Muziekclub De Zwerver

Posters

What: 
Muziekclub De Zwerver
Date: 
13/03/2024
Until: 
27/03/2024
Location: 
De Zwerver Leffinge

NAJAAR 2023

Donderdag 26 okt, 20u30
LONNIE HOLLEY  + MOURNING [A] BLKSTAR (us)
Zaal De Zwerver, Dorpsstraat 95, 8432 Leffinge
19 euro vvk, 21 euro add, 16 euro Z-pas
Afrofuturism, Jazz en Soul, 'Funkadelic meets Sault'

Kunstenaar en muzikant Lonnie Holley wordt gerekend tot wat in de beeldende kunst outsider art is gaan heten: een selfmade artiest zonder officiële opleiding die een geheel eigen artistiek universum weet in te richten. Holley groeide als zevende kind (van de 27) op in beroerde omstandigheden: een berucht werkkamp voor jongeren en ook jarenlang op straat. Sinds het einde van de jaren '70 wijdt Lonnie Holley zijn tijd aan improvisatie in de vorm van kunst en muziek.

Dit jaar bracht hij het alom geprezen album Oh Me Oh My uit. Met bijdragen van Bon Iver, Sharon Van Etten, Moor Mother, Jeff Parker en Rokia Koné, is het een bijzonder krachtig document geworden. Holley ging eerder al op tournee met Deerhunter en The War On Drugs, en inmiddels heeft zijn beeldend werk exposities gehad in plekken van het Witte Huis tot en met het New Yorkse Metropolitan Museum of Art. In De Zwerver zal hij te zien zijn met Mourning [A] BLKSTR.

Mourning [A] BLKSTR is een intergenerationeel amalgaam van 'black culture' en toegewijd aan het delen van verhalen en liedjes over wat ze zelf noemen: de naderende apocalypse in Amerika. Hun muziek versmelt live-instrumentatie met de esthetiek van hiphop en creëert sonische werelden die de Afrikaanse diaspora belichten. Het in Cleveland gevestigde afrofuturistisch collectief toert wereldwijd en speelde eerder op festivals als Crossing Border, Big Ears Festival, Le Guess Who? en in de Brusselse AB.

"Lonnie Holley is the closest thing America has to a prophet." -San Francisco Weekly

Zaterdag 4 november, 20u30
THE GROGANS (au) + Dull Boy Johnny
Café De Zwerver, Dorpsstraat 95, 8432 Leffinge
12 euro vvk, 15 euro add, 10 euro Z-pas

De genre-overschrijdende groep The Grogans is een trio van beste vrienden uit Melbourne die voorzichtig laveren tussen surf, punk, blues, garage, psych, rockabilly en reggae. Hun meeslepende liveshows zijn een mix van melodieuze sing-alongs en intense breakdowns, bij elkaar gelijmd door heftige blues riffs en enorme podiumpersoonlijkheden. Dit is een feelgood Aussie-band met een fantastisch gevoel voor catchy melodieën.

Dull Boy Johnny' nieuwste singel 'Excuse Me' baadt in een nostalgische 70ies, film noir sfeertje. Dit groovy gezelschap uit de kempen slaagt er schijnbaar achteloos in een funky nachtclubsfeertje neer te zetten. Zelf spreken ze over "hot lounge grooves, recommended for late night table dancing, jacuzzi love making, bar flirts or other saucy occasions."
Begin februari bracht de band zijn eerste EP uit, "Fictional Love Scenes, Vol.1".

Vrijdag 10 november, 20u30
ABSYNTHE MINDED + Woolvs
Zaal De Zwerver, Dorpsstraat 95, 8432 Leffinge
UITVERKOCHT

Zondag 12 november, 18u30
MILITAIRIE GUN (us) + GUMM (us) + Feverchild
Zaal De Zwerver, Dorpsstraat 95, 8432 Leffinge
18 euro vvk, 21 euro add, 15 euro Z-pas
post-hardcore, eerste band om 18u30!

Deze post-hardcore band werd in 2020 opgericht door zanger en songwriter Ian Shelton, als een middel om zijn moeilijk jeugd van zich af te schrijven. Met invloeden die gaan van Fugazi, The Jesus Lizard, Guided By Voices en Born Against komen ze op 'All Roads Lead To The Gun' (een collectie vroege EP's) en het gloednieuwe volwaardige debuutalbum 'Live Under The Gun' (Loma Vista Recordings) tot een toegankelijke en catchy maar toch kenmerkende hardcore sound met stuwende bassen en overstuurde gitaren. In het spoor van bands als Turnstile en High Vis tourt het vijftal met steeds meer succes door de US en Europa, wat hen recent zowel op Rock Wercher als op Ieper Fest deed belanden.

https://frontview-magazine.be/en/news/militarie-gun-releases-debut-album-life-under-the-gun-out-today

Gumm uit Chattanooga, Tennessee brachten in mei hun debuutalbum 'Slogan Machine' uit, nadat ze in 2020 al één EP hadden gereleased, 'Piece Ot Together'. De band laat zich beïnvloeden door generaties hardcore die hen voorafgingen, niet in het minst de jaren '80 DC variant (Minor Threat, Scream), wat resulteert in een sound die ergens tussen Touche Amore en Rollins Band hangt, met de nodige complexe songstructuren en tempo-wissels. Afgelopen zomer waren ze in de US te zien op de DRAIN tour, samen met Drug Church en Magnitude.

Opener wordt het Gentse Feverchild, die op 1 september hun nieuwe EP 'Altering A Memory' droppen. Die wordt vastgelegd door Gilles Demolder (Wiegedood, Oathbreaker). Dit vijftal vindt overduidelijk zijn inspiraties in de late jaren '90 posthardcore of emocore met bands als Sunny Day Real Estate, Rival Schools en Texas Is The Reason, wat hen meteen aansluiting doet vinden bij nieuwlichters als Turnstile en High Vis.

dinsdag 14 november, 20u00
BOB MOULD (us) + Allan Muller
De Grote Post, Oostende
25 euro vvk, 28 euro add, 22 euro Z-pas, kansenatrief 5,60 euro
SOLO ELECTRIC WORLD TOUR - "DISTORTIONS AND BLUE HEARTS"

Bob Mould is één van de grote namen uit de Amerikaanse gitaar-underground. Met Hüsker Dü speelde hij vanaf 1982 een belangrijke rol in de ontwikkeling van hardcore en punk in de US. Samen met Grant Hart tekende hij voor een indrukwekkend oeuvre met als hoogtepunten 'Zen Arcade' en 'New Day Raising' (beide SST). Naar het eind van de jaren tachtig, nog voor bands als Pixies en Sonic Youth een bredere fanbase wisten op te bouwen, tekende Hüsker Dü bij Warner Bros. waar ze twee platen uitbrachten ('Candy Apple Grey' en 'Warehouse: Songs and Stories'), maar het leverde hen niet de verhoopte doorbraak op. In '87 viel de band uit elkaar en gingen de twee songwriters elk hun eigen weg. Grant Hart scoorde een hit met 'All Of My Senses' en richtte een nieuwe band op, Nova Mob. Later zong hij ook een paar songs in voor de Belgische band Arsenal. Bob Mould maakte eerst twee (akoestische) solo-albums wat hem in 1991 o.a. op Leffingeleuren deed belanden. Daarna kende hij in de jaren negentig toch nog die doorbraak met zijn band Sugar. Het gewijzigde muziekklimaat na de doorbraak van o.a. Nirvana (grote Hüsker Dü fans!) kan er een rol in hebben gespeeld, in elk geval, debuutplaat 'Copper Blue' sloeg in als een bom. Vanaf 1995 richtte Bob Mould zich weer op zijn solo-carrière, hij bracht intussen zo'n 14 platen uit. De laatste, 'Blue Hearts', dateert van 2020 en is de solo-plaat die misschien wel dichtst aansluit bij zijn Hüsker Dü periode qua woede en intensiteit en muzikaal erg verwant is met het hardere Sugar-werk. De voorbije jaren is Mould ook bezig geweest met het heruitbrengen van zijn back-catalogue, met als summum de 24-delige collectie 'Distortion 1989-2019', die alles bevat van na Hüsker Dü, alle solo en Sugar albums dus en tal van live-opnames en extra tracks (Besides).
De titel van de tournee is dan ook niet toevallig gekozen: "Distortions and Blue Hearts". Als je op de playlists mag afgaan die her en der op internet te vinden zijn mag je alvast uitgaan van een echt carrière overzicht met songs uit alle periodes.

https://writteninmusic.com/artikel/bob-mould-en-de-jaren-na-sugar-deel-ii/

Allan Muller, de frontman van legendarische Belpop bands als Metal Molly en Satellite City zal de avond openen, solo met stem en gitaar. Verwacht je aan een bijzonder authentieke performance.

Woensdag 22 november, 20u30
COMPACT DISK DUMMIES (try-out) + Englebert
Zaal De Zwerver, Dorpsstraat 95, 8432 Leffinge
UITVERKOCHT

Vrijdag 1 december 21u00

Lucy Kruger & The Lost Boys (sa)

Café De Zwerver, Dorpsstraat 95, 8432 Leffinge
10 euro vvk, 113 euro add, 8 euro Z-pas

Lucy Kruger & The Lost Boys is een rockband uit Berlijn rond de Zuid-Afrikaanse frontvrouw Lucy Kruger. Het zestal mengt indierock met ambient, gothic-folk, art-pop en noise en roept zowel extatische als intieme sferen op. Na de trilogie 'Sleeping Tapes for Some Girls', 'Transit Tapes (for women who move furniture around)' en 'Teen Tapes (for performing your stunts)' bracht de band dit jaar een vierde album 'Heaving' uit. In essentie een intieme 'storytelling' singer-songwriter plaat maar muzikaal een rijk en gelaagd werkstuk. Voer voor fans van Emma Ruth Rundle, PJ Harvey, EMA ...

Zaterdag 2 december, 20u30
DAAN
Zaal De Zwerver, Dorpsstraat 95, 8432 Leffinge
UITVERKOCHT

Donderdag 7 december, 20u30
BLONDE REDHEAD (us) + Núria Graham (es)
Zaal De Zwerver, Dorpsstraat 95, 8432 Leffinge
25 euro vvk, 28 euro add, 22 euro Z-pas
New York City indierock - Eerste plaat in negen jaar.

Blonde Redhead is een indierockband uit New York City die in 1993 werd opgericht. De band bestaat uit Kazu Makino (zang/toetsen/gitaar) en de tweeling Simone (drums/toetsen) en Amedeo Pace (gitaar/bas/toetsen/zang). Ze begonnen hun carrière in de underground indiescene en werden aanvankelijk getekend bij het label Smells Like, dat werd gerund door Steve Shelley, de drummer van Sonic Youth. Vervolgens brachten ze albums uit bij labels als Touch & Go en 4AD, waarbij hun muzikale stijl evolueerde van hoekige indie rock naar kosmopolitische art pop.
Blonde Redhead heeft altijd gestreefd naar groei en evolutie, waardoor ze relevant zijn gebleven gedurende hun hele carrière. Enkele hoogtepunten uit hun discografie zijn onder andere de albums "Fake Can Be Just As Good" (1997), "Melody of Certain Damaged Lemons" (2000), "Misery Is a Butterfly" (2004) en "23" (2007). Hun vorige album, "Barragán", dateert uit 2014.
In hun dertigste jaar als band brengt Blonde Redhead hun tiende album uit, genaamd "Sit Down for Dinner" (uitgebracht op 29 september via het label Section1). Dit album verkent thema's als onzekerheid, familie en de vluchtige aard van het leven. De muziek op het album bestaat uit ingetogen maar krachtige melodieën, waarbij de teksten de uitdagingen van volwassenheid belichten, zoals communicatiestoornissen, zelfexpressie en het vasthouden aan dromen. Het album is geschreven en opgenomen over een periode van vijf jaar, waarbij de band verschillende locaties heeft gebruikt, waaronder New York City, upstate New York, Milaan en Toscane.
Voor "Sit Down for Dinner" wilde de band een optimistisch album maken waarbij de samenwerkingsdynamiek centraal stond. Ze lieten zich inspireren door Braziliaanse experimentele muziek en hebben verschillende muzikale benaderingen gebruikt, waaronder een bluesy vocale stijl en het gebruik van kinderstemmen. De band heeft altijd vastgehouden aan hun unieke harmonische gevoeligheden, die een kernaspect vormen van hun muzikale identiteit.

Núria Graham's muziek is eigenwijs, dromerig en bijna engelachtig. Het voelt licht als een veertje en de explosie van creativiteit roept een scala aan emoties op bij de ontvanger. De bedroom-pop met invloeden uit jazz en klassiek geeft een gevoel van vakantie en creëert een warme band tussen artiest en luisteraar. Núria heeft inmiddels vijf albums uitgebracht, met haar laatste langspeler Cyclamen als kers op de taart in januari dit jaar.
Recensie de Krenten uit de pop!
Een album is dat zowel aangenaam vermaakt als hopeloos intrigeert.

Cyclamen schiet meerdere kanten op, maar de dertien songs op het album vormen ook een consistent geheel en zijn samen goed voor muziek die een kleine veertig minuten lang alle aandacht opeist. Met haar vorige albums heeft Núria Graham niet heel veel aandacht gekregen, maar op haar vierde album tilt ze haar muziek ruimschoots boven de middelmaat uit. Zeker eens proberen dit bijzondere album.

Zondag 17 december, 20u00
BRUTUS + Sugarbunny
Zaal De Zwerver, Dorpsstraat 95, 8432 Leffinge
26 euro vvk, 29 euro add, 23 euro Z-pas
Belgische metalband met internationale reputatie sluit concertjaar in De Zwerver af.

Met een unieke mix van post-rock, hardcore, prog-rock en metal walst Brutus de internationale progressieve rock- en metalscene al enkele jaren plat. Het eigenzinnige powertrio bestaat uit zingende drummer Stefanie Mannaerts, gitarist Stijn Vanhoegaerden en bassist Peter Mulders. Ten tijde van hun debuutalbum Burst (2017) speelden ze een eerste headline show in De Zwerver en opvolger Nest uit 2019 stelden ze dat jaar voor op Leffingeleuren.
Na uitgebreide tours in zowel Europa als Noord-Amerika, vaak samen met gelijkgestemde bands als Cult Of Luna, Russian Circles, Chelsea Wolfe, Converge of zelfs Deftones hebben ze een haast onverwoestbare live-reputatie opgebouwd. Met nieuw album Unison Life (2022) touren ze opnieuw door Europa en de U.S.A. in clubs en op festivals. Live gaat de band er als een huis. Verwacht je aan een stevige en energetische set met meesterlijke baslijnen, etherische postrock en een hoog hardcore/punk-gehalte.

Op vraag van Stefanie Mannaerts opent Sugarbunny voor Brutus in De Zwerver. Naast Hannah Vandenbussche (singer) waarmee Stefanie ook in Rumours zit bestaat de band uit Mirko Banovic (bass), Jasper Morel (guitar) en Joris Casier (drums). Hun eerste single 'Sun' vind je op Spotify.

Woensdag 13 maart, 20u00
TOM McRAE + support
Zaal De Zwerver, Dorpsstraat 95, 8432 Leffinge
22 euro vvk, 25 euro add, 19 euro Z-pas
singersongwriter

Toen Tom McRae in 2000 debuteerde met die prachtige, tijdloze en titelloze eerste plaat was dit het begin van een lange veelzijdige carrière waarin hij niet alleen negen albums maakte maar ook schreef voor TV, orkesten en andere artiesten zoals Marianne Faithfull.
Live speelt hij zowel solo, in trio, met full band of met een string-quart, maar telkens weer hij zijn publiek te vervoeren met zijn mengeling van bezielde uitvoeringen, spitse humor en een moddervette laag melancholie.
In 2014 was hij al eens te gast op Leffingeleuren maar nu komt Tom McRAe voor het eerst naar Zaal De Zwerver.

Woensdag 27 maart, 20u00
HET ZESDE METAAL
Zaal De Zwerver, Dorpsstraat 95, 8432 Leffinge
28 euro vvk, 31 euro add, 25 euro Z-pas
album voorstelling 'Het langste jaar'

'Het langste jaar' is de eerste single van de gelijknamige zesde langspeler van Het Zesde Metaal. Zanger Wannes Cappelle schreef het lied naar aanleiding van de herdenking van de sterfdag van een familielid. Door de ongeneeslijke ziekte waar muzikant Tom Pintens aan leed, werd het ongewild ook het meest passende lied dat de overige bandleden op diens begrafenis konden spelen. Een automatische piano zette er de exacte pianopartij neer die Pintens als producer nog zelf in de studio opnam.
'Met 'Het langste jaar' is Het Zesde Metaal aan zijn zesde album toe. Het nieuws van de ongeneeslijke ziekte van gitarist en toetsenist Tom Pintens inspireerde de band om een album te maken in de intimiteit van de eigen kring. Tom leidde de groep als producer naar de studio in juni 2023. Het album verschijnt in het voorjaar van 2024 bij Unday Records.