
 
01. Mockingbird
02. Sell The Record
03. The Hard Way
04. Unbreakable
05. The Great Reset
06. Broke Ass Blues
07. Work
08. The World We Leave Behind
09. Mother
10. Kingdom
 
 
Amanda Fish: Zang, gitaar en alle andere instrumenten
Glen James: Drums
Paul Niehauss IV: Bas (1,3,6,8,10), Gitaarsolo (1)
Terry Midkiff: Lead gitaar (5,7), Ritmegitaar (1,2,4) en slidegitaar (1)
Billy Baumann: Percussie
Billy Evanochoko: Lead gitaar (2)
Jeremiah Johnson: Lead gitaar (4)
Dylan Farrell: Gitaar (6,8,10)
Mama Moo: Backing vocals (1,5,8,10)
Dom Knott: Saxofoon (2,4,8,10)
Richard Rosenblatt: Mondharmonica (7)