INTERVIEW MIKE ZITO - DE BOSUIL WEERT 22 SEPTEMBER 2018 - Walter Vanheuckelom

Reports

About: 
INTERVIEW MIKE ZITO - DE BOSUIL WEERT 22 SEPTEMBER 2018 - Walter Vanheuckelom
Artist: 
Mike Zito
Date: 
22/09/2018
Venue: 
De Bosuil
Place: 
Weert
Your Reporter on the Spot: 
Walter Vanheuckelom
Goedenavond Mike, welkom in Nederland. Bedankt dat je tijd wilde vrijmaken voor de lezers van Concertmonkey. Kan je ons vertellen wie Mike Zito is, voor het geval dat er nog mensen moesten zijn bij wie de naam Mike Zito geen belletje doet rinkelen.
 
Hallo, Ik ben Mike Zito en ik kom uit Texas, USA. Ik ben een blues/bluesrock zanger, gitarist, songwriter en producer en ben in 2018 verkozen tot beste bluesrock muzikant op de Blues Music Awards
 
Hoe en wanneer ben je in de muziekwereld terecht gekomen en wanneer wist je dat de gitaar je instrument was?
 
Ik zing al vanaf mijn vijfde en ik kreeg mijn eerste gitaar toen ik acht jaar oud was. Ik heb dat instrument nooit meer los gelaten. Ik wist al op jonge leeftijd dat ik wilde optreden en mensen entertainen met mijn muziek.
 
Welke artiesten hebben een grote invloed gehad op je?
 
Teveel om op te noemen :). Toen ik jong was hield ik van de Jackson Five en de kleine Michael Jackson. Toen hoorde ik Van Halen met zijn verschroeiende  gitaren en werd ik verliefd op die sound. Ik ben opgegroeid met het luisteren naar Big Band muziek. Mijn vader was fan van dat soort muziek en hij had dan ook een hele collectie vinylplaten van dat genre. Uiteindelijk was en is BB King, de artiest die mij de liefde voor de blues bijgebracht heeft en hij heeft misschien heeft hij wel de grootste invloed gehad op de muzikant en songwriter die ik nu ben. Ik ben ook een grote fan van John Hiatt en de Allman Brothers.
 
Je muzikale loopbaan kan men het best in twee delen splitsen, namelijk je eerste periode met een moeilijk einde met een de scheiding van je eerste vrouw tot gevolg en de tweede periode na het huwelijk met je huidige vrouw die heel succesvol is. Laat het ons over die tweede periode hebben. Bijna tien jaar geleden in  2009 verscheen het album 'Pearl River' waarmee je internationaal doorbrak en met de titeltrack won je in 2010 De blues Music Award als beste song. Wat betekende het album 'Pearl River' voor je en hoe kijk je na bijna tien jaar terug op dat album?
 
'Pearl River' was een heel groot succes. Ik ging naar New Orleans om dat album op te nemen en om hulde te brengen aan de geschiedenis van mijn familie. Mijn grootvader kwam van Sicilië naar New Orleans. 'Pearl River'werd live opgenomen in twee dagen en ik ben nog steeds erg trots op die opname. 'Pearl River' heeft mijn leven helemaal veranderd. Na het schrijven van 'Pearl River' en de erkenning en prijzen die ik er mee behaalde werd ik ook heel close met mijn mentor Cyril Neville, met wie ik later de band Royal Southern Brotherhood oprichtte.
 
In 2013 tekende je bij RUF Records en datzelfde jaar verscheen 'Gone To Texas', een diep en persoonlijk album gewijd aan Texas. In een interview over dat album las ik dat de staat Texas je leven gered heeft. Wat bedoelde je daarmee?
 
Ik heb er mijn huidige vrouw ontmoet, zij is een Texaanse. Toen ik naar Texas verhuisde kreeg ik mijn leven weer op het goede spoor. Met de hulp van mijn vrouw stopte ik met drugs en alcohol en begon ik opnieuw muziek te maken. Historisch gezien is het niet ongebruikelijk dat mannen naar Texas rennen om een nieuwe start te nemen, vandaar de uitdrukking 'Gone to Texas'.
 
Ondertussen speelde je ook bij de superband Royal Southern Brotherhood,die je samen met Cyril Neville had opgericht. Na drie albums en enkele succesvolle jaren besloot je halfweg 2014 de Royal Southern Brotherhood te verlaten. Waar liep het mis?
 
Het liep nergens mis, het was geweldige tijd en ik kijk er met veel plezier op terug. Ik nam die beslissing omdat ik me klaar voelde om fulltime terug te keren naar mijn muziek. Terug eigen nummers schrijven om die daarna live te gaan spelen met mijn eigen band.
 
Sindsdien maakte je een paar schitterende en succesvolle albums met het live album 'Songs From The Road', 'Make Blues Not War', één van de beste albums uit 2016 en in mei van dit jaar verscheen het uitmuntende 'First Class Life'. Op deze twee laatste albums klinkt je muziek en je gitaarwerk veel rauwer dan in je eerdere albums. Is dit een bewuste keuze en waarom?
 
Na Royal Southern Brotherhood wilde ik vooral mezelf te zijn en blues muziek maken waar ik van hou. Het heeft lang geduurd voordat ik weer mezelf was, maar ik ben heel blij dat het me gelukt is. De muziek die op mijn laatste albums staat is de muziek die me het meest raakt en die ik het beste aanvoel.
 
Laat het ons over je nieuwe album 'First Class Life' hebben. Je schreef samen met je Bluescaravan collega Bernard Allison het uitstekende 'Mama Don't Like No Wah Wah'. Een echt gebeurd verhaal van in de tijd dat Bernard nog gitarist was bij blueslegende Koko Taylor. Zij hield niet van effecten en wilde dat een gitaar zo natuurlijk mogelijk klonk. Op je album staat deze funky bluesrocker song bol van van schitterend pedaal gestuurd vlijmscherp en verschroeiend snarenwerk. Van wie kwam het sublieme idee om het gitaarwerk met zoveel effecten te spelen?
 
Eigenlijk is het alleen Bernard die de Wah Wah pedaal gebruikte tijdens zijn gitaar solo. Dat was trouwens het enige effect dat we gebruikten, al het andere is gecreëerd door een overstuurde versterker. Die Wah Wah gestuurde solo van Bernard vonden we allebei een leuk idee omdat Koko Taylor alleen maar natuurlijk gitaarwerk wilde.
 
Pesten is van alle tijden, gelukkig wordt er nu strenger tegen opgetreden. In de prachtige slowblues 'The World We Live In' vertel je het verhaal van je dochter die wenend thuiskomt omdat ze gepest werd. Je zingt dat nummer met veel gevoel en emotie en ook in je snarenwerk weet je datzelfde gevoel over te brengen. Hoe gaat het nu met je dochter en wat doet dit met een vader als zijn dochter zo thuiskomt?
 
Echt zwaar gepest is mijn dochter nog nooit, maar je weet hoe kinderen zijn. Elk kind dat opgroeit heeft op bepaalde momenten wel eens af te rekenen met gemene woorden. Het gevoel dat je kind door anderen gekwetst wordt, doet pijn en is gemeen, maar het is een deel van het leven. Elke ouder voelt de pijn die hun kinderen voelen en als ouder wil je niets liever dan al die pijn wegnemen. Het belangrijkste op die momenten is dat je kind weet dat je er bent voor hen en dat je een luisterend, begrijpend en troostend oor bent voor hun problemen. Kinderen moeten leven en leren net zoals wij dat vroeger moesten doen en dat gaat met vallen en opstaan, met vreugde en pijn.
 
 
 Je bent een bezige bij, want naast je solo carrière, speel je nog in allerlei projecten en ben je ook nog een succesvolle producer. Je was producer bij enkele succesvolle albums zoals Black Wind Howlin' van Samantha Fish, 'Big Dog' en 'Up All Night' van Albert Castiglia, 'Temptation van Laurence Jones, 'Bad Penny' van je Blues Caravan collega Vanja Sky en onlangs ook nog 'Straitjacket' van Jeremiah Johnson. Je was ook producer voor je laatste album 'First Class Hero'. Wat spreekt je aan in producer zijn en ben je een producer die heel veel inbreng wil in het album?
 
Ik schrijf en neem mijn eigen muziek op sinds ik een tiener was. Ik hou ervan de muziek bij elkaar te zetten en de opname goed te laten klinken. Ik ben geen technische producer, ik volg mijn hart, mijn ziel en mijn oren. Ik vind het leuk om wat input te hebben, maar ik wil geen totale controle. Ik ben meer een extra paar oren in de kamer en ik help de muzikanten te komen waar ze moeten zijn. Ik geniet echt van het producen en opnemen, want het is leuk en het geeft mij veel bevrediging. Ik bouwde mijn eigen opnamestudio in Texas achter mijn huis, zodat ik er naartoe kan wanneer ik wil en hoelang ik wil.
 
Op het album 'Straitjacket' van Jeremiah Johnson zing je 'Rock'n Roll Music To The World' van Ten Years After. Was dat je eigen keuze of op vraag van Jeremiah? Was je fan van Ten Years After en Alvin Lee?
 
Nee, dit was het idee van Jeremia en het bleek achteraf een heel goed idee te zijn. Ja, ik hield van Alvin Lee en van Ten Years After. Alvin was een geweldige gitarist en zanger en de band had een gitaarsound die kenmerkend was voor hen en die je destijds bij geen andere bands hoorde.
 
In 2017 toerde je in België en Nederland met The Blues Giants (Jij, Albert Castiglia, Sugaray Rayford, Jimi Bott en Willie J. Campbell). Het was een geweldig concert en voor mij één van de beste concerten van 2017. Was dit een eenmalig project of kunnen we nog meer van The Blues Giants verwachten?
 
Sorry, ik moet je teleurstellen want dit project was gemaakt voor een eenmalige tournee. Toch bedankt dat je het leuk vond.
 
In 2017 stond je ook op het befaamde Blues Peer Festival in België, waar je samen met drummer Matt Johnson en bassist Terry Dry een waanzinnig concert speelde. Naar het einde toe kwam je oudste zoon Zach Zito het trio versterken. Zijn er plannen om in de toekomst nog samen op te treden of een album op te nemen?
 
Ik hoop het echt. Ik zou niets liever willen dan dat mijn zoon met mij muziek zou maken en dat we samen zouden optreden. Hij is nog jong en steekt al zijn energie in zijn eigen band. Hij is bezig momenteel bezig met zijn eigen muziek en dat vind ik heel positief en ik sta volledig achter hem. Misschien wil hij binnen een aantal jaren wel eens samen spelen met zijn oude vader. :)
 
Sinds begin van het jaar ben je druk aan het toeren met de Ruf Bluescaravan. Samen met Bernard Allison en Vanja Sky ben jij de blikvanger van deze caravan. De tournee in Europa loopt op zijn einde, hoe kijk je terug op deze tournee en hoe is de verstandhouding met Bernard en Vanja?
 
Bernard is mijn broer en Vanja is ons kleine zusje. Het was een geweldig jaar om met deze band te touren. We hebben geweldige shows gespeeld en veel plezier gehad, maar het loopt spijtig genoeg stilaan naar zijn einde. Ik zal deze tour altijd onthouden en ik hoop dat we nog meer shows kunnen doen ergens in de toekomst. Bernard Allison is voor mij een fantastisch persoon en één van de beste gitaristen die ik ken.
 
Bedankt voor het interview Mike. We wensen je veel succes met jullie concert vanavond in De Bosuil in Weert en ook met alles wat de toekomst nog voor je in petto heeft.
 
Interview: Walter Vanheuckelom
 
Foto's: Alain Broeckx