Stray Cats
Surfdog Records / Mascot Label Group
Style:
Rockabilly
24/05/2019
STRAY CATS – 40

Stray Cats is een Amerikaans rockabilly trio, dat in 1979 door gitarist en zanger Brian Setzer in Massapequa op Long Island werd opgericht. De band bestaat uit de schoolvrienden Brian Setzer, Lee Rocker (echte naam Leon Drucker) en Slim Jim Phantom (echte naam James McDonnell). De groep werd sterk beïnvloed door artiesten uit de jaren vijftig, zoals Gene Vincent, Eddie Cochran en Bill Haley. De Stray Cats hadden aanvankelijk nauwelijks succes in eigen land. In Groot-Brittannië en Europa was echter een ware rockabilly revival aan de gang, en de singles van Stray Cats scoorden daar wel. In 1981 verscheen hun titelloos debuutalbum bij het Arista label. Na een paar succesvolle albums ging het trio in 1984 uiteen, Brian richtte The Brian Setzer Orchestra op. Lee en Jim richtten samen met David Bowie gitarist Earl Slick het trio Phantom, Rocker & Slick op. In 1986 kwamen ze terug samen, maar daarna was het een aaneenschakeling van uiteen gaan en terug samen komen. In 2008 kondigde het trio het definitieve einde van de band aan. Als afscheid ging de band nog eenmaal op tournee. In oktober 2018 kondigde de band aan dat ze hun veertigjarig bestaan zouden vieren met een nieuw album en tournee. The Stray Cats namen het album '40' op in Blackbird Studios in Nashville eind 2018, juist na hun eerste Noord-Amerikaanse shows in tien jaar. Nog steeds gonzend van de kick om weer samen spelen en de crowd response, gingen ze de studio in met producer Peter Collins (Rush, Bon Jovi, The Brian Setzer Orchestra) en ingenieur Vance Powell (Jack White, Chris Stapleton, Arctic Monkeys). Het album bestaat uit twaalf originele nummers en het is hun eerste studioalbum na 'Original Cool' uit 1993, nu zesentwintig jaar geleden.

Vanaf de eerste noten van de opener 'Cat Fight (Over A Dog Like Me)' klinkt de oude vertrouwde vintage sound van The Stray Cats weer lekker in de oren. Hun fans van het eerste uur zullen blij zijn met de sound van dit erg korte, amper honderdvierendertig seconden durende rockabilly nummer. Je waant je dadelijk in de jaren vijftig met deze soepele beats. De stem en het gitaarspel van Brian Setzer hebben nog niets aan kwaliteit ingeboet, ze zijn beide nog steeds in topconditie en dat levert een opwindende opener op. In 'Rock It Off' schrijft dokter Brian Setzer geen pillen voor bij een verkoudheid, volgens hem is de rockabilly muziek van Stray Cats de perfecte remedie om te genezen. Het blijft swingen tijdens het uptempo rockabilly nummer 'I've Got Love If You Want Me', waarin de stem van Brian bij momenten een hoog Elvis Presley gehalte heeft. De eerste songs hadden ongeveer hetzelfde stramien, maar met 'Cry Danger' komt daar toch verandering in. De jongens van The Stray Cats hebben zich voor dit nummer duidelijk laten inspireren door 'Day Tripper' van The Beatles. Brian Setzer haalt bovendien uit met een pittige snarensolo in deze 'Cry Danger'. 'I Attract Trouble' is een perfecte combinatie van Dick Dale gitaar riffs en riffs uit 'White Rabbit' van Jefferson Airplane. Voor de mensen die graag de beentjes in de lucht gooien zijn is 'Three Times A Charm' het perfecte nummer. Het doet met zijn vintage sound en zijn old school vibes terugdenken aan de beginperiode van Stray Cats. Bassist Lee Rocker en drummer Slim Jim Phantom, bewijzen dat ze nog steeds de perfecte ritmesectie zijn voor gitarist en frontman Brian Setzer.

Brian Setzer is altijd al een uitstekende gitarist geweest en op dit album speelt hij zijn beste gitaarsolo in het aanstekelige 'That's Messed Up', waarin de ritmesectie weer voor een heerlijke stomende groove zorgt. Als alles weer eens verkeerd gaat moet je zeker naar 'When Nothing's Going Right' luisteren, misschien wordt je in dit swingende nummer geholpen door de tips die Brian Setzer je dan meegeeft. 'When Nothing's Going Right' is een melodieus nummer en het heeft een heel catchy refrein. In het instrumentale 'Desperado' spelen Brian Setzer en zijn gitaar weer een grote hoofdrol. Ze domineren dit nummer waarin grote invloeden van The Shadows hun grote hit 'Apache' terug te vinden zijn. Stray Cats heeft dit nummer een Texaanse western touch gegeven, zodat het nu een ideaal nummer zou zijn voor de soundtrack van een western van Quentin Tarantino. Met 'Mean Pickin' Mama' en 'I'll Be Looking Out For You' gaan Stray Cats terug naar hun oude vertrouwde rockabilly muziek. Dat genre van muziek beheerst het trio volkomen, met als logisch resultaat twee songs die zowel vocaal als instrumentaal weer helemaal top zijn en voor de nodige animo zullen zorgen bij de rockabilly fans tijdens de live optredens van Stray Cats. Drummer Slim Jim Phantom zorgt met een heerlijke galopperende drumbeat voor een geweldige groove in het zinderende en pompende 'Devil Train', dat een perfecte afsluiter is voor het album '40'. Dit album zal met open armen ontvangen worden door de grote schare Stray Cats fans van het eerste uur en bij uitbreiding van alle rockabilly fans, want als we eerlijk zijn kunnen we niet anders dan bevestigen dat Stray Cats in dit genre nog steeds de top is. (7,5/10)

Cat Fight (Over A Dog Like Me)
Rock It Off
I’ve Got Love If You Want It