Live report: Chantel McGregor - Spirit Of 66 Verviers 25 november 2015- reporter Walter Vanheuckelom

Chantel McGregor
25/11/2015
Spirit Of 66
Verviers
Chantel McGregor heeft net haar tweede album 'Lose Control' uit en om het te promoten was de negenentwintig jarige Britse de Noordzee overgestoken voor een tour op het Europese vaste land. Verleden jaar was ze al te gast in de Spirit Of 66 en daar moet ze bij club eigenaar Francis Geron een goede indruk nagelaten hebben want ook dit jaar stond Chantel op de kalender van deze mooie club. Rond half negen begonnen Chantel, drummer Keith McPartling en bassist Jamie Robinson aan hun optreden. Ze openden met 'Freefalling' uit McGregor haar debuut album 'Like No Other'. Deze stevige bluesrocker heeft een heerlijke groove en de frontvrouw liet al dadelijk zien en horen waarom zij de enige vrouw is die ooit de Award won als beste gitariste op de Britse Blues Awards. Het is trouwens niet de enige award die ze daar al ooit won. Ze won namelijk al tweemaal de Award van beste zangeres, tweemaal deze van beste gitarist en eenmaal deze van beste jonge artiest. Met haar nieuwe album koos Chantel wel voor een ander soort muziek. Het brave meisje is een jonge vrouw geworden die duidelijk weet wat ze wil en dat is stevige rock met een donker kantje, waarin we ook wat progressieve en psychedelische invloeden in terug vinden. De aanwezigen in de Spirit die haar tweede album nog niet gehoord hadden zouden deze muzikale gedaante verwisseling vlug ondervinden. In het tweede nummer van de avond hoorden we al 'Burn Your Anger'. Een rocksong met een enorm sterk refrein. Drummer Keith McPartling en bassist Jamie Robinson werden dadelijk duchtig aan het werk gezet. Chantel zelf liet haar witte Musicman gitaar lekker jammeren in een geweldige solo. Het trio bleef dat stevige ritme aanhouden met 'Caught Out' waarvoor de Britse haar Fender Stratocaster gebruikte. Power drummer Keith zorgde met een strakke groove voor een goede basis en McGregor gaf een verwoestende solo weg, daarbij gebruik makend van haar Wah Wah pedaal. Er werd heel wat gas terug genomen met de titelsong van haar debuut album 'Like No Other'. In dit soort nummers komt de mooie stem van de zangeres nog beter tot zijn recht.

Southern Belle :

Terug naar het nieuwe album met 'Southern Belle' en dadelijk werd het een stuk ruiger. Aan het applaus te horen viel de nieuwe muziek van Chantel erg in de smaak van het publiek in Verviers. Het meest bluesy nummer was het instrumentale psychedelische bluesrock nummer 'Improv E'. McGregor pakte gedurende dit meer dan twaalf minuten durend pareltje geregeld uit met haar gitaar. Heel gevarieerd, soms bijna gepingel, dan weer vingervlug, jammerend of zinderend en scheurend. Het maakte geen verschil voor de kleine jonge vrouw op het podium. Het leek voor haar allemaal zo gemakkelijk. Iedereen in De Spirit stond met open mond te kijken en te luisteren naar dat onwaarschijnlijk mooie nummer en naar het indrukwekkende gitaar werk van de frontvrouw. Dit nummer staat nergens op een album en was zoals de titel al liet vermoeden volledige improvisatie. Na dit rustigere intermezzo werd er met 'Loose Control', de titeltrack van het nieuwe album weer gekozen voor stevige rock. De ritmesectie met Keith op drums en Jamie op de vijf snaren Lakland bas tekenden weer present voor een verschroeiende groove. Chantel begon solo en heel rustig aan 'Scream Everlasting', maar wanneer haar ritme sectie inviel werd het toch veel intenser. Weer vergastte de witte Musicman gitaar ons op heerlijke klanken. De heel dansbare bluesrocker 'Fabulous' was vanaf de eerste noot wervelend. Niet verwonderlijk want het nummer gaat over uitgaan en plezier maken. Keith en Jamie verdwenen daarna even backstage en Chantel nam een akoestische Taylor gitaar om solo een paar nummers te spelen. Alleen gewapend met haar gitaar begon ze aan een paar nieuwe songs die ze heel intiem bracht. 'Anaethetize' en vooral 'Home' konden erg bekoren. In dit soort nummers valt pas echt op over welke mooie stem deze Britse beschikt en met welk een intens gevoel ze deze songs kan overbrengen naar haar publiek. Ze werden er heel stil van in Verviers.

Anaethetize :

Het contrast tussen de akoestische songs en het elektrische werk op haar nieuwe album kan bijna niet groter zijn. Haar twee mede muzikanten kwamen haar vervoegen voor een zinderende elektrische finale met nummers uit haar recentste album. In 'Your Fever' kregen we een heavy sound met grunge invloeden. Keith hielp met zijn grommende bas drum 'Your Fever' inzetten. Chantel zorgde met een lekker weerkerend gitaar riffje voor het verschil. Het volgende nummer stond niet op de setlist, maar McGregor kon aan de lokroep van een paar Hendrix fans niet weerstaan en willigde hun verzoek om 'Red House' te spelen met veel plezier in. Zelfs voor een Hendrix solo draait Chantel haar hand niet om en haar puike prestatie leverde een dik en meer dan verdiend applaus op. Keith begon met snel en krachtig slagwerk aan 'Killing Time'. Net als 'Burn Your Anger' heeft dit nummer over een serie moordenaar, heel heavy rock riffs en een ijzersterk refrein. Afsluiten deed het trio met de progressieve rocker 'Walk On Land', waarin ze nogmaals liet horen waarom ze in Engeland tweemaal de Award won voor beste gitariste. Het enthousiaste publiek wilde meer en daar ging Chantel maar al te graag op in. In 'Take The Power' kregen we weer die mix van rock en grunge te horen. Voor de laatste keer die woensdag avond hoorden we de witte Musicman lekker scheurend klinken. Iedereen in de Spirit was meer dan tevreden met wat Chantel, Keith en Jamie gebracht hadden op het podium en ze bedankten de band dan ook met een minuten lang applaus.