SARI SCHORR - SPIRIT OF 66 VERVIERS 14 NOVEMBER 2018 - Walter Vanheuckelom

Reports

About: 
SARI SCHORR - SPIRIT OF 66 VERVIERS 14 NOVEMBER 2018 - Walter Vanheuckelom
Artist: 
Sari Schorr
Date: 
14/11/2018
Venue: 
Spirit Of 66
Place: 
Verviers
Your Reporter on the Spot: 
Walter Vanheuckelom
SARI SCHORR - SPIRIT OF 66 VERVIERS 14 NOVEMBER 2018 - Walter Vanheuckelom
 
 
 
 
 
 
In september 2016 verscheen het schitterende debuutalbum van de Amerikaanse zangeres Sari Schorr en met dat album plaatste de New Yorkse zangeres zich meteen op de kaart in de Europese bluesrock wereld. Met haar band onder leiding van Innis Sibun was ze in augustus van dat jaar al te gast op het Gevarenwinkel Festival in Herselt en daar lieten zowel Sari als haar band een geweldige indruk. Francis Geron heeft altijd al een goede neus gehad voor talent en haalde Sari Schorr verleden jaar in april al naar zijn Spirit Of 66 in Verviers. Ondertussen is er heel wat veranderd, er kwam begin oktober van dit jaar met  'Never Say Never' een nieuw album uit en Sari de band werd volledig vernieuwd. Met ex King King toetsenist Bob Fridzema (Joanna Shaw Taylor, Eric Steckel, John Klaver, Dana Fuchs, Ben Poole), gitarist Ash Wilson ( Sean Webster) die verleden jaar met 'Broken Machine' nog een prachtig solo album uitbracht, de Liverpoolse drummer Roy Martin (Patricia Kaas, Aretha Franklin, Jimmy Barnes, Jack Bruce, Robert Palmer enz.) en bassist Roger Inniss ( Snowy White, Oli Brown, Laurence Jones, Joanne Shaw Taylor enz.) mag je als frontvrouw toch zeggen dat je een geweldig sterk kwartet achter je staan hebt. Woensdagavond veertien november stond Sari Schorr voor de tweede maal in Spirit Of 66 op het podium. Rond halfnegen begonnen Ash en Bob met wat dromerige psychedelische riffjes aan het concert. Die speciale intro was de aanzet van 'The New Revolution', een nummer dat Sari samen met haar bandleden schreef en dat te vinden is op haar nieuwe album 'Never Say Never'. In dit politiek geladen nummer dat over vrijheid gaat kon de band al meteen al het goeds dat over hen verteld werd op het podium bewijzen. Bassist Roger Inniss en drummer Roy Martin zorgden voor de stuwende groove. Op zijn prachtige Duesenberg gitaar mocht Ash Wilson als eerste uithalen met splijtend en vlijmscherp snarenwerk, dat door merg en been ging. Even later was het de beurt aan de Nederlandse toetsentovenaar om zijn klasse te etaleren en Bob deed dat weer op een uitstekende wijze en zijn wervelende Hammond klanken vulden de Spirit Of 66. Zangeres Sari Schorr heeft een geweldige stem en ze wist het nummer met veel passie en overgave te brengen.
 
 
 
 
 
Veel tijd om te applaudiseren kreeg het publiek in Verviers niet, want de laatste noot van 'The New Revolution' was nog niet uitgestorven of de band begon al aan 'Damn The Reason'. Veel van Sari haar teksten gaan over de harde realiteit van het leven en 'Damn The Reason', dat over huiselijk geweld gaat, is daar een goed voorbeeld van. Sari zong het nummer weer met een enorme intensiteit, zodat elk woord je raakte tot in de kleinste vezel van je lichaam. Klasse gitarist Ash Wilson slaagde er in van op zijn zes snaren hetzelfde gevoel en passie over te brengen als Sari deed met haar stem. We kregen een heel ander gitaargeluid in de intro van 'King Of Rock And Roll', want Ash had zijn Duesenberg geruild voor een Revenend gitaar. Met deze song creëerde Sari Schorr haar eigen crossroads naar de duivel, alleen was zij op zoek naar de 'King Of Rock And Roll'. Deze stevige rocker had een swampy intro en een sterk en melodieus refrein. Met haar krachtige stem wist Sari het nummer weer overtuigend te zingen en haar gitarist Ash Wilson haalde vernietigend uit op zijn sixstring. De combinatie van Sari's stem en de vlijmscherpe gitaar van Ash leverde spetterend vuurwerk op. Bob Fridzema was op het Hammond weer uitstekend aanwezig maar en hielp zo de sound van het nummer bepalen. Met strak en dwingend slagwerk trok drummer Roy Martin de rocker 'Thank You' op gang. Sari Schorr bedankt haar geliefde nogal sarcastisch in deze verschroeiende rocker. Bedankt voor niets, want niets is alles wat ik heb, zong de New Yorkse brutaal en met spot in haar stem. Ash Wilson imponeerde met een scheurende en verschroeiende Wah Wah solo en gaf zo de song nog meer rauwe kracht. Tijdens 'Demolition Man' kwamen we te weten welk soort man Sari nodig heeft. Deze midtempo rocker was een uitstekend verlengstuk van zijn voorganger en bevatte ongeveer dezelfde ingrediënten, namelijk een weergaloze rauwe stem, een stevige groove en scheurend gitaarwerk. Het grote verschil was dat Hammondspeler Bob Fridzema hier verschroeiend uithaalde met subliem toetsenwerk en zo zijn stempel op dit
nummer drukte.
 
 
For more pictures of Sari Schorr at Spirit of 66 Verviers, click on my flickralbum : https://www.flickr.com/photos/walter_vanheuckelom/sets/72157700383226552
 
 
'Ain't Got No Money' is een probleem dat velen onder ons al wel eens meegemaakt hebben en ook Sari kent het probleem. Wanneer Sari begon te zingen pakte haar fenomenale krachtige stem je dadelijk bij de strot en liet je niet meer los. Alles klopte in deze midtempo bluesrocker en gitarist Ash Wilson etaleerde nogmaals zijn klasse op zijn witte Duesenberg gitaar. Met bassist Roger Inniss en drummer Roy Martin had Sari Schorr een sterke en strakke ritmesectie waar de klasse van afdroop. Beide heren zorgden elke keer opnieuw voor een sterke stuwende groove. Na een halfuur vond het kwintet op het podium het hoog tijd om wat stoom af te laten en daar was de power ballade 'Ready For Love' de perfecte song voor. Deze Bad Company cover werd geschreven door Mick Ralphs, maar Sari en haar jongens maakten er een heel eigen versie van. Roger Inniss zorgde voor een diepe krachtige baslijn en het prachtige pianospel van Bob Fridzema zorgde voor de zachte sfeervolle toets in deze krachtige song. In 1954 nam Muddy Waters 'I Just Want To Make Love To You' op en een paar jaar later had Etta James er een grote hit mee. Beide versies verschillen heel veel van de stomende rockversie die Sari woensdag in Spirit Of 66 liet horen. Roger op bas en Roy op drums zorgden voor de heerlijke stuwende rock groove, gitarist Ash Wilson zette die krachtige groove nog wat kracht bij met een geweldig sterke, steeds weerkerende gitaar riff. Het bleef niet bij die riff alleen want even later volgde een fenomenale zinderende snarensolo die je raakte tot in de kleinste vezel van je lichaam. Rug tegen rug stonden Sari en Ash en gaven zo het concert ook nog wat visuele energie. Bob Fridzema was onweerstaanbaar op het Hammond en vocaal was het genieten van de geweldige sterke strot van Sari. De zangeres vertelde dat ze heel blij was met haar nieuwe album 'Never say Never' dat old school opgenomen werd en waarmee ze momenteel hoog genoteerd staat in de Britse bluesrock hitlijst. 'Maybe I'm Fooling', dat een sterk en melodieus refrein heeft, was het volgende nummer op de setlist. De ritmesectie met drummer Roy Martin en bassist Roger Inniss bleven voor een beukende groove zorgen en toetsenist Bob Fridzema en gitarist Ash Wilson zorgden met hun instrumentale virtuositeit op hun instrument voor spetterend vuurwerk.
 
 
 
 
 
 In al de nummers uit het nieuwe album merkten we op dat Sari echt voor de stevige rock gekozen heeft en dat haar nieuwe album 'Never Say Never' veel rauwer en krachtiger is dan haar debuutalbum. 'Valentina' een alter ego voor Sari Schorr vormde daar zeker geen uitzondering op. Het dwingende pulserende slagwerk van Roy Martin en de diepe baslijn van Roger Inniss zorgden voor de stevige rock groove en Ash Wilson toonde nogmaals zijn klasse met een schitterende splijtende solo op zijn Gibson. Bob Fridzema was het gehele nummer uitstekend aanwezig en bepaalde zo mee de sound van het nummer. 'Valentino' had een melodieus refrein dat weer met heel veel intensiteit en power gezongen werd door Sari. Het contrast tussen de krachtige rocker 'Valentino' en  de beklijvende ballade 'Never Say Never', het volgende nummer dat Sari zong kon niet groter zijn. Het is een cover die een rouwende Ian McLagan schreef voor zijn overleden vrouw. Schorr bleef qua melodie en ritme wijselijk dicht bij het origineel en zong de prachtige tekst met heel veel gevoel en emotie in haar stem. Toetsenist Bob Fridzema en gitarist Ash Wilson wisten met hun instrument dezelfde ingetogenheid en emotie te brengen en waren zo het sublieme verlengde van Sari haar stem. Nadat ze haar band nogmaals uitgebreid had voorgesteld bedankte ze Francis Geron voor het feit dat hij zoveel artiesten de kans gaf om op te treden in zijn prachtige club. In de stomende rocker 'Freedom', die Sari samen met Steve Wright schreef wil de zangeres de boodschap overbrengen dat de wapenwetgeving in haar land dringend aan verandering toe is en dat er al teveel onschuldige slachtoffers gevallen zijn door wapengeweld. Volgens haar zouden er in de USA meer wapens zijn dan er mensen wonen. Deze verschroeiende rocker begon met bulderend slagwerk van Roy Martin en het sterke refrein nodigde uit tot meezingen. Bob Fridzema zorgde voor een imponerende zinderende toetsen solo op zijn Hammond , waarna Ash Wilson met stijl overnam en een verschroeiende snarensolo uit zijn gitaar toverde.
 
 
 
 
 
Het was meteen ook het laatste nummer van het concert, maar na een minutenlang daverend applaus verschenen Sari en de band terug op het podium en voor één iemand volgde toen een heel speciaal moment. Jean Pierre Courcier uit Frankrijk was de volgende dag jarig en speciaal voor hem zong Sari 'Happy Birthday' en daar voegde ze nog een paar mooie woorden aan toe. Speciaal voor Jean Pierre volgde met 'Black Betty', de single uit het het eerste album, nog een heel mooie toegift. Deze cover was origineel een Amerikaans volkslied, dat Leadbelly in 1939 opnam. In 1977 maakte Ram Jam er een heavy rock versie van, die weken aan een stuk hoog genoteerd stond in de hitlijsten. De versie van Sari Schorr stak helemaal anders in elkaar. Ze heeft het nummer nieuw leven ingeblazen en haar eigen stempel gedrukt op 'Black Betty'. Het begin en het einde klonken rustig, maar toch erg dreigend en op het moment dat het nummer plots explodeerde, zorgde het meeslepende ritme van deze klassieker er voor dat je helemaal mee was in het geweldige verhaal van 'Black Betty'. Sari Schorr, Ash Wilson, Bob Fridzema, Roger Inniss en Roy Martin mogen terugblikken op een meer dan uitstekend concert in Spirit Of 66 in Verviers.
 
 
 
 
Foto's verslag en filmpjes : Walter Vanheuckelom