Dirk De Wachter - Eva De Roovere
18/03/2016
Den Egger
Scherpenheuvel - Zichem
Liefde: Een Onmogelijk Verlangen - Dirk De Wachter & Eva De Roovere
CC Den Egger Scherpenheuvel 18 maart 2016

Het project 'Te Gek' is een initiatief van het Psychiatrisch Ziekenhuis Sint-Annendael uit Diest. Deze instelling probeert al jaren psychische problemen in Vlaanderen bespreekbaar te maken. Ze organiseren dan ook met regelmaat projecten om dit onderwerp in de media te krijgen om zodoende aandacht te vragen voor deze problematiek. Veel bekende koppen hebben al hun steun aan dit project gegeven, denk maar aan Guy Swinnen, Stef Bos, Wouter Deprez, Sarah Bettens, om er maar een paar te noemen. Sinds een paar maanden zijn psychiater/ psychotherapeut Dirk De Wachter, zangeres Eva De Roovere en gitarist Steven Janssens aan een succesvolle tournee bezig langs uitverkochte Culturele Centra in Vlaanderen met de zaalshow 'Liefde: Een Verlangen'. De zaalshow gaat over de liefde, toch één van de belangrijkste verlangens in een mensenleven. Psychiater en relatie deskundige Dirk De Wachter had het in de voorstelling over liefde in al haar gedaantes. Niet alleen over al de moeilijkheden en verdriet die de liefde met zich meebrengt, maar ook over het zalige en gelukkige gevoel dat liefde met zich meebrengt. Dirk vertelde verhalen uit zijn privé leven met zijn kinderen en natuurlijk ook verhalen uit zijn jarenlange ervaring in zijn praktijk vol geknakte zielen en gebroken harten. Meestal waren het geen blije verhalen, maar Dirk probeerde elk facet van de liefde te bespreken. Over de liefde zal men nooit uitgepraat geraken, omdat ze zo onbegrijpelijk is, zo broodnodig is en voor iedereen een andere invulling heeft. De Wachter gaf in de show ook aan, dat er nu zoveel meer keuze mogelijkheden zijn dan vroeger, maar is het nu beter dan vroeger? Dirk zei dat hij het ook niet wist, hij vertelde wel dat de liefde in deze tijd moeilijker is dan vroeger, doordat we ontelbaar veel mogelijkheden hebben en daardoor niet altijd weten welke kant we uit moeten. Het mooiste in het hele verhaal van Dirk De Wachter vond ik persoonlijk het volgende: Mensen denken nog steeds dat de liefde een wereld is waar we constant in pretparkmodus zijn. Veel mensen zijn daar naar op zoek. Maar echte liefde herken je in de kleine verdrietigheden en troostigheden, zoals de therapeut het zo mooi verwoordde.

Zangeres Eva De Roovere en gitarist Steven Janssens mochten van Dirk regelmatig wat schoonheid in zijn zaalshow brengen. Zo kondigde hij dat toch zelf meerdere malen aan. Inderdaad, de zachte, zuivere en wondermooie stem van Eva deed wonderen. Ze begeleidde zichzelf op gitaar of op piano en had met Steven Janssens een beregoede gitarist aan haar zijde. Het duo speelde covers of nummers van haar. De versie van 'Everybody Knows' van Leonard Cohen was beklijvend mooi en op Blondie's 'Hanging On The Telephone' had de zangeres haar eigen stempel gedrukt, net zoals ze dat ook in liefde voor muziek had gedaan met songs van Dana winner, Ian Thomas, Sioen en Paul Michiels. Ze bracht ook een paar eigen nummers, zoals 'Mijn Ogen Toe' en 'Zoals In Dat Ene Liedje' en dan valt telkens de schoonheid op van de melodie, de stem en de woorden. Een unieke combinatie die De Roovere volledig beheerst. Natuurlijk mocht 'Fantastig Toch' niet ontbreken en ze had voor het einde nog een mooie verrassing. Ik kreeg in ieder geval kippenvel van 'La Chanson Des Vieux Amants'. In deze Jacques Brel cover klopte alles. Als toegift kreeg het publiek in Den Egger met 'Love Me Tender' nog een mooi Elvis Presley duet van Dirk en Eva. Naast een vlotte prater bewees Dirk ook nog dat hij beschikt over een vaste stem om te zingen. Natuurlijk val je niet op als je naast een nachtegaal als Eva staat en dat besefte Dirk ook wel. De zaalshow 'Liefde: Een onmogelijk verlangen' is een heel mooie voorstelling, voor jong en oud. Een goede mix van wijze woorden met knappe muziek. Een aanrader.