Blackberry Smoke @Muziekcentrum De Bosuil - Weert - 2018/10/27 - Live report by Alain Broeckx

Blackberry Smoke - Quaker City Night Hawks
27/10/2018
De Bosuil
Weert
Alain Broeckx - Text - Photos

Wat heb ik  uitgekeken naar het concert van Blackberry Smoke, toch knap van de organisatoren dat ze deze band in De Bosuil kunnen krijgen, dat deze band gekend is, is nog maar eens duidelijk wanneer ik aan De Bosuil aankom. Er stond al een flinke rij mensen aan te schuiven. Volgens één van de organisatoren zou er 660 man geweest zijn.

Het voorprogramma wordt verzorgd door Quaker City Night Hawks
Hun muziek is Southern rock alsof je terug gaat naar 1975, gespeeld met vurigheid!  De Quaker City Night Hawks zijn de geest van rock n ‘roll. Deze band bestaat uit Pat Adams op bas en vocals, Sam Anderson op gitaar en vocals, Aaron Haynes drums, en David Matsler lead guitar en vocals … Bij mijn weten hebben deze heren 3 full cd’s uitgebracht en enkele mini cd’s. Torquila Torquila ! – 2011 Honcho – 2013 El Astronauta – 2016. Er werd ook meteen bij verteld dat er volgend jaar februari een nieuwe cd uitkomt.

Deze heren beginnen aan een strak tempo, vergeef me dat ik niet  de juiste volgorde geef van de nummers dat deze heren hebben gespeeld, maar  een van de betere vond ik Rattelsnake Boogie, van de nieuwe cd hadden ze het nummer Colorado gespeeld,en suit in the back,de volgende nummers Fox in the hen house, en Mockingbird zijn dan weer van een oudere cd. Ik was zeer aangenaam verrast van deze band, was zeker niet slecht spijtig dat deze maar iets meer dan een half uur op het podium mochten staan.

Dan is het moment daar voor Blackberry Smoke.

Blackberry Smoke is een American Southern rock/country rock band van Atlanta, Georgia, United States. De band bestaat uit  Charlie Starr (lead vocals, guitar), Richard Turner (bass, vocals), Brit Turner (drums), Paul Jackson (guitar, vocals), and Brandon Still (keyboards).

De liefhebbers van The Allman Brothers, Molly Hatchett, Lynyrd Skynyrd, Black Crowes, en Govt Mule weten allang dat je bij deze band moet zijn.

Leadzanger en gitarist Charlie Starr werd grootgebracht met deze muziekstijl en zet deze traditie voort. Hij heeft deze geweldige band bij elkaar. Typerend  voor deze band zijn de gitaarduels, en vaak dubbele solo’s. Ook heeft deze band  blues- ook country-invloeden. Met het nieuwe album “Find A Light” is deze band al aan zijn 6de studioalbum toe.

Om precies 21:15 betrad de band het podium, om te starten met het stevige ‘Fire in the hole’ wat letterlijk van toepassing was, de zaal stond al vanaf de eerste noten die Charlie Starr speelde in vuur en vlam. Meteen daarop kwam het nummer “nobody gives a damn” van de nieuwe cd ‘Find a light’, daarop volgde het nummer “good one” dat ik toch wat een country achtig nummer vind !! Wat mij ook opviel is dat bij iedere song een andere gitaar hoorde, die roadie heeft daar zeker zijn werk gehad. Bij het nummer “Let it burn” kreeg ik zowaar een rock ‘n’ roll gevoel, bij het volgend nummer werd het gaspedaal weer ingedrukt met het knappe “Sanetified woman”, bij de volgende intro van het nummer “Up In Smoke” ging Richard Turner heftig te keer op zijn fender bass, bewijst dat dit toch echt wel een top bassist is .

Bij het volgend nummer “Run away from it all” werd de elektrische gitaar verwisseld voor een akoestische gitaar, dit nummer werd  zowaar door heel de zaal stevig meegezongen, dat is dan ook zo een nummer dat in je hoofd blijven zitten !!! Bij het laatste nummer “Like an arrow” geven alle band leden zich nog eens volledig waarna ze van het podium gaan, maar dat is buiten het publiek gerekend dat niet stopte met roepen om bisnummers en na een paar minuten verschenen de bandleden terug op het podium waarbij ze nog een 3 bisnummers gaven waaronder “Flech N Bone” van hun nieuwe cd en “Ain’t much left” waarbij Paul de akoestische gitaar nam en zo kwam er stilaan na een iets meer dan 2 uur durende show een einde. Wat was dit een fantastisch concert en ik denk dat alle 660 aanwezige daar ook zo over dachten …

Setlist Blackberry Smoke:

Fire in the Hole, Nobody Gives a damn, Good One, Like i Am, Thunder, RnR Again, Let It Burn, Best Seat Medicate my mind, Sleeping Dogs, Sanctified, Whippoorwill, Up in smoke, Run away, Ain’t got the blues, Honey Bee, One horse Town, Like an arrow …