MEENA CRYLE & THE CHRIS FILLMORE BAND - DE MEISTER - GELEEN 18 NOVEMBER 2022 - Walter Vanheuckelom

Reports

About: 
MEENA CRYLE & THE CHRIS FILLMORE BAND - DE MEISTER - GELEEN 18 NOVEMBER 2022 - Walter Vanheuckelom
Artist: 
Meena Cryle & The Chris Fillmore Band
Venue: 
De Meister
Place: 
Geleen
Your Reporter on the Spot: 
Walter Vanheuckelom
MEENA CRYLE & THE CHRIS FILLMORE BAND - DE MEISTER - GELEEN 18 NOVEMBER 2022 - Walter Vanheuckelom
 
 
 
 
 
 
 
Laurent Hennekens organiseerde deze maand een reeks bluesconcerten in zijn populaire muziekcafé De Meister in Geleen. Bluesvember telde een zevental bluesconcerten met oa Chris Cain, Ben Poole, The Liberators, The Chicago Capitols, Sean Webster, Meena Cryle & The Chris Fillmore Band en The Dynamics. Vrijdag 18 november vond het voorlaatste concert in deze reeks plaats in De Meister. Door omstandigheden had ik de voorgaande concerten moeten missen, maar vrijdagavond trok ik toch nog maar eens de grens over om de Oostenrijkse formatie Meena Cryle & The Chris Fillmore Band aan het werk te zien en te horen. Het was stil geweest rond deze band sinds de corona pandemie. Ik keek er dan ook naar uit. Het eerste wat me opviel was dat Meena en Chris, met bassist Angus Thomas en drummer Rainer Baumgartner,een heel nieuwe ritmesectie hadden. Er was ook geen toetsenist meer bij de band. 
 
 
 
 
 
 
Rond kwart over negen betraden Chris, Meena, Angus en Rainer het podium van De Meister. Ze begonnen hun concert met de wondermooie slowblues 'Since I Met You', dat door Meena met veel emotie in haar stem gezongen werd. Gitarist Chris Fillmore schitterde met vlijmscherp en uitstekend snarenwerk op de hals van zijn witte Fender Stratocaster. In 'Since I Met You' soleerde hij minutenlang en het was elke seconde een puur genot voor het oor. Top nummer. 'Take This Pressure Off Of Me' heeft een hele gedaantewisseling ondergaan. Vroeger was het een Delta blues nummer met veel slidewerk van Chris op de dobro. In De Meister was het een lekker groovend bluesnummer met pittig snarenwerk van Chris op zijn Stratocaster. Met strak slagwerk bepaalde Rainer Baumgartner het tempo van het nummer. Het was de eerste keer dat Meena en de band in De Meister speelden en Meena was vol lof over het muziekcafé en de eigenaar Laurent Hennekens. Door het lage podium stond de zangeres zeer dicht bij het publiek en voelde ze naar eigen zeggen niets dan positieve vibes. Het concert ging verder met de swingende shuffle 'Tee Na Nee Na Nu', een cover van Slim Harpo. Het is een nummer dat bijna nooit op de setlist van Meena en Chris ontbreekt. Chris speelde zich weer in de kijker met een sublieme snarensolo op zijn Stratocaster. Meena zong het nummer met veel passie en overtuiging en een paar mensen deden een poging om te dansen. Dat had Meena ook gezien en na 'Tee Na Nee Na Nu' vertelde ze dat dansen niet verboden was. 
 
 
 
 
 
 
De aarzelende danslustigen kregen een herkansing tijdens 'If You Had A Diamond', een ouder nummer uit het album 'Feel Me' van Meena uit 2012. 'Feel Me' had een aanstekelijk Latijns ritme. In dit liefdeslied zong Meena dat zijn liefde als vergif was voor haar. Voor de zangeres aan de swingende shuffle 'Sweet Loving Mama' begon, stelde ze haar band voor. De ritmesectie met drummer Rainer Baumgartner en bassist Angus 'Bangus' Thomas zorgden voor de stuwende en swingende groove en Chris Fillmore deed wat hij al heel de avond deed, namelijk geweldig solowerk uit zijn Fender Stratocaster toveren. Iedereen kon zien en horen dat Meena er veel zin in had, ze toonde veel energie in haar bewegingen en zang. Er volgde een mooi ingetogen versie van George Harrison zijn 'Isn't It A Pity'. Daarna werd het gaspedaal flink ingedrukt voor de traditional 'See See Rider', een nummer dat bijna honderd jaar geleden voor het eerst werd uitgebracht door Gertrude 'Ma' Rainey. Heel wat grote sterren coverden het nummer en de versie van Meena Cryle & The Chris Fillmore Band lag misschien nog het dichst bij deze van Elvis Presley, het grote idool van Chris Fillmore. Het werd het gloriemoment voor drummer Rainer Baumgartner en bassist Angus 'Bangus' Thomas. Ze mochten in deze langgerekte versie,  beide hun klasse etaleren in een uitgebreide en opwindende solo. De eerste set werd afgesloten met het uitstekende 'Down To The Bone', een midtempo bluesnummer met een dreigende sfeer. De uitstekende snarensolo van Chris Fillmore was andermaal een lust voor het oor. 
 
 
Voor meer foto's van Meena Cryle & The Chriss Fillmore Band in De Meister klik je op de link van mijn fotoalbum: https://www.flickr.com/photos/walter_vanheuckelom/albums/72177720303802330
 
 
 
 
Set twee werd aangevat met 'Born On The Bayou', één van de eerste wereldhits van Creedence Clearwater Revival, voor mij nog steeds de beste band aller tijden. De stem van Meena viel hier misschien iets te licht uit, zeker als je ze vergelijkt met de krachtige rockstem van John Fogerty in de late jaren zestig. Het is een nummer dat staat of valt met een stevige en goede ritmesectie. Bassist Angus Thomas en drummer Rainer Baumgartner leverden een sterke groove af, waarop Chris weer schitterde met knap solowerk, dat hij een eigen accent gaf. Het swingende 'Cold Blooded' was een heel dansbare bluesshuffle, die met veel overtuiging werd gezongen door Meena. Chris schitterde andermaal op de gitaar, ditmaal met een vingervlugge, melodieuze solo. Meena vroeg of iedereen weer aan boord was en na een enthousiast yes van het publiek, vertelde ze dat men de veiligheidsgordes niet hoefde aan te doen. De ouderen onder ons kennen zeker The Eagles nog. Meena, Chris, Angus en Rainer speelden in De Meister een prachtige versie van hun hit  'Take it To The Limit'. Meena legde haar ganse hart en ziel in haar vocale prestatie. Elvis Presley zijn 'I Got A Feeling In My Body' was een lekker groovende song. Volgens Meena was 'It Makes Me Scream' één van de beste songs die zij en Chris ooit schreven. Het is een ingetogen, passionele en emotionele slowblues, die met gevoel werd gezongen door Meena. Chris Fillmore deed hetzelfde, maar dan met geweldig en gevoelvol vingerwerk op de snaren van zijn sixstring. Top nummer.
 
 
 
 
 
 
 
Hoe een schuchter plattelandsmeisje een monster werd kon je horen in de Millie Jackson cover 'You Created A Monster'. Het was een lekker groovend, midtempo nummer met een dreigende sfeer. Nadat ze nogmaals vol lof sprak over De Meister sloot Meena het uitstekende concert af met de ingetogen ballade 'Slow Down'. Ze vroeg het publiek om het refrein mee te zingen en dat werd dan ook enthousiast gedaan. Terwijl Chris andermaal goddelijke klanken uit zijn Strat toverde, stelde Meena enthousiast de band voor. Iedereen in De Meister zong daarna het refrein mee en begeleidde zo de band naar het einde. Het kwartet kreeg een daverend applaus en meteen daarna werd er massaal om We Want More geschreeuwd. Lang moest het publiek niet wachten, want de band kwam graag terug voor een paar songs. Het eerste was de traditional ' Joshua Fit The Battle Of Jericho'. De tekst verwijst naar het bijbelverhaal van de slag om Jericho, waarbij Joshua de Israëlieten leidde tegen Kanaän. Er wordt verondersteld dat slaven in de eerste helft van de negentiende eeuw het nummer componeerden. Met Bruce Springsteen zijn 'I'm On Fire' werd defintief afscheid genomen. Ik zag rondom mij allemaal blije gezichten en dat is meestal een teken dat de mensen genoten hebben van het concert. 
 
 
 
 
 
 
Verslag en foto's: Walter Vanheuckelom