Jason Isbell and the 400 Unit @Ancienne Belgique - Brussels - 2017/11/03 - Report by Gust Van de Wouwer

Reports

About: 
Jason Isbell and the 400 Unit @Ancienne Belgique - Brussels - 2017/11/03 - Report by Gust Van de Wouwer
Artist: 
Jason Isbell and the 400 Unit
Date: 
03/11/2017
Venue: 
Ancienne Belgique
Place: 
Brussels
Your Reporter on the Spot: 
Gust Van de Wouwer
Het is ondertussen bijna 16 jaar geleden dat de Drive-By Truckers een eerste keer Brussel aandeden (het was op 7 mei 2002 dat ze in een zo goed als lege AB Club speelden). Ze tourden naar aanleiding van hun toen nieuwste cd, Southern Rock Opera, en ze hadden een nieuwe gitarist in hun rangen. Maar, daar waar de andere Truckers zichtbaar opgetogen waren over hun eerste bezoek aan Europa, gedroeg hij zich eerder als een nors, verwend joch. Bovendien had hij duidelijk een Duveltje teveel op en zorgde daardoor voor een zekere spanning op het podium. Misschien net daarom dat Southern Rock Opera die avond nog een stuk imposanter klonk dan op de cd. Dat die nieuwe kid, Jason Isbell was zijn naam, bovendien nog verbluffend gitaar kon spelen was meegenomen. Toen even later dat andere Drive-By Truckers masterpiece, Decoration Day, verscheen bleek de titelsong geschreven door diezelfde Jason Isbell. Op de daaropvolgende cd's werd duidelijk dat Decoration Day geen toevalstreffer was. Songs als The Day John Henry Died, Danko/Manuel, Never Gonna Change en Daylight behoren tot het allerbeste van de Truckers en zijn allemaal van de hand van Isbell. Het werd hoe langer hoe meer duidelijk dat Isbell te getalenteerd was om een tweederangsrol te blijven vervullen. Exit Isbell dus. Zijn solodebuut, Sirens Of The Ditch, was al meteen een hoogvlieger maar echt openbloeien deed hij pas met Southeastern, een cd waarop een rustigere Isbell tevoorschijn kwam (hij had toen net de drank definitief afgezworen en een nieuw lief gevonden). Zijn nieuwste, The Nashville Sound, is echter opnieuw een gitaarplaat geworden, eentje om te beluisteren met de volumeknop op elf. So far, so good.
 

Veel volk in de AB, althans, veel meer volk dan de Truckers tegenwoordig op de been weten te brengen. Misschien zat de support-act, Tift Merritt, daar wel voor iets tussen, een meisje dat in een ver verleden een paar prachtcd's heeft afgeleverd maar de laatste jaren het spoor volledig bijster is. Daar waar ze destijds de Chrissie Hynde van de americana was leek ze nu eerder de Joni Mitchell van den Aldi, zondermeer een foute evolutie. Genoeg daarover. 

Toen even later Monkey Man van de Stones door de speakers knalde en de lichten werden gedoofd kon de echte show beginnen. De openers, Anxiety en 24 Frames, twee potige rockers, zetten meteen de toon. Meteen werd ook duidelijk wat een geweldige begeleiders The 400 Unit wel niet zijn (vooral de gitarist van dienst maakte indruk door regelmatig uit te pakken met betoverende slidegitaar). Veel gitaargeweld dus (Cumberland Gap was balls-to-the-wall rock-'n-roll) maar gelukkig werd ook regelmatig wat gas terug genomen, songs als Speed Trap Down, If It Takes a Lifetime en vooral het door Isbell in zijn eentje gebrachte Elephant waren uitschieters in die categorie. Verbazingwekkend haalde slechts één Drive-By Truckers-nummer de setlist, Never Gonna Change, Als toegift kregen we nog een pakkend If We Were Vampires en een ronduit fantastisch American Girl van de ons net ontvallen Tom Petty.
 

Conclusie: Er zijn veel overeenkomsten tussen Chuck Prophet (die eerder deze week in de AB concerteerde) en Jason Isbell. Beiden hebben ze eerder hun sporen verdiend in een rockgroep voor ze een solocarrière uitbouwden, beiden zijn ze begenadigde songschrijvers en beiden weten ze live nog een extra dimensie toe te voegen aan hun songs. Kortom, indrukwekkend (nu Tift Merritt nog).