GARLAND JEFFREYS @De Casino - Sint - Niklaas - 2018/04/20 - Report by Gust Van de Wouwer

Reports

About: 
GARLAND JEFFREYS @De Casino - Sint - Niklaas - 2018/04/20 - Report by Gust Van de Wouwer
Artist: 
GARLAND JEFFREYS
Date: 
20/04/2018
Venue: 
De Casino
Place: 
Sint - Niklaas
Your Reporter on the Spot: 
Gust Van de Wouwer
- Hoi paps, gaan we vanavond bbq-en? 
- Nee, schat, vanavond niet, ik ga straks naar een concert en heb nu even geen tijd voor dat gedoe. 
- Ach zo, een concert? Van wie dan wel? 
- Van Garland Jeffreys. 
- Garland wie? 
- Jeffreys. 
- Who the fuck is Garland Jeffreys?

Ik veronderstel dat dergelijke conversatie in menig huisgezin plaats zou hebben kunnen vinden afgelopen vrijdagavond. Helaas. Het jonge grut heeft immers geen enkel idee meer wie de grote Garland Jeffreys dan wel zou kunnen zijn. Misschien is een korte toelichting wel op zijn plaats, een 'Garland Jeffreys For Dummies' als het ware.

Garland Jeffreys, beste jonkies, is een ondertussen 74-jarige singer-songwriter uit New York die in zijn jonge jaren school liep met Lou Reed en die op het einde van de jaren zestig een groepje oprichtte dat zich Grinder's Switch liet noemen maar dat spijtig genoeg nooit veel stof heeft doen opwaaien. In 1973 startte Jeffreys een solo-carrière die meteen het allerbeste deed vermoeden toen de single 'Wild In The Streets' verscheen, een instant-classic. De daaropvolgende jaren schrijft Jefffreys met de regelmaat van de klok prachtplaten bijeen zoals 'Ghost Writer', 'One-Eyed Jack', 'American Boy & Girl' en 'Escape Artist'. Hij slaagt er zelfs in om een wereldhit in Vlaanderen te scoren met 'Matador' (meteen de reden waarom Vlaanderen de enige plek ter wereld is waar Jeffreys regelmatig live te beleven valt). Na 'Escape Artist' raakt de carrière van Jeffreys in het spreekwoordelijke slop en het is pas in 2011 dat hij opnieuw een spectaculaire vuist weet te maken met het helaas door niemand opgemerkte 'The King Of In Between'. Sindsdien verschenen nog twee albums ('Truth Serum' en '14 Steps To Harlem') die in een rechtvaardige wereld millionsellers zouden zijn maar in 'the real world' helaas weinig potten hebben gebroken. Mag ik er per slot van rekening ook nog aan toevoegen dat er weinig mensen zijn die zulke aanstekelijke reggae-songs kunnen schrijven als Garland Jeffreys ('Eat your heart out, Henny 'Doe Maar' Vrienten').
 

De setlist die Garland Jeffreys had samengesteld was ronduit verbluffend en vooral ook verrassend te noemen. Veel songs uit zijn laatste drie albums, al zijn bekendere songs en vooral ook een niet onaardig aantal oudere lp-tracks waaraan niemand zich had verwacht. Er werd nog bescheiden geopend met nieuwe songs als 'The Contortionist', 'Reggae On Broadway' (een song over de avond dat Joe Strummer in New York een concert van Jeffreys bijwoonden), 'When You Call My Name' (een nieuwe song die, ik zweer het, een dijk van een discohit zou geweest zijn moest het in 1978 zijn uitgebracht), 'Venus' (niet van Shocking Blue) en 'Schoolyard Blues' (rock-'n-roll zoals die lang geleden werd gebezigd). Vervolgens werd stevig uit het vaatje met Garland Jeffrey-hits getapt. In een razend tempo volgden 'Wild In The Streets' (een reus van een riff, zelfs nu nog, 45 jaar nadat de song geschreven is), 'Matador' (klonk eerlijk gezegd een beetje flauw, misschien wel omdat de stem van Garland Jeffreys op zijn 74-ste niet meer is wat ze ooit was), '96 Tears' (waarin de begeleiders ruim mochten schitteren) en 'Hail Hail Rock-'n-Roll' (klonk een beetje rommelig). In het rijtje met verrassingen vielen vooral op: 'Nothing Big In Sight' (De Casino werd prompt in een rokerige jazzclub omgetoverd), 'Coney Island Winter' (een hoogtepunt), 'Mystery Kids' (waarop Jeffreys ons vertelde over zijn armoedige jeugd in het Harlem van de jaren 50), 'R.O.C.K.' (in de studioversie een machtige vuist van een rocksong maar hier om één of andere reden niet uit de verf komende) en 'Til John Lee Hooker Calls Me' (een boogie in onvervalste ZZ Top-traditie). De allergrootste verrassingen waren misschien wel '35 Millimeter Dreams' (een song over zijn andere grote fascinatie, de cinema) en 'New York Skyline' (een hartverscheurende ode aan zijn hometown, net zoals 'I'm Waiting For The Man' van de hand van gevallen kameraad, Lou Reed). 
 

Conclusie: De Garland Jeffreys die we in De Casino aan het werk zagen was misschien niet de allergrootste Garland Jeffreys maar toch is er wat mij betreft geen enkele bbq die aan hem kan tippen.