THE FORTUNATE SONS - THE WOODSTOCK SHOW - DE BOSUIL - WEERT 5 JANUARI 2019 - Walter Vanheuckelom

Reports

About: 
THE FORTUNATE SONS - THE WOODSTOCK SHOW - DE BOSUIL - WEERT 5 JANUARI 2019 - Walter Vanheuckelom
Artist: 
The Fortunate Sons
Date: 
05/01/2019
Venue: 
De Bosuil
Place: 
Weert
Your Reporter on the Spot: 
Walter Vanheuckelom
THE FORTUNATE SONS - THE WOODSTOCK SHOW - DE BOSUIL - WEERT 5 JANUARI 2019 - Walter Vanheuckelom
 
 
 
 
 
 
Dit jaar is het vijftig jaar geleden dat onder het motto 'Three days of peace & music' het legendarische Woodstock in Bethel, USA werd georganiseerd. In datzelfde jaar was Creedence Clearwater Revival misschien wel de populairste en succesrijkste band van de wereld. John Fogerty, Tom Fogerty, Stu Cook en Doug Clifford brachten in 1969 met 'Bayou Country', 'Green River' en 'Willy And The Poorboys' liefst drie top albums op de markt en met de daaruit getrokken singles stonden zij het gehele jaar door hoog genoteerd in alle hitlijsten over de gehele wereld. Het was dan ook vanzelfsprekend dat Creedence Clearwater Revival als één van de hoofdacts op het podium stond van het Woodstock Festival. Ondanks dat dit concert één van de hoogtepunten was van het festival, is het concert in geen enkele officiële Woodstock uitgave opgenomen. De reden is dat frontman John Fogerty niet tevreden was over het concert en omdat zij door de schuld van Grateful Dead en de daarbij behorende LSD veel later dan gepland aan hun concert mochten beginnen. Dat de muziek van CCR na vijftig jaar nog steeds springlevend is wordt bewezen door hun talloze noteringen in de eindejaarshitlijsten zoals de Duizend Klassiekers en de Top 2000. Ook de vele airplay op de radio en de aanwezigheid van de muziek van CCR in horeca en uitgaansleven houdt deze muziek springlevend voor jong en oud. De muziek wordt ook nog heel regelmatig gebruikt in films en series en dan zijn er natuurlijk ook de vele tribute bands die deze muziek levendig houden. The Fortunate Sons, een tribute band uit Nederland heeft in eigen land, maar ook in het buitenland al een aardige reputatie opgebouwd met de muziek van Creedence Clearwater Revival. The Fortunate Sons bestaan uit zanger/gitarist Toon Eppink, bassist Marco Oonincx en drummer Ipo van Drooge. Speciaal voor dit jubileum jaar heeft het trio een speciale show gemaakt waarin ze het gehele concert van CCR op Woodstock brengen. Daarvoor had het trio met multi instrumentalist Jan van Bijnen zelfs een vierde muzikant ingelijfd. Als grote CCR en John Fogerty fan was dit dan ook een uitgelezen kans om in de gezellige Bosuil in Weert deze jongens aan het werk te zien en te horen. De Bosuil was goed gevuld voor dit concert dat uit twee sets bestond. In het eerste gedeelte werd het Woodstock concert van CCR gespeeld en in het tweede gedeelte kwamen de nummers aan bod die niet op het concert te horen waren, aangevuld met songs uit de albums 'Cosmo's Factory' en 'Pendulum'.
 
 
 
 
 
 
Een kwartier later dan gepland begonnen The Fortunate Sons aan hun Woodstock concert van elf nummers. De vierde muzikant Jan van Bijnen moest door ziekte verstek laten gaan, zodat de jongens het in hun vertrouwde line up moesten doen. Vooraleer het trio aan het concert begon kregen we op de wall achter het trio een videoprojectie met CCR intro's en beelden va het Woodstock festival. Daarna was het tijd voor de erg knappe en strakke groove van 'Born On The Bayou', de vaste song waarmee CCR hun concerten opende. Na 'Born On The Bayou' was er een uitstekende versie van 'Green River', met uitstekend snarenwerk van Toon Eppink. Het ritme van 'Bad Moon Rising' lag iets te hoog, maar dat werd goed gecompenseerd door knappe versies van 'Bootleg' en 'Ninety Nine And A Half', nummers die je niet zo vaak hoort bij andere tribute bands. Voor dit laatste nummer had gitarist Toon Eppink zijn Gibson ingeruild voor een Fender Stratocaster en zijn vingervlugge snarensolo kon erg bekoren. Drummer Ipo van Drooge nam de intro van het opwindende 'Commotion' voor zijn rekening en daarna was het tijd voor één van de bekendste songs van CCR. 'Proud Mary' zorgde ook voor het eerste massale meezing moment in een sfeervolle Bosuil. Ondertussen bleef op de wall achter het trio steeds sfeerbeelden van het Woodstock festival, foto's van CCR en platenhoezen verschijnen en dat gaf de show toch heel wat extra pigment. Na het luid meegezongen refrein van 'Proud Mary' volgde 'The Night Time Is The Right Time'. Nog een nummer waarin de ritme sectie heel belangrijk was is 'Keep On Chooglin'' dat naar mijn gevoel ook iets te snel gespeeld werd, waardoor de power wat uit het nummer verdween. Toon Eppink bewees nogmaals zijn klasse als gitarist en bassist Marco Oonincx bleef op een heerlijke wijze aan de dikke snaren van zijn bas plukken. 'Keep On Chooglin'' ging op een aardige wijze naadloos over in 'Suzie Q'. Set één werd afgesloten met de Screamin' Jay Hawkins cover 'I Put A Spell On You', dat dankzij CCR een wereldhit werd. The Fortunate Sons speelden een erg knappe versie van dit enorm sterke nummer en Toon Epping zong 'I Put A Spell On You' met veel overtuiging in zijn krachtige stem.
 
 
 
Voor meer foto's van The Fortunate Sons in de Bosuil , klik op mijn Flickralbum : https://www.flickr.com/photos/walter_vanheuckelom/sets/72157705470530724
 
 
Set twee begon met de videoprojectie van beelden van de Vietnam oorlog en het geluid van de draaiende rotors van de helikopters. Dan waren er een paar vlijmscherpe snarenriffs van Toon en kregen we 'Fortunate Son', waarin Toon wel een heel rare solo speelde. Het enthousiaste publiek was dadelijk in de juiste sfeer en daar hadden de dansende cheerleaders rechts vooraan het podium zeker ook een groot aandeel in. Met het lekker swingende 'Molina' ging het feestje verder. Geen saxofoon, maar dat werd goed opgevangen door de gitaar van Toon Eppink. Met 'Midnight Special' kwam er nog een grote hit uit de juke box van The Fortunates Sons. Toon Eppink begreep dat dit nummer zich heel goed leende om het publiek er in te betrekken en even later was heel De Bosuil, het refrein van 'Midnight Special' aan het meezingen. Toen de akoestische gitaar werd ingeplugd wist het publiek dat het tijd was voor de rustigere songs zoals 'Who'll Stop The Rain', dat ook weer spontaan meegezongen werd door het publiek. De vloeiende countryrocker 'Don't Look Now' uit het album 'Willy And The Poorboys' is nog zo'n pareltje dat vele mensen niet kennen. Het tragere 'Wrote A Song For Everyone' en 'Lookin' Out My Back Door' volgden. Dat laatste nummer zorgde weer voor spontane reacties van het publiek, maar dat was nog niets in vergelijking met hun reactie tijdens 'Have You Ever Seen The Rain', waarbij heel De Bosuil uit de bol ging. De akoestische gitaar werd ingeruild voor een Telecaster en de sfeer werd duidelijk rauwer tijdens de verschroeiende rocker 'Good Golly Miss Molly' en dat tot groot jolijt van de dansende dames vooraan , die zich weer volledig konden uitleven. Voor mezelf was 'I Heard It Trough The Grapevine' één van de hoogtepunten van dit concert. Het zinderende instrumentale gedeelte had niets meer met de versie van CCR te maken, maar wat het drietal, en vooral gitarist Toon Eppink, uit hun instrumenten toverden was top.
 
 
 
 
 
 
Op de wall verscheen een kaars en de echte fans van CCR wisten toen al dat 'Long As I Can See The Light' zou volgen. Ook hier werd de titel spontaan meegezongen door het enthousiaste publiek. Na deze song werd het gaspedaal diep ingedrukt (iets te diep) voor de zinderende rocker 'It Came Out Of The Sky', met een knappe lopende baslijn van Marco Oonincx. The Fortunate Sons bleven iets te snel spelen tijdens het stomende 'Down On The Corner', dat De Bosuil omtoverde tot een danszaal, want iedereen bewoog mee op deze aanstekelige muziek. De finale was duidelijk ingezet en de sfeer bleef behouden in de rockers 'Hey Tonight' en 'Up Around The Bend'. De band kreeg een daverend en verdiend applaus en dus mocht een toegift niet ontbreken. Die kwam er ook met de spetterende rocker 'Travelin' Band' uit het fantastische album 'Cosmo's Factory'. De absolute afsluiter werd geen song van Creedence Clearwater Revival, maar wel eentje die John Fogerty schreef na de split van CCR. 'Rockin' All Over The World' is dan ook de perfecte song om een concert mee af te sluiten. Ambiance en meebrullend publiek is gegarandeerd tijdens deze aanstekelige rocker. The Fortunate Sons speelden een prima concert, want iedereen ging met een lach op zijn/haar gezicht naar huis. De muziek van CCR is dan ook de beste muziek die er is. Dankzij bands als Fortunate Sons wordt deze muziek levendig gehouden. Ook nog de jongens van het licht en de klank bedanken voor het fantastisch werk aan de knopjes.
 
 
 
 
Foto's en verslag : Walter vanheuckelom