Live Report: Ryan McGarvey - Zaal Royal Irene - Venlo 1 oktober 2016 - Walter Vanheuckelom

Ryan McGarvey
01/10/2016
Zaal Royal Irene
Venlo
RYAN MCGARVEY - ZAAL ROYAL IRENE - VENLO 1 OKTOBER 2016

Wie Ryan McGarvey tijdens zijn Europese zomer tour 2016 aan het werk zag, wilde deze jonge gitaar virtuoos zeker nog eens aan het werk zien. Samen met Drummer Christopher Hill en bassist Carmine Rojas was hij verleden zaterdag te gast in Royal Irene te Venlo, dat is een afstand die nog binnen de mogelijkheden ligt en dus was de beslissing vlug genomen. De Nederlandse formatie Mylk mocht het publiek in Venlo opwarmen met een uurtje rockmuziek. Mylk is de afkorting van Music You'll like, dus dat liet het beste vermoeden. De band bestaat uit zanger/gitarist Dave James Hendrikse, gitarist Jan van Haperen, bassist Geert Kuijpers en drummer Jan van der Pluijm. Ze begonnen met de uptempo rocker 'Little Red Betty' uit hun eerste EP '47th Street. Ook hun nieuwe single 'Little Bit Of Blues' mocht op deze avond niet ontbreken. Deze melodieuze rocker ligt goed in het oor en heeft een pittige gitaar solo halfweg. Van 'Little Lie' kregen we in Venlo een extra lange versie. Dit was zeker één van de hoogtepunten van de set van Mylk. De ritme sectie zorgde voor de krachtige gedreven groove en gitarist Jan ging fel te keer op zijn Strat. De jongens sloten hun set af met 'Old Man Shoes', daarna was het snel inpakken want ze moesten dezelfde avond nog op een andere locatie het podium op.

Het podium werd omgebouwd en een half uurtje later verschenen Ryan, Carmine en Christopher op het podium. Het power trio begon met 'All The Little Things' uit het tweede album 'Redefined' en ze hadden dit iets oudere nummer in een nieuw jasje gestoken. Christopher Hill leverde een erg knappe prestatie door zijn sterk en gevarieerd slagwerk en hij wist zijn cimbalen goed te gebruiken. Bassist Carmine Rojas, die jaren bassist was bij Joe Bonamassa, David Bowie, Rod Stewart weet als geen ander de dikke bassnaren te bepotelen en dat gaf de muziek van Ryan McGarvey een enorme surplus. De frontman begon met zijn Gibson Firebird aan het optreden. Vanaf het begin liet de gitaarvirtuoos uit Albuquerque het publiek genieten van zijn indrukwekkend gitaarwerk. Er volgde een nieuw, erg sterk instrumentaal nummer, waarin de drie mannen op het podium het beste van zichzelf moesten geven. De titel moet ik u schuldig blijven, want bij navraag na het concert vertelde Ryan dat het nummer nog geen titel had. De Firebird werd gewisseld voor een Fender Stratocaster voor 'Starry Night'. Gierende gitaarklanken, aanjagende drums en dito baslijnen smolten samen tot één fantastisch geheel in deze heel herkenbare McGarvey song. Geweldig nummer en de stem van Ryan wordt elke keer dat ik hem zie nog beter en sterker. Ryan had al geïmponeerd op de gitaar tijdens de eerste drie nummers, maar voor het geval er nog twijfelaars mochten zijn liet hij tijdens het instrumentale 'Texas Special' zijn vingers vliegensvlug over de hals van zijn Strat glijden en beroerde tijdens dat helse ritme de juiste snaren. De razendsnelle Texas shuffle komt uit het debuut album 'Forward In Reverse' uit 2007 en het ontbreekt zelden op de setlist, juist omdat het zoveel succes heeft en de talenten van Ryan als gitarist in de kijker plaatst.

De songs van Ryan gaan dikwijls over de liefde en 'Wish I Was Your Man, is daar geen uitzondering op. De diepe baslijnen van Carmine Rojas gaven je een prettig gevoel tot in je buik en Chris Hill beheerste zijn drumstel met een ongekend gemak, hij was begeesterend snel en sterk in wat hij deed. En Ryan? Die bleef doen wat hij als de beste kan, namelijk de mensen vermaken en verbazen met zijn indrukwekkende gitaar virtuositeit. Hier speelde hij op zijn Fender een solo van het genre Jimi Hendrix. Van het bijna vijftien minuten durende 'Blue Eyed Angel Blues' bestaan al een handvol verschillende versies, en elke keer dat Ryan een andere versie speelt denk je dat hij de voorgaande versie niet meer kan verbeteren, toch slaagt hij er elke keer in om het publiek positief te verrassen. De versie die het klasse trio in Venlo speelde was weer een schot in de roos. De bijgevoegde video zegt meer dan woorden. Dat sprookjes als roodkapje ook volwassenen kunnen inspireren konden we horen in 'Little Red Riding Hood' dat op gang werd getrokken door een erg knappe en gedreven bas intro van meester Carmine Rojas. De met erg veel gevoel gezongen liefdesballade 'My Heart To You' zorgde voor kippenvel. Zowel instrumentaal als tekstueel was 'My Heart To You' erg sterk en dat hoorde je ook aan het applaus van het publiek. McGarvey is aan een nieuw album aan het werken en in Venlo mochten we een teaser horen met 'Drunken Dreams'. Voor één iemand betekenden deze laatste twee songs nog meer dan voor de rest van het publiek. McGarvey speelde deze songs met een Heritage 535 semi-hollow body Cherry gitaar en de eigenaar van deze gitaar is Fons Kersbulck, één van zijn trouwste fans.

'Memphis', de uitstekende single uit het recentste album 'The Road Chosen' was de volgende kraker op de setlist. Het nummer heeft een geweldige groove en de stomende gitaar riffs vulden zaal Royal Irene. Tijdens de stomende rollercoaster 'Joyride Of Love', kregen we een erg knappe solo van Carmine op de bas. Voor het trio aan hun laatste nummer begon, nam de frontman uitgebreid de tijd om de band voor te stellen, daarna begonnen ze aan de psychedelische, hypnotiserende bluesrocker 'Mystic Dream'. Tijdens dit bijna twintig minuten durende, maar geen enkele seconde vervelende, nummer gaven Carmine, Christopher en Ryan nogmaals het beste van zichzelf. McGarvey haalde in deze slotsong alles wat er maar uit zijn Gibson te halen viel. Speciale effecten door met de aan/uit knop intensief te vibreren, de snaren aantrekken en weer lossen. Niets is te gek voor deze Texaan. Het mooie eraan is dat het niet alleen geweldig mooi klinkt, maar dat het bovendien nog mooi is om naar te kijken. Bovendien hadden ze voor de gelegenheid een deel van 'Kashmir'van Led zeppelin in 'Mystic Dream' verweven. Na een oorverdovend applaus van het heel enthousiaste publiek kon er niet anders dan een bisnummer komen. Voor het bisnummer had het trio nog een verrassing in petto met een Jimi Hendrix cover. En nee, het werd niet 'Hey Joe', 'Purple Haze' of ' Voodoo Chile', maar het onbekende 'Spanisch Castle Magic', waarin de drie muzikanten zich volledig konden uitleven, tot groot jolijt van de aanwezigen. De Europese tour zit er bijna op, nog een paar optredens in de UK en Schotland en dan is het weer wachten tot mei 2017 voor de Texaan weer in Europa is. Het was een geweldig laatste concert van 2016, op Nederlandse bodem.

Verslag, foto’s en filmpjes : Walter Vanheuckelom