Sfinks Mixed 2014 - donderdag
Reports
Sfinks Mixed 2014 - donderdag
Maar terug naar de muziek, want daarvoor kwamen we tenslotte. In de concerttent is ondertussen het Zuid-Koreaanse Jambinai aan zijn set begonnen. De band brengt een mix van metal en punk met traditionele Koreaanse muziek en gebruikt daarbij een reeks traditionele instrumenten als de haegeum (traditionele tweesnarige viool), de piri (een dubbelriet aerofoon) of de geomungo (zessnarige citer), aangevuld met westerse instrumenten. Hun wat sjamanistische sound deed mij het ene moment terugdenken aan de psychedelische periode van Pink Floyd, maar klonk enkele seconden later alweer veeleer als iets van Metallica.
Na nog wat rondgestruind te hebben op de markt van het festival, als vanouds volgestouwd met alle soorten exotica die een mens zich maar kan inbeelden, begeef ik me nog één keer terug naar de concerttent voor het optreden van Orquesta Aragón, een Cubaans monument dat al meegaat sinds 1948 en tegenwoordig geleid wordt door Rafael Lay Bravo.
Latijns-Amerikaanse klanken blijven het goed doen en dus is de tent stevig volgelopen. Het enthousiaste publiek geeft de band na elk nummer een daverende ovatie. Verdiend, want de muzikanten van Orquesta Aragon spelen de vaak complexe Cubaanse ritmes alsof het niets is. Ja deze band is een Cubaanse legende, maar het is zeker geen museumstuk; iets wat ze nogmaals bewijzen door met hun œuvre, dat ondertussen zes decennia overspant, de concerttent in vuur en vlam te zetten. Het is trouwens deze band die de wereld liet kennismaken met de chachacha dankzij hun wereldhit Besame Mucho.