SOFIA HÄRDIG - THIS BIG HUSH

Album Review

Album: 
SOFIA HÄRDIG - THIS BIG HUSH
Artist: 
Sofia Härdig
Record Label: 
Comedia
Style: 
Punkrock, Elektronische Pop
Date: 
05/11/2019
Reviewed by: 
Walter Vanheuckelom
SOFIA HÄRDIG - THIS BIG HUSH
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Sofia Härtig wordt het best bewaarde geheim van Zweden genoemd. Ze wordt geprezen als een elektronica koningin, als de nieuwe hoop voor de Zweedse rockscène. Door de jaren heen heeft Sofia met heel wat alternatieve rock muzikanten gespeeld. Ze heeft stage en studiotijd gedeeld met leden van legendarische bands zoals Boredoms (JAP), Free Kitten (USA), The Hellacopters (SWE), AMM (UK), Bob Hund (SWE), Belle & Sebastian (UK), OOIOO (JAP), Medusas Bed (Lydia Lunch project), David Sylvian, The Cardigans (SWE) en The Sunburned Hand Of The Man (USA), om er maar een paar te noemen. Ze werkt met spraak, live verwerking, gitaar, laptop, elektronisch, cassette, toetsenbord en nog veel meer andere zaken. Ze heeft gewoond en gewerkt in Berlijn, New York, Stockholm, Bristol en Malmö. Het muzikale avontuur van Sofia begon al vroeg. Als
kind maakte ze haar ouders gek met melodieën en harmonieën die ze creëerde met geluiden van stofzuigers en automotoren. In haar vroege stadia van de volwassenheid was haar belangrijkste speeltuin gebroken blues en vervormde rootsmuziek, met verwijzingen naar de meeste claustrofobe uitbraken van Nick Cave. In 2006 markeerde haar veelgeprezen album 'The Need To Destroy' echter een verschuiving naar sexy elektronica, zware dance beats, schurende gitaren en dreigende industriële geluiden. 'The Norm Of The Locked Room', haar album uit 2013 kreeg lovende recensies en werd door de nationale en internationale pers genoemd als een van de meest interessante releases van dat jaar. In 2016 verscheen 'And The Street Lights Leads To The Sea' en in 2018 'Changing The Order'. Op 5 november 2019 verscheen haar nieuwste album 'The Big Hush', met daarop negen originele, door Sofia Härdig geschreven nummers.
 
 
 
 
 
 
Het album opent met het zwaar geladen 'Silence'. Er gaat heel wat dreiging uit van de elektronische sound van het nummer en de stem en de muziek roepen herinneringen op aan Patti Smith en PJ Harvey. Het uitstekend koor dat de backing vocals verzorgd is heel belangrijk. Ze geven het vocale gedeelte van 'Silence' een grote surplus. Met 'Saturday' neemt Sofia ons mee naar de tijd dat de punkbands de muziekscene domineerden. De agressieve gitaarklanken kunnen meteen bekoren en de krachtige stem van Sofia is gemaakt om dit soort songs te zingen. Met 'Sucking The Flowers' blijft de Zweedse bij de punkscene. Het nummer heeft een stevige beat en doet wat aan Siouxsie And The Banshees denken. 'Sucking The flowers' spreekt wel iets minder aan dan het uitstekende 'Saturday'. Gelukkig herpakt Sofia zich met het op single uitgebrachte 'Infatuation', een ode aan de post punk pioniers. Ze bouwde dit nummer op, rond een hartverscheurende riff waar ze echt in geloofde. Vervolgens bouwde ze er een groove rond en voegde ze backing vocals toe. Voor de percussie gebruikte ze alles wat ze in de studio en studiokeuken kon vinden. Dat ging van filmspoelen, naar een serveerschaal, messen, vorken, een ei. Alles wat de muzikante kon vinden gebruikte ze om een gevoel te creëren dat ze op Sunset Boulevard aan het schaatsen was in een mohikan en met een ghettoblaster op haar schouder. Of ze daarin geslaagd is moet de luisteraar zelf maar uitmaken.
 
 
 
 
 
 
Het zweverige 'Radiant Star' kent zijn oorsprong in het slaapliedje 'Twinkle, Twinkle, Little Star', dat Sofia als kind op haar piano speelde. Het meer dan vijf minuten durende 'Camera Queen' is een donkere mix van Gotisch en underground, die niet echt kan boeien en ietwat monotoon blijft verder kabbelen. De punkliefhebbers komen daarna weer aan hun trekken met de krachtige punkrocker 'Counting'. De dwingende drumbeat, de zware baslijn en de agressieve gitaar zorgen voor een verschroeiende groove. Met de titeltrack 'The Big Hush' duikt Sofia Härdig weer in de muzikale kweekvijver waarin Patti Smith en PJ Harvey hun inspiratie vonden. Sofia sluit het album af met 'Walls Of Glass', een pop/rock nummer waarin de zangeres haar angsten en kwetsbaarheid deelt met de luisteraar. Sofia heeft een krachtig, maar ook een speciaal stemgeluid. Sofia Härdig heeft met 'The Big Hush' weer een gevarieerd album op de markt gebracht. De punkrock nummers zijn van een goede kwaliteit. Ze zijn stevig en er zit veel agressie in de muziek en in haar stem. De donkere songs kunnen mij minder bekoren, maar dat doet niets af van de creativiteit die de Zweedse muzikante in deze songs weet te leggen. Van deze laatste zin hoeft de zangeres zich overigens niets aan te trekken, want Patti Smith en PJ Harvey kunnen mij ook niet bekoren en ik geloof dat Sofia Härdig dadelijk wil tekenen voor een carrière als die van Patti en PJ. (7/10)
 
 
 
Walter Vanheuckelom
 
 
1 Silence
2 Saturday
3 Sucking The Flowers
4 Infatuation
5 Radiant Star
6 Camera Queen
7 Counting
8 This Big Hush
9 Walls Of Glass