WILLIAM LEE ELLIS - GHOST RHYMNS

Album Review

Album: 
WILLIAM LEE ELLIS - GHOST RHYMNS
Artist: 
William Lee Ellis
Record Label: 
Yellow Dog Records
Style: 
akoestische blues, folk, bluegrass
Date: 
23/06/2023
Reviewed by: 
Walter Vanheuckelom
WILLIAM LEE ELLIS - GHOST RHYMNS
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
De veelgeprezen Americana/Blues gitarist William Lee Ellis groeide op in de diepe wortels van de Amerikaanse muziek, zijn vader Tony Ellis, was één van Bill Monroe's Blue Grass Boys. William Lee Ellis groeide op in Kingsport, Tennessee. Dichter bij de bluegrass hemel kan je bijna niet komen. Het was niet meer dan normaal voor William Lee om de gitaar op te nemen. In zijn adolescentie jaren ondersteunde hij zijn viool en banjo spelende vader op bluegrassfestivals en wedstrijden. Op de universiteit koos Ellis voor een nieuwe richting in zijn muzikale studies. Het grootste deel van een decennium bracht hij door met het spelen van klassieke gitaar en met het behalen van een masterdiploma in klassieke prestaties aan de universiteit van Cincinnati College Conservatory Of Music. Daar kwam Ellis toevallig Dominee Gary Davis tegen. De ontmoeting met deze Piemonte blues reus zou het muzikale leven van William Lee Ellis helemaal veranderen. Folk/blues revivalist Andy Cohen introduceerde Ellis in Davis zijn ingewikkelde fingerpicking stijl en dat fascineerde de klassiek geschoolde gitarist. Door deze ontdekking leerde William Lee Ellis ook andere bluesmannen, zoals Blind Blake, Lonnie Johnson, Blind Willie Johnson en Willie McTel, kennen. Al snel had Ellis met The Midnight Steppers een eigen band. In 1987 verscheen zijn debuutalbum 'Preachin' In That Wilderness'. Het album 'The Full Catastrophe' uit 2000 werd door de internationale pers van Billboard tot de Londen Times geprezen. Het in 2002 verschenen 'Conqueroo' is zijn mooiste album tot nu toe. Het laatste album 'God's Tattoos' dateert al van 2006. Ondertussen werd hij hoogleraar etnomusicologie aan het St. Michael's College in Vermont en investeerde hij ook in de organisatie van tentoonstellingen en conferenties rond Afro-Amerikaanse volksmuziek, die hem vijftien jaar lang weghielden van de studio's. Op 23 juni 2023 verscheen bij Yellow Dog Records zijn nieuwe album ''Ghost Hymns', met daarop twaalf nummers, waarvan William Lee Ellis de meeste songs zelf schreef of nieuwe arrangementen gaf.
 
 
 
 
 
 
 
William Lee Ellis opent zijn nieuwe album met 'Cony Catch The Sun', een akoestisch bluesnummer dat William Lee solo speelt op zijn fretloze banjo. Zijn doorleefde stem is uitstekend geschikt om dit soort nummers te zingen. Voor 'Flood Tale', het volgend nummer op het album wisselt Ellis zijn banjo voor een twaalfsnarige akoestische gitaar. Met mondharmonicaspeler Fraser Speirs, bassist Steve Feinbloom en dolceola speler Andy Cohen krijgen we een voller geluid in het akoestische ragtime blues nummer 'Flood Tale'. Voor degenen die net als ik niet weten wat een dolceola is  heb ik het even opgezocht. Een dolceola is een muziekinstrument dat lijkt op een miniatuurpiano, maar dat in feite een citer met een klavier is. Het heeft een ongewoon, engelachtig, muziekdoosgeluid. Dolceola's werden gemaakt door de Toledo Symphony Company van 1903 tot 1907. Voor de liefhebbers van knap fingerpicking werk op de akoestische gitaar is er het countryblues nummer 'Pearl River Blues', waarin Ellis en Mikahely samen heerlijk snarenwerk afleveren op hun akoestische gitaar. Voor de traditional 'All For You' schreef William Lee Ellis nieuwe arrangementen. In zijn versie is het een aanstekelijk bluegrass nummer geworden met inbreng van een paar Afrikaanse percussie instrumenten, zoals een axtase en gankogui die bespeelt worden door Koblavi Dogah. Fernando Barriga is de man op de cigarbox. Brooke Quiggins en Ben Lively op viool, Matt LaRocca op de viola en John Dunlop op de cello bepalen de sfeer in het instrumentale en melancholische 'Earth And Winding Sheet'. 
 
 
 
 
 
 
 
William Lee Ellis en Julie Coffey schreven samen het Keltisch folknummer 'Call On Me'. Instrumentaal horen we alleen de akoestische gitaar van Ellis en de fiddle van Pete Sutherland. Vocaal is het genieten van het heerlijke samenspel van de stemmen van Ellis en Julie Coffey. Het instrumentale 'Lost Heaven' schreef Ellis samen met Larry Nager. Het is een rustig, dromerig nummer dat Ellis solo speelt op akoestische gitaar en op de yueqin. Dit laatste instrument wordt ook maanluit of maangitaar genoemd. Het is een traditioneel Chinees snaarinstrument. Het is een luit met een ronde, holle zangbodem, een korte fretted hals en meestal vier snaren. 'Lost Heaven' doet wat denken aan 'Albatross' van Peter Green. Het ritme gaat de hoogte in voor het bluesgrass nummer 'Mumblin' Word'. Ellis speelt nog eens op zijn twaalfsnarige akoestische gitaar, Larry Nager speelt bas en neemt ook het wasbord voor zijn rekening. Rik Palieri is de man op de banjo, maar de man die alle aandacht naar zich toetrekt is Neil Rossi op de fiddle. Het refrein zingen ze allemaal samen, waardoor er tijdens het refrein een kampvuur sfeer heerst. We krijgen weer geweldige fingerpicking van William Lee Ellis in het instrumentale 'Goat Island'. Percussionist Koblavi Dogah is weer van de partij met uitstekend werk op de axatse en de conga's. Het dromerige 'River Of Need' neemt William Lee Ellis alleen voor zijn rekening. Met zijn doorleefde stem vertelt hij het nummer meer dan dat hij het zingt. Hij bespeelt zowel de zes als de twaalfsnarige akoestische gitaar. Ook het Afrikaanse percussie instrument aslatua en de EBow neemt Ellis voor zijn rekening. De Ebow is een elektronische strijkstok die wordt gebruikt voor het bespelen van snaarinstrumenten. 
 
 
 
 
 
 
 
 
Het rustige, instrumentale 'Belarus' is een ode aan zijn vader Tony Ellis, die het nummer schreef. Pianist Tom Cleary zorgt voor de enige begeleiding van William Ellis zijn prachtig snarenwerk op de akoestische gitaar. Het album wordt afgesloten met de wondermooie medley 'Burry Me In The Sky/ I Don't Feel At Home In This World Anymore'. Het eerste deel schreef Ellis samen met Kim Richardson, Mary Unobsky & Willie Pevear. Het tweede deel is een traditional waarvoor Ellis samen met Hannah Assefa nieuwe arrangementen schreef. Deze meer dan vier minuten durende medley is een waar genot voor het oor. Ellis zingt de twee nummers samen met de zangeres KeruBo. Naar het sublieme samenspel van hun stemmen kan je eindeloos blijven luisteren. Instrumentaal is het genieten van de akoestische gitaar van Ellis, de basgitaar van Larry Nager en vooral van de prachtige fiddle geluiden van Hannah Assefa. Als je liefhebber bent van akoestische blues, bluegrass en prachtig fingerpicking werk dan is 'Ghost Hymns' zeker een subliem album voor u. Hou je bovendien van de vermenging van Europese en Afrikaanse invloeden in de bluegrass, folk en blues muziek die William Lee Ellis brengt dan moet je het album 'Ghost Hymns' zeker aanschaffen. (7,5/10)
 
 
 
 
 
 
Walter Vanheuckelom
 
 
 
 
 
1. Cony Catch The Sun - WLE, vocal & fretless banjo
2. Flood Tale - WLE, vocal & 12-string guitar; Fraser Speirs, harmonica; Andy Cohen, dolceola; Steve Feinbloom, bass
3. Pearl River Blues - WLE, vocal & guitar; Mikahely, guitar
4. All For You (traditional, arr. WLE) - WLE, vocal & guitar; Koblavi Dogah, axatse, gankogui, clave & conga; Fernando Barriga, cigar box; Steve Feinbloom, bass
5. Earth And Winding Sheet (written by WLE; string arr. Matt LaRocca) - WLE, guitar; Brooke Quiggins and Ben Lively, violins; Matt LaRocca, viola; John Dunlop, cello
6. Call On Me (An Eidolon Air) (written by WLE & Julie Coffey) - WLE, vocal & guitar; Pete Sutherland, fiddle; Julie Coffey, vocal
7. Lost Heaven (written by WLE and Larry Nager) - WLE, maanluit of maangitaar genoemd, is een traditioneel Chinees snaarinstrument. Het is een luit met een ronde, holle zangbodem, een korte fretted hals en meestal vier snaren. & guitar
8. Mumblin' Word (trad., arr. WLE) - WLE, vocal & 12-string guitar; Neil Rossi, fiddle; Rik Palieri, banjo; Larry Nager, bass and washboard; Neil, Rik, & Julie Coffey, vocals
9. Goat Island - WLE, guitar; Koblavi Dogah, axatse & conga
10. River Of Need - WLE, vocal, six and 12-string guitars, EBows, aslatua
11. Belarus (written by Tony Ellis; arr. WLE) - WLE, guitar; Tom Cleary, piano
12. Bury Me In The Sky (written by WLE, Kim Richardson, Mary Unobsky & Willie Pevear) / I Don't Feel at Home in this World Anymore (trad, arr. WLE & Hannah Assefa) - WLE, vocal & guitar; KeruBo, vocal; Hannah Assefa, fiddle; Larry Nager, bass