Live Report with Youtube video: King King - Spirit Of 66 Verviers 7 december 2015- Walter Vanheuckelom

King King
07/12/2015
Spirit Of 66
Verviers

KING KING – SPIRIT OF 66 VERVIERS 7 DECEMBER 2015

In 2014 was King King met een grote regelmaat te gast in ons land. Dit jaar is dit duidelijk anders want na hun succesvol concert op het Swing Wespelaar Festival was het optreden in de Spirit Of 66 pas hun tweede concert in België. Hun derde album ‘Reaching For The Light’ heeft King King nog populairder gemaakt en ze bereiken steeds meer een breder publiek. Maandag avond is niet het beste moment, maar toch waren er heel wat muziek liefhebbers naar de muziektempel van Verviers getrokken om Alan Nimmo, Bob Fridzema, Lindsay Coulson en Wayne Proctor aan het werk te zien en te horen.

Al bij het betreden van het podium kreeg het viertal een geweldig verwelkomend applaus. Al lachend probeerde Alan het publiek nog te paaien om een rustig concert af te werken om zo het weekend te verwerken, maar daar was het publiek het duidelijk niet mee eens. Natuurlijk was het van Alan’s kant ook maar als grap bedoeld en de band begon dan ook dadelijk met het aanstekelige en stuwende ‘Lose Control’. De frontman uit Glasgow bezit een geweldig charisma en enthousiasme en weet dat steeds weer meteen over te brengen naar zijn publiek en dat was in Verviers niet anders.  De sfeer zat er al goed in wanneer het viertal begon aan The Fabulous Thunderbirds cover ‘Wait On Time’. Toetsen tovenaar Bob Fridzema mocht als eerste aan een solo beginnen en deed dat met de klasse die we van hem gewend zijn. Zijn vingers gingen met veel gevoel en passie over de toetsen en hij vergastte de aanwezigen op heerlijke Hammond klanken. Even later nam Alan, nadat hij eerst het publiek verwelkomd had, het over met een zinderende solo op zijn Fender Stratocaster. Het eerste nummer uit hun uitstekende recentste album ‘Hurricane’ was ‘Waking Up’. Het was moeilijk om niet mee te bewegen met het meeslepende ritme van deze krachtige song. De erg knappe en steeds wederkerende Hammond riffs in het ijzersterke refrein gaven het nummer nog wat extra kleur.

King King bezit over een geweldige ritme sectie met Wayne Proctor, die de Awards als beste drummer bijna niet meer in zijn kast krijgt, en bassist Lindsay Coulson, die als geen ander weet dat een overdaad aan akkoorden of noten niet loont, maar wel dat degene die je speelt juist en krachtig moeten zijn en deze materie ook toepast en perfect beheerst. ‘Rush Hour’ kende een rustig begin, maar barstte even later volledig open en het zorgde ook voor het eerste grote meezing moment en daar had dirigent Alan Nimmo een grote hand in. De band wisselde songs uit hun drie albums op een mooie wijze af, zodat het publiek niet alleen de nieuwe nummers te horen kreeg, maar ook regelmatig mocht genieten van de oudere hits, zoals ‘More Than I Can Take’.  Wayne en Lindsay zorgde voor de geweldige groove en Alan trok alle registers open en leverde een splijtende solo af. De stem van de Schot klonk wel wat vermoeid na de vele optredens, maar dat belette Alan niet om voluit te gaan. De eerste echte rustpauze volgde met het prachtige ‘Long History Of Love’. Bob toverde weer van die hemelse klanken uit zijn Hammond en zorgde zo voor een echt kippenvel moment. Het publiek ging uit de bol en bedankte de Nederlander met een daverend applaus. Daarna nam de man met de Schotse kilt het op grootse wijze over met puik vingerwerk op de hals van zijn Strat. Zo rustig deze ballade was zo fel klonk ‘Hurricane’, de titelsong van het recentste album van King King. Als een wervelwind, kort en krachtig, raasde deze song doorheen De Spirit Of 66.

Het is al langer geweten dat Alan zijn teksten komen van persoonlijke zaken in zijn leven en van gebeurtenissen rond de zanger. ‘You Stopped The Rain’ is wel heel persoonlijk, want dit nummer gaat over de kanker die zijn broer Stevie had. Gelukkig is de ziekte overwonnen, maar wie in Verviers naar de tekst van ‘You Stopped The Rain’ luisterde werd toch gepakt door de woorden die Alan schreef over deze ziekte van zijn broer. De tweede cover van de avond was ‘Jealousy’ van Frankie Miller. De versie van King King overtrof de originele versie. Met ‘Crazy’ werd de rockende mens verwend en het was vooral het refrein dat een sterke indruk naliet. Het publiek begon spontaan ritmisch in de handen mee te klappen en dit tot grote tevredenheid van het viertal op het podium. Op het ritme van de basdrum en de klappende handen werd ‘All Your Life’ aangevat. Even later viel Bob Fridzema in en deze zou gans het nummer op een grootste manier dragen. Alan stelde in dit nummer ook zijn drie fantastische mede muzikanten voor en daarna was het tijd voor de laatste song. Het was de mooiste en beklijvenste versie die ik al hoorde van ‘Stranger To Love’. Het verving een beetje het vroegere ‘Old Love’, want ook hier werd tijdens de gitaar solo de volumeknop geleidelijk toegedraaid zodat alleen het pure geluid van het gepingel op de snaren overbleef. Gelukkig bleef het tijdens dit moment muisstil in De Spirit en kon iedereen genieten van dit super moment. Geleidelijk ging het volume weer omhoog en tegelijkertijd kregen we de enthousiaste reacties van het publiek. Alan klopte een paar keer met zijn hand op zijn hart en ging verder met het publiek te verwennen door knap vingerspel op zijn Gibson, steeds lichtjes versnellend tot het plots ophield en dat was meteen het einde van dit schitterende concert.

King King - You Stopped The Rain

Zo kon King het Belgische publiek niet verlaten en ze kwamen dan ook heel enthousiast terug voor een toegift. Alan liet het publiek wel beloven om mee te zingen voor hij aan het bisnummer begon. Wayne Procter begon met een erg sterke drum intro aan het heel dansbare ‘Let Love In’. Het werd een echt feestje in Verviers en ik denk dat elke persoon zat mee te zingen. Het publiek bleef hongerig en bleef roepen om meer en King gaf met plezier toe. Tijdens het concert werd vanuit het publiek al een paar keer om ‘God Time Charlie’ gevraagd, dus vond de band dit swingend nummer heel gepast om hun Belgisch concert mee af te sluiten. Bob gaf nog een verwoestende solo op zijn toetsen en ook Alan perste voor de laatste keer die avond nog eens alles uit zijn gitaar. De heel knappe tempo wisseling was de start voor zijn ultieme solo. Na het concert zagen we niets dan tevreden en lachende gezichten en natuurlijk stonden heel wat fans na de show hun muzikale helden op te wachten voor een foto, praatje of een handtekening. De volgende dagen zijn er nog wel een paar mooie concerten in de Spirit Of 66. Het beste is de website te raadplegen, maar The Pretty Things op 9 december, The Aristocats op 10 december en Ana Popovic op 14 december zijn zeker aanraders.

Lindsay Coulson
Bob Fridzema
Alan Nimmo