SIVERT HOYEM - ROSES OF NEUROSIS – EP

SIVERT HOYEM - ROSES OF NEUROSIS – EP
Sivert Hoyem
Eigen beheer
12/02/2021
SIVERT HOYEM - ROSES OF NEUROSIS – EP

Sivert Hoyem werd hier bekend als frontman van de succesrijke Noorse formatie Madrugada, die in 1999 debuteerde met het album 'Industrial Silence'. Het album haalde dadelijk de top van de hitlijsten in Noorwegen. Als beloning kreeg de band drie Spellemannprisen ( Een Noorse Grammy Award). Het livealbum 'Live At Tralfamadore' is met 150.000 exemplaren het best verkochte Noorse album aller tijden. De band ging in 2007 uit elkaar, nadat gitarist Robert Buras overleed. Sivert Hoyem ging daarna solo. Met zijn derde album 'Moon Landing' uit 2009 behaalde hij een Spellemannprisen. Daarna volgde nog drie albums. Sivert's solocarrière werd in 2017 bekroond met twee concerten voor tienduizend mensen in het Odeion van Herodes Atticus, aan de voet van de Akropolis in Athene, Griekenland. Van dit optreden werd een dubbel live album uitgebracht en een concertfilm. In 2018 kwam Madrugada plotseling weer tot leven, met Christer Knutsen en Cato Thomassen als gitaristen. In 2019 deden ze een succesrijke tournee doorheen twintig landen. Op 12 februari verschijnt de EP 'Roses Of Neurosis'.

Het was vijf jaar geleden dat Sivert en zijn band voor het laatst in de studio waren. 'Roses Of Neurosis' is opgenomen in Oslo, gearrangeerd en geproduceerd door Sivert Hoyem en Christer Knudsen. DE vijf songs op de EP werden geschreven door Sivert. Zijn inspiratie vond Sivert bij zijn grote idool Leonard Cohen. De vijf nummers op 'Roses Of Neurosis' roepen een reeks beelden op van verschillende tijden en plaatsen. De eerste single 'Run Away' heeft akkoordwisselingen en zanglijnen die doen denken aan de late periode van The Beatles.'Devotional' opent met een sfeer die doet denken aan Bryan Ferry in het midden van de jaren tachtig. Op 'Archduke' is de eerder genoemde invloed van Leonard Cohen het meest authentiek en puur. 'Queen Of My Heart' is het meest popachtige nummer en doet wat denken aan de muziek van The Pretenders.

1. Safe Return
2. Run Away
3. Queen Of My Heart