KRISSY MATTHEWS - DE BOSUIL - WEERT 26 MEI 2019 - Walter Vanheuckelom

Reports

About: 
KRISSY MATTHEWS - DE BOSUIL - WEERT 26 MEI 2019 - Walter Vanheuckelom
Artist: 
Krissy Matthews
Date: 
26/05/2019
Venue: 
De Bosuil
Place: 
Weert
Your Reporter on the Spot: 
Walter Vanheuckelom
KRISSY MATTHEWS - DE BOSUIL - WEERT 26 MEI 2019 - Walter Vanheuckelom
 
 
 
 
 
 
Zondag 26 mei waren het verkiezingen. Na mijn burgerplicht gedaan te hebben besloot ik naar De Bosuil in Weert te rijden. Op het programma stonden Daddy Long Legs en Krissy Matthews, die de dag er voor op zaterdag 25 mei zevenentwintig jaar was geworden. In maart 2019 bracht Krissy met 'Monster In Me' een nieuw album op de markt en daar hoorde een uitgebreide promo tournee bij, die nu aan zijn laatste concerten toe is. Rond vier uur in de namiddag gingen bassist Josh Rigal, drummer Kev Hickman en Krissy Matthews het podium op van de kleine zaal in De Bosuil. Een paar jaar geleden gaf Krissy Matthews nog een spetterend optreden in De Bosuil en daarom had ik toch wat meer volk verwacht. Spijtig voor degenen die er niet waren want Krissy, Kev en Josh zorgden voor een geweldig concert, dat van het begin tot aan het einde wist te boeien.
 
 
 
 
 
 
Met een ritmisch dof gebonk op zijn basdrum trok drummer Kev Hickman de verschroeiende bluesrocker 'Level With The Devil' op gang. Daarna volgde de stem van Krissy en wanneer de andere instrumenten hun intrede deden spatte 'Level With The Devil' helemaal open. De vlijmscherpe gitaar riffs van Krissy en zijn uitstekende snarensolo, op zijn Patrick James Eggle gitaar waren weer van topkwaliteit. De ritmesectie, met drummer Kev Hickman en bassist Josh Rigal, zorgde voor een geweldige groove. Bovendien bezat het nummer ook nog sterk en aanstekelijk refrein en dat gaf 'Level With The Devil' nog meer cachet. Matthews bleef op het elan van 'Level With The Devil' verder gaan met de rocker 'Gotta Stay, Gotta Leave'. Ook hier was het genieten van de zinderende rockgroove die drummer Kev Hickman en bassist Josh Rigal wisten te produceren. Het solo werk op de gitaar van Krissy wass weer om duimen en vingers af te likken en toonde nogmaals de klasse van deze geweldige gitarist. De twee uitstekende songs waarmee Krissy zijn concert in Weert opende, komen beide uit het nieuwe album 'Monster In Me'. Krissy Matthews heeft veel respect voor de oudere meesters van de blues en bluesrock muziek en hij toont dat regelmatig door covers van hen te brengen. Krissy speelt de covers niet zomaar achterna, maar hij steekt ze in een Krissy Matthews jasje. In De Bosuil deed hij dat ook met de twee volgende Howlin' Wolf klassiekers. Eerst was er 'Sitting At The Top Of The World', dat Krissy Matthews, Kev Hickman en Josh Rigal helemaal naar hun hand wisten te zetten, door heel wat rock aan deze blues klassieker toe te voegen. Bovendien liet Krissy horen met een erg knappe vingervlugge gitaarsolo dat hij goede en snelle vingers bezit, wat hen meteen een enthousiast applaus opleverde. De tweede Howlin' Wolf cover was 'Killing Floor', waarin bassist Josh Rigal en drummer Kev Highman hun instrumentale virtuositeit en klasse mochten demonstreren. Matthews keek er naar en zag dat zijn muzikale companen uitstekend werk leverden. Het applaus dat Kev en Josh kregen was dan ook meer dan verdiend. Daarna begon de frontman over met een prachtige gevarieerde gitaar solo, gaande van gevoelvol intiem vingerwerk tot verschroeiende en vlijmscherpe riffs die door merg en been gingen.
 
 
 
Voor meer foto’s van Krissy matthews in De Bosuil te Weert klik op de link van mijn fotoalbum: https://www.flickr.com/photos/walter_vanheuckelom/albums/72157708780929187
 
 
Nieuw werk kregen we met 'Monster In Me', de titeltrack van zijn nieuwe album. Al vanaf de intro begon het publiek spontaan ritmisch in de handen te klappen. 'Monster In Me' is een geweldig nummer, met een sterk refrein en met weergaloos gitaarwerk van Krissy. Daarna werden alle registers open getrokken voor de Jimi Hendrix cover 'Freedom'. De verwoestende, maar zo heerlijke sound die volgde vroeg veel van de muzikanten, die zich volledig gaven en zich de ziel uit het lijf speelden. Voor het publiek was het genieten van deze verschroeiende bluesrock muziek. Bijna vijftien jaar geleden had Krissy de gelegenheid om BB King, één van zijn grote idolen persoonlijk te ontmoeten. Toen hij later die avond thuis kwam schreef hij het volgende mooie nummer, 'The Soul Will Never Die'. Deze blues song stond bol van sfeer en ritme veranderingen en Krissy strooide gulzig met splijtende gitaar riffs. Tijdens de minutenlange solo gebruikte Matthews de Wah Wah pedaal zodat de sound nog wat rauwer klonk. Het nummer dat op zijn album 'No Age Limit' uit 2007 te vinden is, viel duidelijk in de smaak van het publiek in Weert. De tijd was voorbij gevlogen en met 'Bad Boy' uit het album 'Scenes From A Moving Window' was de band al aan haar laatste nummer toe. Nog een laatste keer vlamden Krissy en zijn band tijdens een lange versie van deze uptempo rocker. Het enthousiast publiek was nog niet voldaan en kreeg er nog een Jimi Hendrix nummer bovenop. Niet het bekende 'Hey Joe' of 'Voodoo Chile', maar 'Foxy Lady'. Terug naar de psychedelische bluesrock van de sixties. Tijdens de intro volgde nog een knipoog van Krissy naar zijn vriendin Sarah, waarmee hij haar wilde zeggen dat zij zijn foxy lady is. Het nummer kende heel wat stops en had verscheidene ritme en sfeer wisselingen. Het snarenwerk van Krissy was weer onweerstaanbaar mooi en erg gevarieerd. Een uitstekende Josh Rigal zorgde voor een heerlijke groove op zijn Fender bas en de energieke Kev Hickman toonde nogmaals zijn klasse met opwindend slagwerk. Naar het einde toe was het juist of we in een jam terecht kwamen. Grandioos optreden van de jonge Brit Krissy Matthews en zijn geweldige band. Als je de kans hebt en Krissy Matthews komt in je buurt, maak er dan zeker tijd voor hij is echt de moeite waard. Ook de vrijwilligers van De Bosuil weer bedankt voor de gastvrijheid en ook Roger Ristenpatt voor de knappe licht en Patrick Overklift voor het uitstekende geluid.
 
 
 
Verslag en foto's : Walter Vanheuckelom