CLARA CLEYMANS & JO MAHIEU - CLUB 27 - CULTUURHUIS TESSENDERLO 10 FEBRUARI 2018 - Walter Vanheuckelom

Reports

About: 
CLARA CLEYMANS & JO MAHIEU - CLUB 27 - CULTUURHUIS TESSENDERLO 10 FEBRUARI 2018 - Walter Vanheuckelom
Artist: 
Clara Cleymans & Jo Mahieu
Date: 
10/02/2018
Venue: 
Cultuurhuis
Place: 
Tessenderlo
Your Reporter on the Spot: 
Walter Vanheuckelom
CLARA CLEYMANS & JO MAHIEU - CLUB 27 - CULTUURHUIS TESSENDERLO 10 FEBRUARI 2018 - Walter Vanheuckelom
 
 
 
 
 
 
Clara Cleymans die in 2017 zevenentwintig jaar werd, werd geïnspireerd door de gekende club 27. Deze club gaat over bekende personen die allemaal overleden op hun zevenentwintigste. Uiteraard niet zo'n aangenaam gevoel, maar wel iets om een leuke voorstelling van te maken moet Clara gedacht hebben. Samen met haar man Jo Mahieu ging Clara Cleymans de confrontatie aan met deze mensen en brengen ze eigenzinnige versies van hun nummers, aangevuld met anekdotes uit hun leven. De nummers van Club 27 gaan van Robert Johnson tot Amy Winehouse, van Janis Joplin tot The Rolling Stones. Jo Mahieu had een aantal akoestische gitaren, een banjo en een luit of oed bij en Clara Cleymans had haar keyboards, viool en omnichord bij om deze show instrumentaal in te kleuren. Tijdens het concert werden er filmpjes over de betreffende artiesten of de songs op de achterwand geprojecteerd en de vooraf opgenomen samples hielpen om een rijkere sound en groove te bekomen. Rond acht uur begon het duo met een erg knappe versie van 'Black To Black' van Amy Winehouse aan hun concert. Amy overleed nog maar zeven jaar geleden en is dus één van de laatste leden die tot club 27 toetrad. Daarna ging het duo heel wat jaren terug in de tijd met 'Walking Blues' van blues legende Robert Johnson. Clara vertelde het gekende verhaal van Robert die zijn ziel aan de duivel verkocht en ze wist ook hij een zwak had voor vrouwen. Dat werd ook zijn dood want op zijn zevenentwintigste werd hij vergiftigd door een jaloerse echtgenoot. Clara Cleymans heeft een erg aantrekkelijke stem en wist het nummer vocaal op een prachtige wijze te brengen. Jo Mahieu die zijn sporen verdiende als gitarist bij Yasmine, BJ Scott, Arno, Tom Helsen, Kathleen Vandenhoudt en Lunascape behaalde in 1999 zijn diploma 'Meester in de Jazz Gitaar' en hij deed dat diploma gedurende het gehele concert alle eer aan.
 
 
 
 
 
 
Een andere grote naam van Club 27 is de zwarte gitaarlegende Jimi Hendrix, die stikte in zijn eigen braaksel. Jo op akoestische gitaar en Clara op viool en zang speelden een heel eigenzinnige en beklijvende versie van de ontelbare keren gecoverde bluesrock klassieker 'Voodoo Chile'. Ze wisten deze rauwe song met veel gitaargeweld op een erg intieme wijze te brengen en dat zal menig toeschouwer wel kippenvel bezorgd hebben. Een filmpje van de in 1970 overleden Janis Joplin waarin ze 'Mercedez Benz' zong was het volgende beeldmateriaal. Clara en Jo vielen heel gepast in zodat het een duet werd van Clara en Janis. Hoewel het twee erg verschillende stemmen waren, pasten ze wel erg goed samen. Na de bekende namen van Amy Winehouse, Robert Johnson, Jimi Hendrix en Janis Joplin was het volgens Clara tijd voor de verborgen parel. Op de vraag of iemand al ooit van Louis Chauvin gehoord had bleef het ijzig stil in de zaal. Louis Chavin was een Amerikaans ragtime pianist die leefde van 1881 tot 1908 en die beschouwd werd als de beste ragtime pianist van zijn generatie. Spijtig genoeg waren er toen veel minder opties om iets op te nemen en omdat Louis geen noten kon lezen en alles op gevoel speelde is er niets van zijn repertoire bewaard gebleven, behalve één nummer 'Heliotrope Bouquet', dat op het sterfbed van Louis werd opgenomen door Scott Joplin. Een nummer van een ragtime pianist, dus moest Clara volop aan het werk op haar keyboards en Jo wisselde de akoestische gitaar voor de banjo.
 
 
 
Voor meer foto’s van Clara Cleymans & Jo mahieu – Club 27 in Tessenderlo, klik op mijn flickralbum: https://www.flickr.com/photos/walter_vanheuckelom/sets/72157665617672598
 
 
 
Het hoogtepunt voor mij was de wondermooie versie met gitaar en viool van 'Smells Like Teen Spirit' van Nirvana en frontman Kurt Cobain. Ook hier was het weer heel opmerkelijk dat Clara en Jo van deze verschroeiende grunge song een intieme en beklijvende versie wisten te brengen. Niet alleen instrumentaal was het subliem ook de stem van Clara was betoverend mooi. Daarna was het tijd voor een raadseltje. Clara vroeg wat het verband was tussen een kandidate Miss Duitsland, de Duitse Stasi politie, een Amerikaans spion en Adamo. Weer bleef het ijzingwekkend stil. Het antwoord was Alexandra, een zangeres die in Litouwen geboren werd en die veel nummers van Adamo coverde in het Duits. De zangeres stierf in een auto ongeluk, maar wel in vreemde omstandigheden. 'Grau Seht Die Nebel' is de Duitse vertaling van het heel bekende 'Tombe La Neige'. 'On Broadway' van The Drifters was het volgende nummer op de setlist en hoewel de meesten dit populaire nummer wel kenden, konden er weinigen de link leggen met club 27. Die link was er wel degelijk met Rudy Lewis. Hij zong het nummer en na zijn dood werd Rudy gewoon vervangen door een andere zanger en gingen The Drifters gewoon door. De gekste story was volgens Clara het verhaal van Richey James Edwards van Manic Street Preachers. Ze staafde dat met een gek en luguber verhaal. Richey James Edwards was geen geweldige muzikant, maar was toch heel belangrijk voor de band omdat hij bijna al de teksten schreef. Ook hier weer konden Clara en Jo bekoren met een instrumentaal uitgeklede en sobere versie van dit vloeiende nummer. Het catchy en ijzersterk refrein gaf dit nummer nog meer cachet.
 
 
 
 
 
 
Voor het duo verder ging met muziek legde Clara de leeftijd en getal zevenentwintig uit door middel van gebeurtenissen in de natuur, de numerologie en de astrologie en dat leverde heel wat interessante gegevens op. De volgende in het lijstje van Club 27 was de Amerikaan Chris Bell, met de ballade 'Speed Of Sound', waarin vooral het refrein opviel dat door Clara en Jo samen gezongen werd. De Braziliaan Alexandre Levy die leefde van november 1864 tot januari 1892 is een klassieke pianist en componist. Hij is een legende in Brazilië, maar is hier onbekend. Hij studeerde nochtans in Parijs samen met Claude Debussy. Zijn instrumentale 'Tango Brasileiro' werd door Clara Cleymans solo op haar keyboards gebracht, terwijl er een filmpje van het Braziliaanse oerwoud met natuur en dieren geluiden op de achtergrond draaide. Voor de finale keerde het duo terug naar bekende songs en bekende namen uit Club 27. Ook multi instrumentalist Brian Jones van The Rolling Stones maakt deel uit van Club 27. Hij stierf in het zwembad van de schrijver van Winnie De Pooh. Rond zijn dood doen heel wat complot theorieën de ronde. Omdat Brian een voorliefde had voor Oosterse instrumenten speelde Jo op een Arabische luit en Clara op haar Suzuki Omnichord de Rolling Stones klassieker 'Paint It Black', dat dankzij de luit van Jo een grote Oosterse toets kreeg. Dat in dit concert een nummer van The Doors zou zitten was natuurlijk heel voorspelbaar. Hun charismatische zanger en frontman Jim Morrison schreef ook een paar gedichtenbundels. Als intro van een heel intense en mooie versie van 'Light My Fire' werd op het scherm een gedicht van Jim geprojecteerd.
 
 
 
 
 
 
 
Het laatste nummer van het concert was het vloeiende en poppy 'Swings & Waterslides' van De Britse band Viola Beach. Viola Beach werd in 2013 opgericht en begon in 2016 ook buiten de UK naambekendheid te krijgen. Tijdens hun eerste Europese tournee in 2016 reden ze na een optreden op het Where's The Music Festival in Norrköping terug naar hun hotel. De auto met daarin al de bandleden en hun manager reden van een dertig meter hoge brug af. Volgens ooggetuigen en de politie was het geen spijtig ongeval, maar gebeurde het met opzet. In de auto zat ook de zevenentwintigjarige bassist Tomas Lowe, vandaar de link met Club 27. Na het nummer verdwenen Clara en Jo in de coulissen en speelde er een film af van een band op het vernoemde festival die met 'Swings & Waterslides' een eerbetoon brachten aan de omgekomen band. Clara en Jo kwamen terug op het podium voor het bisnummer 'Sympathie For The Devil'. Voor ze aan deze Rolling Stones hit begonnen liet Clara het publiek wel beloven dat ze zouden meezingen. Dat was geen probleem voor het publiek in het Cultuurhuis te Tessenderlo en zo kwam er een fijn en geweldig slot van het concert, door de samenwerking van deze twee erg goede muzikanten en het dankbare publiek. De staande ovatie die Clara en Jo kregen was dan ook heel verdiend. Wie dit duo met hun project Club 27 nog aan het werk wil zien kan dat op 22 februari in het GC Hof Ten Hemelrijk in Opwijk, op 24 februari in GC Het Koetshuis in Roosdaal, op 28 februari in Café 't Goed Voorbeeld in Lier en op 2 maart in Theaterzaal Roxy in Temse.
 
 
 
 
 
Verslag en foto's: Walter Vanheuckelom