DAVID CROSBY @Openluchttheater Rivierenhof - Deurne - 2018/09/08 - Report by Gust Van de Wouwer

Reports

About: 
DAVID CROSBY @Openluchttheater Rivierenhof - Deurne - 2018/09/08 - Report by Gust Van de Wouwer
Artist: 
DAVID CROSBY
Date: 
08/09/2018
Venue: 
Openluchttheater Rivierenhof
Place: 
Deurne
Your Reporter on the Spot: 
Gust Van de Wouwer: tekst - JP Daniels: foto's
Neil Young heb ik al meerdere malen live mogen beleven (Neil ontgoochelt zelden of nooit), Stephen Stills slechts één keer (een schim van zijn vroegere zelf) en ook Graham Nash één keer (zondermeer een aangename verrassing). Blijft over, David Crosby. Reden dus om af te zakken naar het OLT waar Crosby het zomerseizoen officieel mocht afsluiten. 
 
 
 
David Crosby is een levende sixties-legende, daar kan geen twijfel over bestaan. Als stichtend lid van zowel de legendarische Byrds als het haast even legendarische Crosby, Stills and Nash (al dan niet met Young) heeft hij een onuitwisbare stempel gedrukt op de muziek zoals die werd gemaakt bij de overgang van de wonderlijke sixties naar de haast even wonderlijke seventies. Het feit dat de man nog leeft mag eigenlijk een mirakel heten. Wil je weten waarom dan moet je vooral zijn onthutsende autobiografie Long Time Gone: The Autobiography Of David Crosby lezen. Een mens zou het niet vermoeden maar, meer nog dan Keith Richards, lijkt Crosby daarin de belichaming van het sex, drugs en rock-'n-roll-credo uit de sixties. Die wilde dagen liggen nu gelukkig ver achter hem. Het was dus een bloednuchtere David Crosby die zaterdagavond het podium van het OLT betrad.
 

 

 

Dat Crosby zich tegenwoordig laat begeleiden door een stel meestermuzikanten werd al meteen duidelijk bij de opener, In My Dreams (uit de CSN-lp uit 1977). Als ik zeg dat de sound die de groep voortbracht het midden hield tussen Steely Dan en Joni Mitchell ten tijde van Court and Spark dan begrijp je meteen wat ik bedoel. Crosby had een setlist samengesteld die een overzicht bood van zowat gans zijn carrière. Gaande van The Byrds (een vreemd maar toch wel indrukwekkend Eight Miles High) via Crosby, Stills and Nash (Guinnevere, Long Time Gone, Delta en Wooden Ships), over CSN&Y (Déjà Vu en een oorverdovend Almost Cut My Hair), via een hoofdstukje Crosby and Nash (Naked In The Rain en een mooi Homeward Through The Haze). Ook zijn solowerk en enkele songs van zijn hobbygroepje CPR (staat voor Crosby, Pevar en Raymond) passeerden de revue. Dieptepunten of zelfs mindere momenten waren niet te bespeuren, wel integendeel. Crosby was bovendien in zijn nopjes en leek haast even veel te genieten als het publiek zelf. Nooit een blad voor de mond houdend haalde hij tussendoor ook stevig uit naar Trump en beklaagde zich over de erbarmelijke staat waarin de Amerikaanse democratie zich momenteel bevindt. Crosby is nog steeds kwaad, zoveel is duidelijk. Voor de machtige afsluiter, Ohio, vroeg Crosby dan ook aan het publiek om voltallig mee te zingen ('Sing along, you know the words'). 'Four dead in Ohio' klonk het door het OLT, alsof het opnieuw 1971 was.


 

Conclusie: Een concert waarvan ik bij aanvang niet goed wist wat ervan te verwachten bleek na afloop een regelrechte voltreffer. David Crosby lijkt op zijn 77ste beter dan ooit. Hij is nog altijd uitstekend bij stem, is actiever dan ooit, schrijft songs die tot de beste uit zijn catalogus horen en heeft nog genoeg energie om menigeen tegen de schenen te stampen (niet op zijn minst zijn kompanen uit CSN&Y). Weinig sixties-coryfeeën kunnen dat zeggen. Thank you, Croz.