MALFORD MILLIGAN & THE SOUTHERN ACES - GC DE WILDEMAN - HANGAR 3020 - HERENT 18 MAART 2022 - Walter Vanheuckelom

Reports

About: 
MALFORD MILLIGAN & THE SOUTHERN ACES - GC DE WILDEMAN - HANGAR 3020 - HERENT 18 MAART 2022 - Walter Vanheuckelom
Artist: 
Malford Milligan & The Southern Aces
Date: 
18/03/2022
Venue: 
Hangar 3020
Place: 
Herent
Your Reporter on the Spot: 
Walter Vanheuckelom
MALFORD MILLIGAN & THE SOUTHERN ACES - GC DE WILDEMAN - HANGAR 3020 -  HERENT 18 MAART 2022 - Walter Vanheuckelom
 
 
 
 
 
 
De Americana liefhebbers in België zullen vrijdag 18 maart zeker aangekruist hebben, want op die dag kwam Malford Milligan & The Southern Aces naar Hangar 3020 in Herent en die band behoort toch bij de top in dit genre. Rond half negen begon Malford Milligan aan het concert met zijn Nederlandse topband The Southern Aces, met Jack Hustinx op akoestische gitaar, Roel Spanjers op toetsen en accordeon, Eric van Dijsseldonk op gitaar, Roelof Klijn op bas en Fokke de Jong op drums. De meeste nummers uit het concert kwamen uit de twee recentste albums 'Life Will Humble You' uit 2018 en 'I Was A Witness' uit 2021. Het openingsnummer 'I'm So Tired' begon met alleen de stem van Malford en de toetsen van Roel Spanjers. De wondermooie, soulvolle ballade 'This Old World' was een eerbetoon aan zijn overleden vriend Stephen Bruton, die het nummer samen met Randy Jacobs schreef. Buiten de tekst was de versie van Malford in geen enkel opzicht te vergelijken met de originele uptempo versie van Stephen Bruton. Roel Spanjers had zijn Hammond geruild voor het accordeon en met dit prachtige instrument bepaalde Roel de sound van 'This Old World'. Vocaal was het weer top. Als je Malford Milligan hoort zingen dat deze oude wereld liefde nodig heeft, dan wordt iedereen stil en dan luister je naar zijn boodschap en dat deed ook het publiek in Hangar 3020. Er klonk veel weemoed in de stem van Malford, wanneer hij de aangrijpende ballade 'It Hurts Too Bad' zong. Roel Spanjers droeg de melodie met zijn warme orgelklanken en de baslijn van Roelof Klijn was het kloppend hart van dit trage nummer. Naar het einde toe kwamen de stemmen van Jack Hustinx en Roel Spanjers de stem van Malford nog ondersteunen en met hun drieën versterkten ze dat terecht gevoel van onrechtvaardigheid nog meer. 
 
 
 
 
 
 
 
Na drie songs uit het album 'I Was A Witness' keerde Malford terug naar het vorige album 'Life Will Humble You' met de wondermooie ballade 'The Man I Used To Be', die door Jack en Malford geschreven werd. Het nummer gaat over iemand in een donkere periode van zijn leven die zich realiseert dat hij nog maar een schim is van wie hij ooit was. Je maakt keuzes waar je spijt van hebt, maar je hebt altijd de kans om deze te overwinnen met hoop. Ook op een wat oudere leeftijd is er de hoop dat het leven beter wordt dan dat het tot nu toe was geweest. De uitstekende solo's van Eric van Dijsseldonk op gitaar en Roel Spanjers op orgel sloten perfect aan op het gezongen gedeelte en plaatsten samen met de prachtige stem van Malford de kers op de taart van deze erg knappe ballade. In 'Life Will Humble You' zong Malford over het gevoel dat je overkomt wanneer er geliefden wegvallen. Met het ouder worden beseft elke mens dat er minder toekomst dan verleden is en dat de écht belangrijke dingen in het leven vaak heel simpele dingen zijn, zoals liefde, gezondheid, respect, eerlijkheid en vriendelijkheid. Malford wist dit gevoel prachtig en met veel gevoel te verwoorden. Dat Corona en de bijbehorende lockdown en eenzaamheid er ook ingehakt heeft bij Malford Milligan hoorden we in de beklijvende ballade 'If I Died Today'. Deze wondermooie, maar aangrijpende, ballade baadde in een sfeer van eenzaamheid. Gitarist Eric van Dijsseldonk versterkte dat gevoel nog met zijn gevoelvolle slide riffs en solo. Er kwam meer tempo in het concert met het door Milligan en Jack Hustinx geschreven 'Tell The Truth & Shame The Devil'. Het catchy refrein nodigde uit om mee te zingen en blijven stilzitten bij deze aanstekelijke melodie was bijna onbegonnen werk. Spanjers schitterde weer op de piano en hetzelfde kan gezegd worden van Eric van Dijsseldonk op gitaar. De ritmewisseling halfweg gaf deze 'Tell The Truth & Shame The Devil' nog meer cachet. 
 
 
 
Voor meer foto's van Malford Milligan & The Southern Aces in GC De Wildeman in Herent kijk je op mijn fotoalbum : https://www.flickr.com/photos/walter_vanheuckelom/albums/72177720297465289
 
 
 
 
Het volgende nummer kondigde Jack Hustinx aan en daarvoor ging hij twintig jaar terug in de tijd en het 'Sweet Cherry Soul' album. Op het moment dat Malford en Jack dit nummer schreven kwamen ze beide uit een mindere periode en dat was ook te horen in deze mooie weemoedige, melodieuze ballade, waarin Roel Spanjers weer uitstekend aanwezig was op zijn accordeon. Een andere ballade waar ik, en met mij veel andere mensen in het publiek, stil van werd was de beklijvende ballade 'Don't Make Me Cry'. In het ritmisch rhythm & blues nummer 'Freedom Ain't Free' werd de Covid 19 pandemie aangekaart, maar Malford hekelde hier vooral de vroegere Amerikaanse president Trump met goed verstaanbare woorden. Drummer Fokke de Jong en bassist Roelof Klijn zorgden voor een heerlijke groove en het uitstekende orgel werk van Roel Spanjers was weer een verrijking voor de sound. Malford Milligan bleef emotioneel en weemoedig in de soulballade 'Take A Knee', waarin hij zijn liefde voor het vaderland bezingt, maar ook het racisme en de ongelijkheid aankaart. 'Elke dag sterft er een stukje in mij' en 'Het enige wat we vragen is vrijheid en een beetje plaats om te ademen' zong Malford met zijn prachtige stem. Er klonk veel droefheid en weemoed in de stem van Malford, die zich weer helemaal in het nummer wist in te leven. Instrumentaal is deze ballade weer helemaal top, met een schitterende Roel Spanjers op piano en orgel, Jack Hustinx op de akoestische gitaar, Fokke de Jong op drums, Roelof Klijn op bas en Eric van Dijsseldonk op gitaar. 
 
 
 
 
 
 
 
 
Het bleef emotioneel en weemoedig in de prachtige slowblues 'Ain't No News Like Bad News', waarin Malford zong dat hij altijd tevreden geweest is met het leven zoals het op hem afkwam, maar dat hij momenteel niet zo goed meer weet hoe het verder moet in dit leven. De akoestische gitaar van Jack Hustinx heeft nooit beter geklonken en het subtiele pianowerk van Spanjers was weer een lust voor het oor. Heel het concert door maakte Malford Milligan grapjes en ook naar het einde toe bleef hij daar mee doorgaan. Met zijn grapje over het orgasme kreeg hij de hele zaal op zijn hand. Het was een schitterend begin voor de geweldige cover 'A Good Day For The Blues'. Roel Spanjers was met zijn accordeon weer heel bepalend voor de sound van 'I'm Worried' en de prachtige snarensolo van gitarist Eric van Dijsseldonk paste als gegoten in het nummer. Voor Malford aan zijn laatste nummer 'I Was A Witness' begon vertelde hij dat hij getuige was van de dood van John Kennedy, Martin Luther King en Bobby King. Hij was ook getuige van de onrechtvaardige beslissingen tegen de zwarte gemeenschap en van het feit dat de Amerikaanse droom van zijn ouders (en met hen dat van vele zwarte families) in duigen viel. Drummer Fokke de Jong bepaalde met strak en dwingend slagwerk het ritme van 'I Was A Witness'. Toetsenist Roel Spanjers was met zijn wervelend orgelwerk, het gehele nummer uitdrukkelijk en uitstekend aanwezig en gitarist Eric van Dijsseldonk sneed met zijn jankende slide klanken nog wat dieper in de wonde. Natuurlijk mogen we de machtige, soulvolle stem van Malford Milligan niet vergeten. Hij wist deze mix van Southern soul, blues en een tikkeltje gospel op een onnavolgbare wijze te zingen.
 
 
 
 
 
 
 
 
Malford Milligan & The Southern Aces verdwenen onder luid applaus van het podium. Het was duidelijk dat het enthousiaste publiek in Hangar 3020 meer wilde van deze uitstekende band en ze kregen ook meer. Jack Hustinx vroeg of er soul fans aanwezig waren en na een luidruchtig ja begon de band aan de soulvolle ballade 'I'm Glad To Do It', een cover van C.L. Blast, waarvoor Jack en Malford nieuwe arrangementen schreven. Net als in de vorige songs wist Malford Milligan zich weer helemaal in deze liefdesballade in te leven. De woorden die hij zong kwamen recht uit zijn hart. Gitarist Eric Van Dijsseldonk en pianist Roel Spanjers zorgden met sublieme riffjes voor de instrumentale afwerking. In het toetsen gedreven 'Wake Up' zong Malford dat alles niet zo slecht is als het lijkt. De toetsen van Roel Spanjers waren de enige begeleiding voor Malford's stem. Als je zo'n prachtige stem hebt als Malford Milligan kan je ook zonder instrumentale begeleiding je verhaal met veel passie en emotie brengen. Malford Milligan & The Southern Aces leverden een schitterend concert af in Herent. 
 
 
 
 
 
 
 
Foto's en verslag : Walter Vanheuckelom