SABIEN TIELS - MANNELIJK SCHOON - CULTUURCENTRUM ACHTEROLMEN - MAASEIK 9 MAART 2018 - Walter Vanheuckelom

Reports

About: 
SABIEN TIELS - MANNELIJK SCHOON - CULTUURCENTRUM ACHTEROLMEN - MAASEIK 9 MAART 2018 - Walter Vanheuckelom
Artist: 
Sabien Tiels
Date: 
09/03/2018
Venue: 
Cultuurcentrum Achterolmen
Place: 
Maaseik
Your Reporter on the Spot: 
Walter Vanheuckelom
SABIEN TIELS - MANNELIJK SCHOON - CULTUURCENTRUM ACHTEROLMEN - MAASEIK 9 MAART 2018 - Walter Vanheuckelom
 
 
 
 
 
Verleden jaar verscheen het erg mooie album 'Mannelijk Schoon' van Sabien Tiels. Voor dit album schreef Sabien met tien verschillende mannelijke artiesten een nummer. Met nummers uit dit album en een paar oudere liedjes uit haar repertoire was Sabien te gast in het Cultuurcentrum Achterolmen in Maaseik. Natuurlijk was het onmogelijk om deze tien mannelijke muzikanten samen te brengen op het podium van Cultuurcentrum Achterolmen, dus werden de nummers in een aangepast jasje gestoken. Met drummer Jan Servaes, gitarist Marco Cirone en bassist Wouter Berlaen had Sabien zich omringd met prima muzikanten en vrijdag in Maaseik kwam daar ook nog gitarist Jo Mahieu bij, die voor de eerste keer meespeelde in deze band.
 
 
 
Voor meer foto’s van Sabien Tiels in Cultuurcentrum AchterOlmen, kijk op mijn flickralbum: https://www.flickr.com/photos/walter_vanheuckelom/sets/72157666567931778
 
 
 
Rond kwart over acht kwamen Sabien en haar muzikanten het donkere podium op en begon op het scherm achteraan het podium een filmpje te spelen met Stef Bos, die zijn verhaal deed hoe hij in contact kwam met Sabien en hoe het liedje 'De Reis' tot stand kwam. Zo rolde Stef meteen de rode loper uit voor het vijftal op het podium dat na het filmpje dadelijk begon aan dit knappe lied, met een erg mooie tekst. De boodschap van het nummer was dat je voluit moet gaan voor je dromen en dat je moet durven om je hart te volgen, want het belangrijkste in het leven is dat je weet wat liefde is en dat je durft je leven te delen. Sabien zong het nummer vanachter haar piano. Na deze prachtige opener kwam de Limburgse vanachter haar piano en verwelkomde zij het publiek. Terwijl ze 'Ik Wil Alleen Maar Zijn' aankondigde begon Wouter Berlaen al aan de dikke snaren van zijn contrabas te plukken. Met dit jazzy nummer werd er een club sfeer gecreëerd en Jo Mahieu gaf het nummer nog wat meer glans met een paar heel fijne gitaar riffjes. We kwamen van Sabien te weten dat ze een eigenwijs randje heeft toen ze het verhaal deed over hoe haar duet met Guido Belcanto tot stand kwam. 'Wilde Haren' deed wat aan 'Toverdrank', Guido's duet met An Perlé van enkele jaren geleden denken. Sabien zong het nummer samen met Marco Cirone en dat bleek een zeer goede vervanger voor Belcanto te zijn. Het werd wat intiemer in het gevoelige 'Eva', dat over de verbeelding van een kind ging. De volle maan die geprojecteerd werd op het scherm paste perfect bij de sfeer van dit nummer. Sinds een week heeft Sabien met 'Hier En Nu' een nieuwe single. Alleen de contrabas van Wouter en de piano van Sabien zorgden voor de instrumentale begeleiding van dit trage nummer met zijn prachtige tekst. Het werd op een prachtige wijze en met veel emotie gezongen door de Limburgse. Sabien wist het ontstaan van haar nummers steeds goed te brengen tijdens een korte aankondiging tussen de nummers.
 
 
 
 
 
 
Toen ze bij Rocco Granata thuis op bezoek ging was de muziek voor het nummer al helemaal klaar. Sabien moest er alleen nog een tekst op schrijven en die moest volgens Rocco gaan over een liefde met een groot leeftijdsverschil. Dat werd 'Een Beetje Van Jou', waarin we in de Zuiderse muziek duidelijk de hand van Rocco Granata herkenden. Samen met Nol Havens, de ex frontman VOF De Kunst, schreef Sabien de romantische liefdesballade 'Lief'. Sabine schreef de tekst speciaal voor haar man waarmee ze al zeventien jaar alle lief en leed deelt. Deze oprechte liefdesverklaring werd met erg veel gevoel door Sabien,samen met Marco Cirone gezongen. Daarna ging het ritme meteen de hoogte in voor 'Niks Mis Mee', het nummer dat ze met de Vlaamse troubadour Wigbert schreef. Jo Mahieu zorgde voor de twangy gitaar en Sabien nodigde het publiek voor de eerste keer uit om mee te zingen. Tiels is ook ambassadrice van de Stichting voor Autisme. De magische ontmoeting met een autistische zoon van een bestuurslid maakte zoveel indruk dat, wanneer ze thuis kwam dadelijk achter haar piano kroop en het wondermooie 'Jonas' schreef. Alleen op haar piano zorgde Sabien met dit lied voor kippenvel in het Cultuurcentrum Achterolmen. Voor Wim de Craene zijn 'Tante Emma' kwamen alle muzikanten vooraan op het podium en ze hadden allemaal een ongewoon muziekinstrument bij, zoals een kazoo, twee lepels, een banjo en nog wat percussie instrumenten. Het vijftal maakte van dit nummer een feestje en het publiek deed vrolijk mee. Samen met bassist en producer Wouter Berlaen maakte Sabien voor het album 'Mannelijk Schoon', het nummer 'Komen Hoale'. Sabien in haar Limburgs en Wouter in zijn Zults dialect gaven elkaar stevige repliek in dit knappe liefdeslied. Op de achtergrond werd de video getoond van Sabien en Wouter tijdens een moddergevecht. Daarna verdwenen de zangeres en haar mannelijke collega's onder luid applaus backstage voor een korte pauze.   
 
 
 
 
 
 
Een half uurtje later begon de tweede set met 'Tast In Het Duister'. Het kleine keyboard, waarop Marco Cirone een paar keer gespeeld had tijdens de eerste set, werd nu bespeeld door Sabien. Het beste nummer op het album 'Mannelijk Schoon' is volgens mij 'Onderweg', het duet met Stoomboot. Spijtig genoeg was Stoomboot niet van de partij in Maaseik, want de stemmen van Sabien Tiels en Stoomboot zijn geschapen om samen te zingen. 'Onderweg' was een pareltje dat je vanaf de eerste noten meenam op zijn zoete tonen. Dit nummer waarvan je nooit genoeg krijgt had gerust wat langer mogen duren. Op 'Het Dorp' van Wim Sonneveld had Sabien een eigen versie in het dialect gemaakt. ''T Durp' ging over haar eigen omgeving en ervaringen. Of echtgenoot Dirk, een nieuwe man is kwamen we niet te weten. Het enige wat Sabien kwijt wilde was dat hij goed kon stofzuigen. Dit verhaal was de aanzet voor het uptempo nummer 'De Nieuwe Man'. Dertien jaar geleden beleefden Sabien en Dirk het mooiste moment uit hun leven met de geboorte van hun zoon. Kort na de geboorte schreef Mama Tiels 'Speel Maar', speciaal voor haar zoon. Daarna werd met een filmpje Marcel de Groot, de speciale gast aangekondigd. Marcel werkte ook mee aan het album 'Mannelijk Schoon'. Het vloeiende 'Is Het Dit Nu' was de single die het album moest promoten en het was dan ook niet meer dan normaal dat dit het volgende nummer op de setlist was. De Nederlander mocht ook het eigen nummer 'Kristoffel' brengen. Sabien ging terug in de tijd met één van haar grootste hits 'Hou Je Morgen Nog Van Mij', waarin het slagwerk van Jan Servaes iets te luid en te dominerend was.
 
 
 
 
 
 
Voor haar duet met Hans de Booij sprak Sabien af in zijn stamkroeg De Pelikaan in Antwerpen, waar alleen koffie en water verkrijgbaar was. Het was juist in de periode van de terroristische aanslagen in Brussel en Parijs. In 'Nooit Ofte Nooit' werd een duidelijke boodschap meegegeven en die was dat je de liefde nooit mag vergeten, want het is het belangrijkste in ons leven. 'Nooit Ofte Nooit' was instrumentaal heel rijk en stevig gevuld. Het laatste nummer op de setlist was 'Neem Me', waaraan Sabien dadelijk toevoegde dat dit lied niet autobiografisch was. Een opwindend ritme vergezelde de prachtige stem van de Limburgse. De zangeres en de band kregen een uitgebreide staande ovatie en ze besloten om nog een paar toegiften te spelen. Het eerste bisnummer 'Leun Op Mij' was één van de hoogtepunten van het concert en de titel van de defintieve afsluiter lag voor de hand. Met haar grootste hit 'Trein' nam Sabien afscheid in schoonheid van het dankbare publiek in Maaseik, dat haar voor de tweede maal een staande ovatie gaf.
 
 
 
 
 
Verslag, filmpjes en foto's: Agnes Celis en Walter Vanheuckelom