What A Wonderful... Toots @Heptone - Ittre - 14/11/2021 - Live report by Michel Van Rhijn

14/11/2021
Heptone
Ittre
Michel Van Rhijn : Photos & text

What A Wonderful... Toots

@ Heptone Ittre Zondag 14/11/2021

Na een zondag wat hout klaarmaken in de tuin voor de winter, is het tijd om mijn namiddag aft e sluiten in de Heptone in Ittre. De Jazz bar van Olivier Collette had er deze zondag voor uitgekozen om een tribute te geven aan de allergrootste Belgische Jazz man, Toots Tielemans. Om het ketje van de Marollen te eren is een collectief ontstaan, “What A Wonderful... Toots”. Als je de namen leest van het collectief, dan moet je toch ook al even gaan zitten; Patrick Deltenre (gitaar & mondharmonica), Eric Melaerts (gitaar – inderdaad, jullie lezen goed; DE Eric Melaerts die zoveel samen met die boysband uit Alsemberg het Sportpaleis heeft platgespeeld), Christophe Devisscher (Double Bass) en niemand minder dan Bruno Castellucci (Drum – 40 jaar de rechter hand van Toots zelf).

Dus zwaar bewapend met mijn Nikon apparaten en met mijn Covid Save Ticket begaf ik mij naar het landelijk pareltje in Waals Brabant. De laatste keer dat ik Toots zelf heb mogen zien, was tijdens zijn tournee voor zijn 90ste verjaardag. Ik was nu zondag dus nieuwsgierig en sceptisch tegelijkertijd.

Iets na 17 uur start dan de voor mij mooiste Jazz concert in jaren. De zaal wordt meteen gevuld met nostalgie en prachtige virtuositeit. Openen doen ze met een nummer van Duke Ellington, Wonderful World. Om dan over te stappen naar de hit machine dat Toots wel was. Daarenboven kregen we ook wat composities van Eric Melaerts, Patrick Deltenre en John Scofield. Nummer die stuk voor stuk Toots verheerlijkten. Dit was terecht. De nummers werden aan één gebabbeld door Eric Melaerts. Hij deed dit met heerlijke flauwe humor van een 50 of 60 plusser. (Zo beschrijven mijn kinderen mij toch). En als een kippenvel moment niet genoeg is, dan beslissen ze over te gaan naar nummers zoals “The Bicycle Song” it de film “Turks Fruit”, of “MIDNIGHT COWBOY THEME” van JOHN WILLIAMS. Daar kreeg ik gewoon de krop van in de keel. Trouwens, nu ook nog tijdens het schrijven.

De apotheose was er natuurlijk zoals verwacht met Bluesette, een nummer die de Brabançonne zou moeten vervangen.

What A Wonderful... Toots heeft nog wat data voorzien in 2021 en 2022. Ga zeker een kijkje nemen. Ik ben FAN

Door Michel van Rhijn