King Solomon Hicks band & Tom Holland. Keeping the Blues Alive. Zaal Thijssen Vlierden, 14 april 2019 – Berry Rombouts

Reports

About: 
King Solomon Hicks band & Tom Holland. Keeping the Blues Alive. Zaal Thijssen Vlierden, 14 april 2019 – Berry Rombouts
Artist: 
King Solomon Hicks band & Tom Holland
Date: 
14/04/2019
Venue: 
Zaal Thijssen
Place: 
Vlierden
Your Reporter on the Spot: 
Berry Rombouts

 

King Solomon Hicks band & Tom Holland. Keeping the Blues Alive. Zaal Thijssen Vlierden, 14 april 2019 – Berry Rombouts

Vanmiddag vindt de laatste editie plaats van de Keeping the Blues Alive reeks, 2018-2019. De gebroeders Brouwers pakken vanmiddag uit met 2 Amerikaanse bands. De jonge pas 23 jarige New Yorker Solomon Hicks en de wat meer ervaren Tom Holland uit Chicago staan vanmiddag op het Vlierdense podium.

Solomon speelt behalve blues ook jazz en funk. Hij is duidelijk niet in een hokje te stoppen. Hij speelt al vanaf zijn 13e gitaar en is sinds zijn 19e professioneel muzikant. In 2016 brengt hij zijn 2e cd uit; Carrying the torch of the Blues. En inderdaad blijkt de blues in goede handen bij Solomon. Hij is voor de 2e keer in Nederland, na een succesvol optreden op het bluesfestival van Johan Derksen in 2018.

Om 15.00 uur mag Solomon met bassist Kirk Yano en drummer Jerry Bruno de middag openen in een goed gevulde Zaal Thijssen. Solomon opent met ‘Seventh Son’ waarmee hij meteen de toon zet voor deze middag, namelijk het publiek vermaken met goede blues. In de lang uitgesponnen songs ‘Driftin  Blues’ en Everyday I have the Blues’ laat Solomon ons genieten van virtuoos snarenspel op zijn Benedetto gitaar.  Als je van goede muziek houdt  en BBQen dan moet je volgens Solomon naar Memphis toe.  Hij heeft ook 2 songs over Memphis op zijn setlist staan nl, ‘Headed back to Memphis’ en ‘Memphis Ten’.  Met ‘Help Me’ speelt Solomon zijn 1e slow blues vanmiddag, met mooi jankend gitaarspel en geweldige zang, die zuiver is, maar wel met nu en dan een rauw randje. Kippevel momentje. Dat Solomon jong is blijkt misschien ook wel uit de mid tempo song ‘Homework’, hij is zo ondersteboven van zijn vriendin, dat hij zijn huiswerk niet kan maken.

 ‘Rather be Blind’ en ‘When the Devil loves’ zijn  2 mid- tempo songs waarin de ritme sectie Solomon strak begeleid bij zijn cleane solo’s. Maar in ‘Find yourself Home’ speelt Solomon een solo met wat distortion, en er zit wat power in deze song, met een paar stevige breaks.  Met n kort verhaaltje van Solomon en ritmisch geklap van het publiek, wordt de aanstekelijke Tony Joe White klassieker ‘Polk salad Annie’ ingezet.  En er komt nog n beetje vuurwerk voorbij in Parchment Farm, een song met boogie invloeden. Met fijn groovend baswerk van Kirk en strak drumspel van Bruno.  In de strakke  up tempo song ‘Have mercy on Me’ gebruikt Solomon zijn pedalboard om een gemene solo op zijn Benedetto te spelen, en Bruno geeft nog een korte drumsolo ten beste. Solomon heeft zelfs een mierzoete  pop cover van de Manhattans op het reportoire staan, Kiss and say Goodbye. Uiteraard uitgevoerd in een bluesjasje, maar het raakt me niet. Bij het publiek is er wel herkenning, maar meer ook niet. De toegift, That’s what I Say’ van good old Georgie Fame (1965) gaat er wel in bij het publiek en Solomon zorgt voor interactie als hij het publiek uitnodigt om een paar keer yeah te zingen. Ook stelt hij de ritmesectie nog eens voor, die gewoon degelijk, maar ook heel goed is. Een stevig applaus is de beloning. Dit was zonder meer een goed optreden van de enthousiaste Solomon, maar over het geheel genomen een beetje vlak, een beetje meer vuurwerk zal de show goed doen.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Tom Holland & the Shuffle Kings.

Na een korte pauze maken Tom Holland en zijn Shuffle Kings hun opwachting.

Tom komt uit Chicago en het is bijna vanzelfsprekend dat hij ook de Chicago blues vertolkt. Tom is beinvloed door de bluesplaten collectie van zijn vader. Om maar een paar namen te noemen; Earl Hooker, Magic Slim. Muddy Waters en John Primer., die gitarist was bij Muddy Waters. John Primer werd later mentor van Tom Holland. Tom toert de hele wereld rond om zijn muziek te spelen.  In 2002 is zijn 1e CD verschenen onder zijn eigen naam. In 2010 neemt hij een CD op met de bekende harpspeler James Cotton in wiens band Tom jarenlang speelde en mee tourde. In 2013 verscheen  zijn 2e CD , No Fluff, just the Stuff. En in 2018 bracht hij zijn 3e Cd uit, The Lost Sesions. Tom Holland en zijn band zijn voor een kort durende tournee in Frankrijk,Nederland en Belgie.

Naast Tom Holland speelt Denis Agenet op drums en Abdel B.Bop bespeelt de contrabas.

Met ‘Babe I love you’ wordt er meteen al energiek geopend, en Tom blijkt ook al n virtuoos te zijn op zijn gitaar. De band speelt vervolgens een rockabilly song, waarin Tom tekeer gaat  op zijn Delaney gitaar, met jankend slide en snel snaren spel. In het catchy ‘I really love You’ is het genieten van de mooie basloopjes van Abdel. En Tom beloont zichzelf na een solo met een hard geschreeuwde Yeah. Hij heeft trouwens toch wel n harde stem, maar de man kan absoluut goed zingen.

Tom heeft wel humor, want hij doet vermoedelijk alles om zijn CD’s te verkopen. Hij wil  op de foto met je, zijn album signeren, desnoods je dopen, of in de echt verbinden, noem maar op. Want hij moet ook de kost zien te verdienen. Na een lange traditionele blues song  met een felle solo van Tom, is het pauze. Deze pauze is ingelast voor de traditionele verloting van mooie prijzen die muziek gerelateerd zijn natuurlijk. Hoofdprijs is een keuze uit 4 fantastische schilderijen van bluesartiesten, gemaakt door portret schilder Theo Reijnders. Ook nog foto’s op vergroot formaat, cd’s en nog veel meer.

Na dit intermezzo geven Tom & Co meteen gas met het lang uitgesponnen ‘I don’t know why I love You’, en in nog een bluestraditional.  In de song ’Long Road to Tomorrow’ speelt Tom een paar keer mooie (Chic) rifjes en solo’s. Denis valt op met gevarieerd drumwerk en fills. Er volgt een flink applaus. Na een paar lange blues songs oa, ‘The last Time’ waarin Tom volop kan soleren, volgen nog 2 rock n roll songs. Met daarin een mooie bassolo van Abdel, en puik drumwerk van Denis op vooral de rand van zijn snare en de andere toms. Deze ingehuurde Fransen zijn gewoon een goede ritmesectie. Dan is het zo langzaam aan tijd voor n jam sessie met de Salomon Hicks band. Dan klimmen Jerry en Kirk op het podium, maar Salomon wacht nog.  Tot veler verrassing pakt Kirk de Benedetto gitaar van Salomon ipv zijn eigen bas. De 1e jamsong is een traditional bluessong. Die Kirk kan behalve goed bassen, ook heel goed gitaar spelen. Solomon bekijkt het goedkeurend vanuit de zaal. Ook de 2 drummers spelen goed samen, maar geven elkaar ook de ruimte om te breaks te plaatsen en fills in te passen. ‘Stormy Monday’’ is de 2e  (slow) blues jam song. Alle muzikanten komen hierin ruim aan bod om te soleren. Maar in de 3e jam song wil ik Abdel B.Bop toch wel even apart vermelden. Wat kan die plukken en slaan op die dikke bassnaren, geweldig. De drumbattle van Bruno en Denis is ook van hoog nivo. Tom en Solomon soleren om beurten. Solomon en Tom zijn 2 gitaarvirtuozen met ieder hun eigen stijl, en een andere blues keuze. Ik denk dat Tom zijn muziekrichting al min of meer bepaald is, en dat Salomon nog zoekende is. Maar misschien wil hij zich wel breed blijven orienteren.  Het publiek heeft weer n schitterend blues halfjaar gehad bij KTBA in Zaal Thijssen. Theo & Martin hulde voor de goede organisatie. Mia en Ellen bedankt voor de warme ontvangsten en alle goede zorgen. Op naar October voor een nieuwe reeks.

 

Verslag en foto’s : Berry Rombouts