INTERVIEW MET SEAN WEBSTER – GOUDEN LEEUW – DONGEN 25 AUGUSTUS 2019 – Berry Rombouts

Reports

About: 
INTERVIEW MET SEAN WEBSTER – GOUDEN LEEUW – DONGEN 25 AUGUSTUS 2019 – Berry Rombouts
Artist: 
Sean Webster
Date: 
25/08/2019
Venue: 
Café/ zaal De Gouden Leeuw
Place: 
Dongen
Your Reporter on the Spot: 
Berry Rombouts

 

INTERVIEW MET SEAN WEBSTER – GOUDEN LEEUW – DONGEN 25 AUGUSTUS 2019 – Berry Rombouts

 

 

Hallo Sean, bedankt dat je tijd wil vrij maken voor dit interview. Trouwens, ik heb erg genoten van jullie set deze middag.

Ja, dank je. Het was wel erg warm in de zaal, maar als je net een nieuw album (Three Nights Live) uit hebt gebracht, dan wil je dat graag laten horen.

 

Je had al eerder een live album(2 cd ) uitgebracht, waarom nu weer een live album?

Dat album is al weer zeker 10 jaar geleden uitgebracht. We waren toen een 3 man’s band, met een andere sound als nu. Maar intussen maak je progressie als muzikant en persoon. En als het publiek door de jaren heen zegt; jullie worden beter en beter, dan ga je er over nadenken om weer een live album uit te brengen. Je wilt het (nieuwe) publiek ook laten horen, hoe je nu als band speelt en klinkt. Het moment was goed om dit te doen, een album markeert natuurlijk ook een bepaalde tijd spanne. Ik ben dan ook erg trots op dit album.

 

Op dit live album staan de songs van je laatste 2 albums, See it trough (2015) en Leave your heart at the Door. (2017) en 2 covers en 2 nieuwe songs.  Maak jij de keuze of doe je dat in overleg met de band?

 We spelen allang een gevarieerde set op het podium van meestal 1,5 tot ongeveer 2 uur. Maar de hoofd reden is  dat je op een cd 74 minuten max hebt om op te nemen, dus ik kon  minder songs opnemen, of de songs inkorten, of weer n dubbel album uitbrengen met veel meer songs. Dus we hebben er aan gewerkt om een representatieve weergave van onze optredens op dit album te zetten.

 

Heb je trouwens al  nieuwe songs klaar voor een nieuw studio album.

Ja hoor, ik heb al wat songs klaar, maar om een studio album te maken moet je, vind ik wel tot 25 songs hebben om daar uiteindelijk een goede keuze uit te kunnen maken. Zoveel heb ik er op dit moment niet. En dan ben ik het nog razend druk met andere dingen, vrouw en kinderen, een studio aan huis, zojuist een album opgenomen en nog optreden. Dus om zomaar maar eens even de studio in te gaan is op dit moment niet makkelijk. Maar vermoedelijk eind dit jaar, begin volgend jaar gaan we wel aan de songs werken, om in ieder geval een paar goede demo’s op te nemen.

 

Schrijf je de songs zelf of met iemand van de band, en hoe verloopt dat proces bij jou?

Ik schrijf alles zelf, en ook de muziek. Dit betekent iets voor mij, en is waardevol voor mij.  Soms is er eerst muziek en dan pas tekst, of omgekeerd. Dan stuur ik het naar de boys en dan wordt er wel eens aan een song gesleuteld.

 

Waarom heb je de songs opgenomen op 3 avonden in 3 verschillende zalen? (maart 2019)  Dat is ook meer werk veronderstel ik. En heb je al eerder in deze zalen gespeeld?

Het is inderdaad meer werk, maar als er op een avond iets niet naar je zin is, bijvoorbeeld iets verkeerd gespeeld, of iets klonk niet lekker, of iets mis met de apparatuur, dan heb je nog 2 avonden om het wel te maken zoals je in gedachten hebt. Dus hebt 3 keer 75 minuten aan materiaal om een goede selectie te maken. En ja, in die 3 zalen hebben we al eerder gespeeld. Dus we wisten dat we een goed publiek en sound te pakken hadden. En om eerlijk te zijn, ik ben nooit zenuwachtig om te spelen, ook niet voor n groot publiek. Maar als ik weet dat er opgenomen wordt, dan ben ik wel zenuwachtig.

 

Het album is opgenomen in de mobiele  Superfly Studio. Ik wist niet eens dat ze een mobiele studio hadden. Is dat niet veel extra werk?  Veel Engelse bands hebben hun albums in de Superfly Studio’s  opgenomen, bv, Ben Poole, King King, Toby Lee en Laurence Jones. En wat is zo goed aan Wayne Proctor?

Ze hebben niet echt een mobiele studio, maar ze pakten bepaalde opname apparatuur uit de studio en zetten die in een busje. Daar reden ze mee naar die 3 zalen( half Engeland door) om de optredens op te nemen, en dat is inderdaad wel meer werk. Maar daar hebben Andy Banfield  en Wayne Proctor van Superfly Studio’s genoeg ervaring mee. Wayne Proctor ken ik al mijn hele leven, heb ik mee op school gezeten. Hij heeft ook mijn 2e  studioalbum geproduceerd, Wayne ademt muziek in alle opzichten, zelfs als hij slaapt. We hebben altijd wel contact gehouden, en je ontmoet elkaar altijd wel ergens in de muziekscene. Wayne heeft het album gemixt en gemasterd. Wayne haalt veel goede resultaten, hij is altijd bezig en je moet hem ruim van te voren boeken.

 

Dit project startte in maart, en je album wordt 2 september uitgebracht. Is dit een korte of een lange periode, en levert dit stress op?

Dat weet ik eerlijk gezegd niet, want het album ligt in de handen van Wayne, je bent eigenlijk afhankelijk van wanneer hij het album heeft gemixt en gemasterd. Ik had er ook geen haast mee om het album op een bepaalde datum uit te brengen, dus ik kon er tamelijk rustig op wachten.

 

Wordt het album eerst in Nederland of Engeland uitgebracht?

Er zijn al pre orders geplaatst, en er is een 2 weekse tour in Engeland gepland om het album daar te presenteren. Maar vorige week hebben we ook op 2 grote festivals gespeeld in Engeland, dus het album is al wel onofficieel gepresenteerd. En dit weekend in Culemborg en Dongen. Voorlopig wordt het album tijdens de optredens verkocht. Ik heb voorlopig ook niet meer tijd om het album te promoten, omdat ik al snel in een theater show met Johan Derksen ga werken tot juni volgend jaar.

 

Heb je wel eens overwogen om vrouwelijke backing vocalisten in je band op te nemen?

Dat heb ik, maar dan komt al gauw het kostenplaatje in beeld. Een grotere bus, meer hotelkamers, de gages bij concerten gaan dan stijgen. Ik moet het ook wel zakelijk blijven bekijken, want muziek maken is voor mij ook werk. Maar als ik niet op het geld hoefde te letten, dan nam ik er behalve een paar zangeressen, ook nog een blazers sectie bij.

 

Bespeel je nog andere instrumenten behalve gitaar?

Ik wil bescheiden blijven, maar ik speel een beetje drums, bas, piano en keys. Doe ik allemaal in mijn studio, op de piano componeer ik songs, die ik dan ook weer met de band bespreek en bewerk.  En dan maken we er een demo van.

 

Hoe is het voor jou om in Nederland te wonen en te werken? Je hebt een Nederlandse vrouw en een paar kinderen.

 Voordat we naar Australie gingen hadden we al in Nederland gewoond. Toen we na een paar jaar weer naar Europa wilden, dachten we erover om naar Engeland te gaan. Maar hoe gek het ook klinkt, ik voel me niet echt thuis in Engeland, maar ook niet in Nederland. Ondanks die korte tijd in Australie, ligt mijn hart daar. Maar onze familie woont in Europa, en daar wil je toch bij zijn. Maar ik kan overal wel wonen, denk ik. En ik koos ervoor om muziek te maken, en dat gaat hier in Nederland toch beter vanwege de korte afstanden. Dat zijn de belangrijkste redenen om in Nederland te wonen.  En je bent voor optredens zo in een ander land, zonder elke keer eerst het Kanaal over te steken.

 

De Brexit is in de toekomst een negatief aspect voor Engelse muzikanten die veel op en neer reizen van Engeland naar het vasteland en omgekeerd. Heb je er nu al last van gehad?

Jazeker, de ferry en de  Eurotunnel zijn al 3 keer duurder dan 12 maanden geleden. De kosten gaan door het dak, de belastingen gaan omhoog. En ik moet visa aan gaan vragen als ik met mijn Nederlandse band in Engeland ga optreden. Ik ben voor elke tour in Engeland  al 2 dagen meer kwijt om alles te regelen en met wachttijden bij de douane. En ik heb dan al E1500,- aan onkosten gemaakt!

 

Hoe raakte je betrokken bij de theatershow van Johan Derksen die binnenkort start? 

 Een paar jaar geleden speelde ik Grolloo in de Hofsteenge. Johan Derksen was daar de gastheer die middag. En ik denk dat Johan daarna  mij heeft gevolgd in het blueswereldje. Op een gegeven moment was ik in telefoongesprek met Fokke de Jong (drummer  King of the World) en die had gehoord dat Johan mij op het oog had als gitarist in zijn nieuwe show. Dat zal wel zei ik, maar het bleek echt zo te zijn. Maar ik mocht  alleen meedoen als ik alle data  (80 shows, misschien wel 110) zou spelen.  Dus het was alles of niks. Het komende jaar neemt deze tour  veel van mijn tijd in beslag. Ik moet de optredens van mijn band en andere dingen dus heel heel goed plannen. Er zijn natuurlijk ook dagen dat ik niet op pad ben met Johan Derksen, dus ik kan dan eventueel wel optreden met mijn band. De andere jongens hebben nog eigen bands of werk. Door Johan krijg ik natuurlijk meer naamsbekendheid, en dat is goed voor mij en de band natuurlijk.

 

Dank voor je tijd Sean en heel veel succes met je band, je nieuwe album en met de Johan Derksen Theatershow.

 

Interview en foto: Berry Rombouts