SEAN WEBSTER BAND - CAFé DE MEISTER - GELEEN 12 MAART 2022 - Walter Vanheuckelom

Reports

About: 
SEAN WEBSTER BAND - CAFé DE MEISTER - GELEEN 12 MAART 2022 - Walter Vanheuckelom
Artist: 
Sean Webster Band
Date: 
12/03/2022
Venue: 
Café De Meister
Place: 
Geleen
Your Reporter on the Spot: 
Walter Vanheuckelom
SEAN WEBSTER BAND - CAFé DE MEISTER - GELEEN 12 MAART 2022 - Walter Vanheuckelom
 
 
 
 
 
 
Sean Webster is een gitarist en zanger met een grote reputatie in de Britse blues en bluesrock scene, maar sinds een aantal jaren is hij ook in Nederland bij veel muziekliefhebbers bekend. Met zijn sexy, laag en rijk stemgeluid bezit Sean Webster een zeer grote troef, maar ook zijn fijn en melodieus gitaarwerk valt bij veel kenners in de smaak. In 2003 richtte Sean zijn eigen band op en een jaar later volgde het debuutalbum 'Come Long Time'. Er volgden nog een paar albums, zoals de dubbel CD 'Live & In Session' en 'The First 10 Years'. Daarna trok Sean met zijn gezin voor enkele jaren naar Australië. Bij zijn terugkeer naar Engeland besloot hij zich volledig toe te leggen op zijn muzukale carrière. Dit deed hij met zijn nieuwe band The Dead Lines die bestond uit drummer Phil Wilson, gitarist Ash Wilson en Greg Smith op de basgitaar. Met hen maakte Sean in 2014 het schitterende album 'See It Through'. Na een paar jaar ging ieder een beetje zijn eigen weg en in 2017 verscheen met andere muzikanten het album 'Leave Your Heart At The Door'. Sinds zijn tweede album speelde Sean steeds met twee gitaristen en daar bracht hij met dit nieuwe album verandering in, want op 'Leave Your Heart At The Door' was Sean Webster de enige gitarist. Ondertussen had Sean met toetsenist Hilbrand Bos, drummer Ruud Gielen en bassist Floris Poessé een Nederlandse band gevonden en met hen maakte Sean in 2019 het uitstekende live album  'Three Nights Live', met daarop tien songs die tijdens drie verschillende concerten werden opgenomen. Sinds Johan Derksen Sean Webster ontdekt heeft is Sean ook regelmatig te zien in het TV programma 'Veronica Inside' van Derksen op Veronica. Derksen nam Sean ook mee in zijn theather tournee 'The Sound Of The Blues & Americana'. Ook in het muziekprogramma 'We Want More' op SBS6 was Sean te zien op de TV. Hij haalde net de finale niet. 
 
 
 
 
 
 
Deze Sean Webster was zaterdag 12 maart met zijn band te gast in het muziekcafé De Meister in Geleen. Rond half negen begon het viertal aan hun eerste set met het scheurende 'You Got To Know'. Bassist Floris Poessé en drummer Ruud Gielen zorgden voor een knappe, stuwende groove en de virtuozen Hilbrand Bos en Sean Webster zorgden op toetsen en gitaar voor de instrumentale hoogstandjes. In het begin leek 'Heart Still Bleeds' op een ballade maar wat later brak dit schitterende nummer helemaal open en kwam er meer ritme in het nummer en kreeg het een funky inslag. Sean heeft zich omringd met zeer sterke muzikanten en dat was in 'Heart Still Bleeds' uitdrukkelijk te horen. Zo was er geweldig gitaarwerk van Sean en puik slagwerk van Ruud Gielen. De splijtende gitaar solo van Sean gaf perfect het gevoel en de pijn weer van een hart dat nog steeds bloedt. Ook de stem van Webster blijft natuurlijk een enorme troef, het tilt elk nummer naar een hoger niveau en dat was ook zo met 'Heart Still Bleeds' en het volgende 'Give Me The Truth'. Sean zong deze melodieuze rocker met veel gevoel en ook zijn snarenwerk was weer een lust voor het oor. De uitstekende toetsenist Hilbrand Bos drukte eveneens zijn stempel op het nummer. 
 
 
 
 
 
 
 
Het hoogtepunt van de eerste set was zonder twijfel de John Mayor cover 'Slow Dancing In A Burning Room'. Sean Webster drukte zijn eigen stempel op deze droevige liefdesballader en maakte er een prachtige langdurige versie van, die meer dan tien minuten duurde en die elke seconde boeiend en de moeite waard bleef. Eerst kregen we een heel lange instrumentale intro. De sexy, lage en volle stem van Sean is natuurlijk een groot pluspunt in dit soort songs, maar ook zijn intens en gevoelvol spel op zijn gitaar raakte je tot in de kleinste vezel van je lichaam. Je voelde de pijn bijna letterlijk in deze ballade, waarin erg veel symboliek aanwezig is. Ik kreeg rillingen alleen al van de woorden waarmee een relatie die op zijn einde loopt beschreven werd: We're slow dancing in a burnin' room. I was the one you always dreamed of. You were the one I tried to draw. How dare you say it's nothing to me. Baby, you're the only light I ever saw. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat het publiek in De Meister muisstil was en met volle teugen genoot van dit geweldige nummer. 'Hear Me Now' was nog zo'n wondermooie langdurige ballade. Sean lijkt een patent te hebben op dit soort songs. Hilbrand Bos droeg het nummer met zijn warme orgelklanken en Floris Poessé zorgde met een zware steeds weerkerende baslijn voor het kloppend hart van 'Hear Me Now'. Halfweg het nummer pakte Sean uit met een prachtige, melodieuze en gevoelvolle gitaar solo die na een tijdje plots stopte en daarna overging in intiem en intens vingerwerk op zijn sixstring. Het was een geweldig einde van een schitterende eerste set.
 
 
Voor meer foto's van Sean Webste Band in De Meister in Geleen: https://www.flickr.com/photos/walter_vanheuckelom/albums/72177720297319394
 
 
 
 
Als alles volgens plan verloopt verschijnt er in het najaar een nieuw studio album van Sean Webster. Hij heeft al een aantal nieuwe songs klaar en daar kregen we in de tweede set met 'Forever Gone Away' en 'Not Me And You' al een voorsmaakje van. Sean opende set twee met 'Forever Gone Away',  een melodieuze song met fantastisch gitaarwerk en ook het liefdesverhaal 'Not Me And You' viel bij het publiek in de smaak, als we het uitbundige applaus als maatstaf mogen gebruiken. Tussen deze twee nieuwe songs kregen we nog een geweldige versie van de Etta James cover 'I'd Rather Go Blind'. De stem van Webster blijft natuurlijk een enorme troef. Dat bewees hij nogmaals tijdens de Etta James cover 'I'd Rather Go Blind', waarin je echt kippenvel kreeg van de stem van de frontman. Sean begon solo met zijn gitaar als enige begeleiding voor zijn stem. Later vielen de andere instrumenten in en zorgden voor een mooie ingetogen begeleiding. De intense en gevoelvolle snarensolo die Sean tijdens dit nummer uit zijn sixstring toverde zorgde er weer voor dat het muisstil werd in De Meister. In het laatste gedeelte was zelf de micro niet meer nodig. Sean ging helemaal vooraan staan en zong het nummer naturel en uit volle borst. Top versie. Een andere cover was de oude Texas West Coast Blues shuffle 'I've Got The Blues', met een ronduit schitterende Hilbrand Bos in de hoofdrol. Eerst speelde hij een uitstekende solo, daarna ging hij een klein duel aan met de gitaar van Sean Webster.
 
 
 
 
 
 
 
 
''Til Summer Comes Around' ontbreekt zelden op de setlist van Sean Webster en het nummer is hem op het lijf geschreven. Origineel had de Nieuw Zeelandse countryrock zanger Keith Urban een geweldige hit met dit wondermooie nummer. De tekst en de muziek vormen één perfect geheel. Net als bij  'Slow Dancing In A Burning Room' maakte Sean van de hemelse Keith Urban song ''Til Summer Comes Around' een boeiend en superlang luisterwerk. Hij drukte zijn stempel op het nummer door zijn eigen accenten te leggen en toe te voegen. Natuurlijk speelden zijn stem en zijn uitstekend snarenspel weer een hoofdrol in deze uitmuntende cover. Ook zijn muzikanten leverden weer een knappe bijdrage. Met bassist Floris Poessé, toetsenist Hilbrand Bos en drummer Ruud Gielen heeft Sean Webster terug een sterke formatie achter hem. Zij geven deze top muzikant nog een extra duwtje in de rug. Als het goed is vliegt de tijd voorbij en het was dan ook een beetje schrikken op het moment dat Sean vertelde dat hij aan het laatste nummer toe was. Het werd een stomende versie van 'Highway Man', waarin Sean weer geweldig te keer ging op de snaren van zijn sixstring. Tussendoor maakte hij ook van de gelegenheid gebruik om zijn bandleden voor te stellen. Het dankbare publiek bedankte hen met een langdurig en enthousiast applaus. Natuurlijk wilde dat dankbare publiek ook wel een toegift en daar gaven Sean en de band graag gevolg aan. Het werd een erg mooie en beklijvende versie van de Jonny Lang song 'Lie To Me'. Zoals dikwijls hadden de afwezigen ook deze keer weer ongelijk, want Sean, Hilbrand, Ruud en Floris leverden een geweldig concert af. Terwijl ik aan het nagenieten was vloog het  uurtje naar huis rijden eveneens voorbij. Ik was thuis voor ik het goed en wel besefte. 
 
 
 
 
Foto's en verslag: Walter Vanheuckelom