TICKET WEST - CAB DRIVING MAN

Album Review

Album: 
TICKET WEST - CAB DRIVING MAN
Artist: 
Ticket West
Record Label: 
Eigen beheer
Style: 
West Coast Blues, Chicago Blues, Blues
Date: 
28/05/2021
Reviewed by: 
Walter Vanheuckelom
TICKET WEST - CAB DRIVING MAN
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ticket West is een Nederlandse band rond de broers Pascal en Walter Wilhelm. Ze spelen West Coast Blues en zijn geïnspireerd door artiesten als T-Bone Walker, Pee Wee Crayton, William Clarke en Rod Piazza. In hun vroege tienerjaren luisterden beide jongens naar de bluesopnames die hun vader maakte van de radio. Pascal en Walter herinneren zich nog goed hoe ze in 1984, op het grote cassettedeck met grote spoelen, luisterden naar een radio opname van de TROS van een concert van Jimmy Johnson en Billy Boy Arnold live in het jazzcafé van Nick Vollebregt in Laren. De broers waren toen veertien en elf jaar. Vader Wilhelm kreeg even later van zijn vrouw twee elpees voor zijn verjaardag. Eentje was van Lightnin' Hopkins, de andere was 'King Of The Blues Guitar' van Albert King. Dit laatste album wekte de interesse van Pascal Wilhelm, die op dat moment klassieke gitaarlessen volgde. Na een tijdje kende hij alle solo's van Albert uit zijn hoofd. Pascal en Walter hadden twee vrienden, die ook broers waren en die drums en gitaar speelden. Met hun vieren begonnen ze een band, maar na een paar jaar besloten ze om er mee te stoppen. Pascal en Walter Wilhelm begonnen aparte carrières in de muziek, maar ze hadden altijd het gevoel dat ze vroeg of laat toch terug samen muziek zouden maken. Na meer dan dertig jaar kwam die dag. Hun interesse in blues lag nu bij de West Coast stijl. Hun eerste plaat 'High Class Horse' met Harp Mitch op zang en mondharmonica en Nathan James op gitaar werd uitgebracht in 2020. Voor hun tweede album 'Cab Driving Man', dat op achtentwintig mei verschijnt, gingen ze de studio in met een verscheidenheid aan bevriende muzikanten. Terwijl het eerste album stevig geworteld was in de West Coast stijl, bevat hun tweede album ook een Chicago blues (Magic Sam, Elmore James, Eddy Taylor) tintje. Maar toch, moderne West Coast blues (Rick Estrin & The Nightcats, Christ fast, Junior Watson) is bij Ticket West nooit ver weg. Er staan elf songs op 'Cab Driving Man', waarvan er vier door Pascal Wilhelm werden geschreven. Voor 'Low Down Dog' kreeg hij wel hulp van zijn broer Walter.
 
 
 
 
 
 
Voor de opener 'My Kind Of Woman' gaat Ticket West een heel stuk terug in de tijd. Het is een cover van Elmore James uit de begin van de jaren zestig. Het grote verschil met de Elmore James versie is het uitstekend mondharmonicaspel van Gerrit Ekkelenkamp. Pascal Wilhelm weet in deze bluessong met de nodige precisie te vertellen naar welk soort vrouw hij op zoek is en tussendoor schittert hij ook nog met een korte, maar knappe gitaar solo. Ernest Joseph Thomas aka Tabby Thomas schreef samen met Mark Dee het nummer 'Hoodoo Party'. Tabby Thomas bracht het nummer in 1989 uit als titeltrack van het gelijknamig album. De versie van Ticket West is vloeiender en dit komt omdat er meer tempo in hun versie aanwezig is. Ook hier is Gerrit Ekkelenkamp het gehele nummer uitdrukkelijk en uitstekend aanwezig op zijn mondharmonica. Hetzelfde kan gezegd worden van het prachtige en rollende pianowerk van Roel Spanjers. Geen Pascal Wilhelm achter de microfoon tijdens 'Hoodoo Party', maar wel Arjen Veldman. Met het melodieuze 'Don't Have To Worry' gaat Ticket West de pop weg op. Hoewel Walter Wilhelm een goede en aangename stem heeft is dit het enige nummer dat door hem gezongen wordt. Walter is ook verantwoordelijk voor de mooie lopende baslijn in 'Don't Have To Worry' en de uitstekende mondharmonica solo van Gerrit Ekkelenkamp zal weer goed in de oren klinken van de liefhebbers van dit kleine, maar prachtige instrument.
 
 
 
 
 
 
Met 'I Don't Want No Woman' van Magic Sam keert Ticket West terug naar de jaren zestig. Ze blijven vrij dicht bij de originele versie, al geeft een weergaloze Roel Spanjer op piano dit swingende bluesnummer toch heel wat extra glans. Met 'Boogie Blues' en 'Mess Around' komen we bij twee songs die door Pascal Wilhelm werden geschreven. Pascal vertelt in het jazzy blues nummer 'Boogie Blues' meer dan dat hij zingt. De meeslepende en gevoelvolle mondharmonica klanken komen deze keer van Harp Mitch. 'Mess Around' is pittiger en Pascal strooit het gehele nummer gretig rond met priemende en pittige snaren riffs. Met een puike gitaar solo plaatst hij zelf de kers op de taart. Ook de New Orleans blues sound klinkt niet vreemd voor deze Nederlandse band. Met 'Second Hand Love' van Cousin Joe tonen ze nogmaals hun veelzijdigheid. Roel Spanjers op piano en Pascal Wilhelm op gitaar zorgen voor de instrumentale hoogstandjes. De samenwerking tussen de twee broers leverde 'Low Down Dog' op, een nummer waarmee de band meer de rock weg inslaat. De sterke, steeds weerkerende riff is heel bepalend voor de sound van 'Low Down Dog'. Harp Mitch zorgt voor een lange en uitstekende mondharmonica outro.
 
 
 
 
 
Het loom swingende 'Bad Boy' is een cover van Eddie Taylor. Na de drie eerste songs op het album mag Gerrit Ekkelenkamp hier voor de vierde keer zijn talent als mondharmonicaspeler etaleren. De titeltrack 'Cab Driving Man' werd geschreven door Pascal Wilhelm. Drummer Kees van Herk zorgt voor een mooie drumbeat en de instrumentale virtuozen Harp Mitch op mondharmonica en Pascal Wilhelm op gitaar zetten nogmaals hun beste beentje voor met uitstekend solowerk. Het album wordt op een geweldige wijze afgesloten met het swingende 'Whole Lotta' Lovin', dat geschreven werd door Joe Josea en Maxwell Davis en in 1954 voor het eerst werd uitgebracht door B.B. 'Blues Boy' King And His Orchestra. Het is bijna onmogelijk om te blijven stilzitten bij de levendige en swingende versie van Ticket West. Roel Spanjers schittert nogmaals op de piano en ook gitarist Pascal Wilhelm toont nogmaals dat hij over goede en snelle vingers beschikt. Top nummer. 'Cab Driving Man', het tweede album van de Nederlandse formatie Ticket West is een heel gevarieerd en heel aangenaam album. Vooral de bluesliefhebbers zullen kunnen genieten van deze West Coast en Chicago blues muziek. (7,5/10)
 
 
 
 
Walter Vanheuckelom
 
 
 
 
01 My kind of woman (E. James)
02 Hoodoo party (Thomas – Dee)
03 Don’t have to worry (G. lzor)
04 I don’t want no woman (Magic Sam)
05 Boogie Blues (P. Wilhelm)
06 Mess around (P. Wilhelm)
07 Second hand love (Cousín Joe)
08 Low down dog (P. Wilhelm/W.Wilhelm)
09 Bad boy (E. Taylor)
10 Cab driving man (P. Wilhelm)
11 Whole lotta’ love (Davis – Josea)
 
Muzikanten:
Pascal Wilhelm: alle gitaren, zang op 1,5,6,7,9 en 11, handclaps op 11.
Walter Wilhelm: bas, zang op 3, backing vocals op 7., handclaps op 11.
Kees van Herk: drums
Roel Spanjers: piano op 2,4,6,7 en 11
Arjen Veldman: zang op 2,4 en 10, handclaps op 11
Harp Mitch: zang op 8., mondharmonica op 5,8 en 10
Gerrit Ekkelenkamp: mondharmonica op 1,2,3 en 9.