YEVGUENI - 2000 - 2020

Album Review

Album: 
YEVGUENI - 2000 - 2020
Artist: 
Yevgueni
Style: 
Moderne Nederlandstalige kleinkunst
Date: 
22/11/2019
Reviewed by: 
Walter Vanheuckelom
YEVGUENI - 2000 - 2020
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Yevgueni is in 2000 ontstaan naar aanleiding van het Interfacultaire Songfestival. Geert Noppe en Klaas Delrue studeerden samen pedagogische wetenschappen aan de Katholieke Universiteit Leuven. Samen met Maarten van Mieghem, de neef van Geert en toen nog de bedienaar van de drumcomputer, traden ze op als kleinkunsttrio. Ze veroverden de publieksprijs en de toon was gezet. De groep brengt Nederlandstalige nummers waarin ze chanson, kleinkunst en pop tot één geheel proberen te vermengen. In 2001 was er al een demo CD, maar hun echte debuutalbum 'Kannibaal' verscheen in 2005. Hun eerste single 'Als Ze Lacht' was dadelijk een schot in de roos, want het nummer stond tien weken op nummer één op de Carte Blanche hitlijst van Radio één. Een jaar later won Yevgueni het VRT programma 'Zo Is Er Maar Een' met 'Laat Ons Een Bloem' van Louis Neefs. Ze stonden ook een paar maal op Nekka Nacht met als hoogtepunt de editie van 2009 waar ze samen met  Zjef Vanuytsel de hoofdact van Nekka Nacht waren. Zo stonden ze op de affiche met onder meer Luc De Vos, Stef Kamil Carlens, Boudewijn de Groot, Thé Lau, Sarah Bettens, Jan De Wilde en Buurman. Op 19 april 2013 tijdens de twintigste Nekka Nacht mocht Yevgueni er een vierde maal optreden en kreeg de groep uit handen van minister Joke Schauvliege de Vlaamse Cultuurprijs voor Muziek 2011-2012. Met hun laatste studioalbum 'Tijd Is Alles' uit 2017 was Yevgueni al aan hun achtste album toe, zes studio en twee live albums. Alle teksten op 'Tijd Is Alles' komen van Klaas en de muziek komt van Klaas, Geert en Yevgueni. Volgend jaar bestaat Yevgueni twintig jaar en dat wil de band uitbundig vieren met een wintertournee (nu al zo goed als uitverkocht), exclusieve clubshows in het voorjaar en vooral een best of album. Op dat dubbelalbum vind je singles die de voorbije twintig jaar uitgebracht werden, samen met twee nieuwe nummers, en ook intieme, nooit eerder uitgebrachte strijker versies van hun favoriete nummers. Noteer alvast in je agenda de exclusieve verjaardagsconcerten op 28 en 29 april 2020 in Het Depot in Leuven, de stad waar het in 2000 allemaal begon en op 7 mei 2020 in de Handelsbeurs in Gent.
 
 
 
 
 
 
 
De singles van Yevgueni zullen de meeste muziekliefhebbers wel kennen, maar we gaan ze toch nog in het kort overlopen. Yevgueni kende hun grote doorbraak in 2004 met de debuutsingle 'Als Je Lacht'. Dit hitgevoelige nummer maakt je dadelijk vrolijk en geeft je vleugels om met veel energie je dag te beginnen. Gezonder en veel beter dan Red Bull. Van hun debuut single gaat Yevgueni dadelijk naar hun recentste studio album 'Tijd Is Alles' met de single 'Adem',  waarin een gelukkige vader Klaas Delrue laat horen dat hij zeer blij is met de geboorte van zijn dochter. Uit het tweede album komt de vloeiende pop song 'Robbie II'. De heerlijke mondharmonica en het ijzersterke refrein zetten de kers op de taart van dit fantastisch lied. Hoewel de muziek en de gitaar heel vrolijk klinken, kan dit niet gezegd van de tekst waar toch heel wat heimwee in zit. In het aantrekkelijke 'Nieuwe Meisjes' brengt Klaas een ode aan de lente. 'Ogen Dicht' is een rustig nummer met een heel mooie tekst. In 'Pannekoeken' weet Klaas zijn liefde voor zijn geliefde wel erg mooi te verwoorden, al horen we ook twijfels. De prachtige akoestische gitaar en het heerlijke pianospel kleuren de sound van het nummer. In 2011 verschijnt het album 'Welkenraedt'. De titeltrack, het volgende nummer op CD één, is een stevig uptempo nummer met veel elektrisch gitaarwerk. 'Manzijn' is een stevige en uitbundige rocker, waarin de elektrische gitaar en het Hammond uitstekend en uitdrukkelijk aanwezig zijn. Een nummer dat me altijd erg aangesproken heeft is 'Het Is Niet Veel', de opener van het album 'Van Hierboven'. Het begint met een prachtige steeds weerkerende piano riff, beetje bij beetje komen de stem van Klaas en de andere instrumenten de piano vervoegen. Deze mooie geduldige opbouw leidt naar een geweldig mooie instrumentale climax. 'Propere Ruiten' is een lekker melodieus nummer, met een sterke tekst. Vocaal is het genieten van het samensmelten van de stemmen van Klaas en Sam Bettens (toen nog Sarah Bettens).
 
 
 
 
 
 
Het beste nummer op het album 'Tijd Is Alles' is voor mij 'Waar Jij Niet Bent'. De elektrische gitaar van Patrick Steenaerts raakt je tot op het bot met een uitstekende riff, die een paar maal weerkeert. Ook de toetsen van Geert Noppe zijn heel bepalend voor de sound van deze trieste 'Waar Jij Niet Bent'. De boodschap van het nummer is dat weglopen naar een café en naar de drank zelden een goed idee is om je problemen op te lossen. Het is genieten van het samenspel van de mondharmonica en de toetsen in het vloeiende poppy 'Morgen Komt Ze Thuis', een nummer over een man die een tijdje alleen thuis is. Er zit heel wat weemoed in 'Alsof Er Niets Gebeurde', een nummer uit hun beginperiode. De toetsen zijn uitstekend en uitdrukkelijk aanwezig in het prachtige 'Aan De Arbeid'. 'Was Er Maar Iemand' heeft een typische en heel herkenbare Yevgueni sound en melodie. 'Nooit Naar Nergens' is een ode aan de sportievelingen die zich op de fiets afbeulen, onderweg de wind, regen en andere ongemakken trotserend. Maarten Van Mieghem is met zijn fingerpicking op de akoestische gitaar de uitstekende metgezel van Klaas op de fiets. Deze achttien singles worden aangevuld met twee nieuwe nummers. 'Alles Waar Ik Nu Wil Zijn' heeft alles om een grote hit te worden. Het is een nummer dat zowel vocaal als instrumentaal heel sterk is. De afsluiter 'Zo Ver, Zo Goed' is de nieuwe single van Yevgueni en de fervente radioluisteraar heeft dit zeker al verscheidene malen gehoord. Het is een lied over Yevgueni. Over hun beginperiode en waar ze nu staan. Maar het is eveneens een lied met universele zeggingskracht. Over en voor iedereen die durft te dromen en die dromen vervolgens ook gewoon waarmaakt of dat ten minste blijft proberen. Over het zoeken naar de muze, in de nacht. En het vinden van inspiratie en decompressie.
 
 
 
 
 
 
Yevgueni is momenteel bezig aan een heel speciale tournee, die hen in dertig kerken in Vlaanderen brengt. Ze wilden deze tournee iets anders doen en daarom werden de drums en de elektrische gitaren even aan de kant gezet en vervangen, waardoor Stef Vanstraelen en Patrick Steenaerts een paar weken werkloos moeten toezien. Searaphine Stragier op cello en Jeroen Baert op viool en altviool zijn hun vervangers. Yevgueni schreef nieuwe arrangementen voor zestien eigen nummers en plaatste ze op CD twee. Tien iets minder bekende nummers (zij staan niet op CD één) en hun zes grootste hits werden uitgekozen door Yevgueni om dit unieke project te verwezenlijken. Wat met het beangstigende tijdperk waarin zijn dochter moet opgroeien is een terechte vraag van Klaas in de song 'Tijd Is Alles'. Spijtig genoeg kan alleen de tijd daarop antwoord geven. Het is weer genieten van één van de sterkste eigenschappen van Yevgueni, namelijk een sterke tekst, die tegelijkertijd heel herkenbaar blijft. De toetsen van Geert Noppe kleuren de sound van dit lied weer erg mooi in en de strijkers passen als gegoten in deze ingetogen versie. Ook het prachtige ''T Zal Wel Niet Mogen' krijgt in deze akoestische setting met strijkers een heel nieuw leven. Ook in de nieuwe versie van 'Mensen Zijn Maar Mensen' werken de stroves toe naar een uitstekend refrein. Al in 2005 haalde Yevgueni in 'Oud En Versleten' op een lichtvoetige wijze het nu nog steeds actuele onderwerp euthanasie aan. Een sterke song boet niets aan kwaliteit in als men de arrangementen herschrijft en daar is 'Oud En Versleten' een goed bewijs van. Hetzelfde kan gezegd worden van 'Adem' dat me in beide versies steeds zal blijven bekoren. 'In Deze Stad', een Nederlandstalige cover van Suzanne Vega's 'Liverpool', krijgt door de strijkers nog wat meer melancholie. 'Hofstraat' kent een mooie opbouw en ook in deze versie blijft het een typisch Yevgueni lied. Het zou me niet verbazen mocht het publiek in de kerken het refrein van het uitstekende akoestische 'Robbie II' beginnen mee te zingen met Klaas.
 
 
 
 
 
 
Andere pareltjes op het album zijn het gevoelvolle en emotionele 'Veel Te Mooie Dag', het prachtige 'Was Er Maar Iemand' en het ingetogen 'Sneeuwman'. Door het gebruik van de strijkers krijgt 'Sara' nog een grotere folk vibe. Er wordt afgesloten met 'Als Je Lacht' en dat hoeft ook niet te verbazen, want met deze hit begon het allemaal voor Yevgueni en het sprookje blijft hopelijk nog lang verder duren. 'Yevgueni 2000 - 2020' is a must have voor de talrijke fans van deze band en bij uitbreiding voor alle fans van de moderne Nederlandstalige kleinkunst en van het Nederlandstalige lied in het algemeen. Hun twintigjarige carrière heeft hoogtepunten, maar ook mindere periodes gekend. Toch slaagden Klaas, Geert, Maarten, Patrick en Stef er steeds in om hun rug te rechten en sterker terug te komen. Ik ben er zeker van dat 2020 een top jaar zal worden voor Yevgueni. Wie hun kerkentournee 'Morgen Verse Sneeuw' nog wil bijwonen moet vlug zijn, want die is zo goed als uitverkocht. Alleen voor het concert in de Sint Antoniuskerk te Brasschaat op 30 januari en voor de Sint-Jan De Doperkerk in Beveren- Leie op 14 februari zijn nog enkele kaartjes te koop. In het voorjaar gaat Yevgueni ook voor een drietal concerten naar Nederland. Zo zijn ze te gast op 26 maart in de Mezz in Breda, op 27 maart in Astrant te Ede en op 3 april in De Spot in Middelburg. Natuurlijk zijn er ook nog de exclusieve verjaardagsconcerten op 28 en 29 april 2020 in Het Depot in Leuven en op 7 mei 2020 in de Handelsbeurs in Gent. Als ik nog een goede tip mag geven, zou ik zeggen dat 'Yevgueni 2000 - 2020' een heel leuk kerstcadeau is om onder de kerstboom te leggen. (7,5/10)
 
 
 
Walter Vanheuckelom
 
 
 
CD 1
2000-2020: Singles
1. Als ze lacht
2. Adem
3. Robbie II
4. Nieuwe meisjes
5. Ogen dicht
6. Pannenkoeken
7. Welkenraedt
8. Manzijn
9. Het is niet veel
10. Propere ruiten
11. Waar jij niet bent
12. We zijn hier nu toch
13. Morgen komt ze thuis
14. Alsof er niets gebeurde
15. Daar zit je dan
16. Aan de arbeid
17. Was er maar iemand
18. Nooit naar nergens
19. Alles waar ik nu wil zijn
20. Zo ver, zo goed
 
 
CD 2
2000-2020: Strijkers
1. Tijd is alles
2. 't Zal wel niet mogen
3. Mensen zijn maar mensen
4. Oud en versleten
5. Adem
6. In deze stad
7. Hofstraat
8. Nooit naar nergens
9. Robbie II
10. Veel te mooie dag
11. Alsof er niets gebeurde
12. Was er maar iemand
13. Kom met me mee
14. Sneeuwman
15. Sara
16. Als ze lacht
 
 
Klaas Delrue: Zang, akoestische gitaar
Geert Noppe: Toetsen, backing vocals
Maarten Van Mieghem: Bas, akoestische gitaar, backing vocals
Stef Vanstraelen: Drums
Patrick Steenaerts: Elektrische gitaar, mandoline