SAVOY BROWN - WITCHY FEELIN'

Album Review

Album: 
SAVOY BROWN - WITCHY FEELIN'
Artist: 
Savoy Brown
Record Label: 
Ruf Records
Style: 
Bluesrock
Date: 
18/08/2017
Reviewed by: 
Walter Vanheuckelom
SAVOY BROWN - WITCHY FEELIN'
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Savoy Brown werd in het midden van de sixties opgericht als The Savoy Brown Blues Band, door gitarist Kim Simmonds en mondharmonicaspeler John O'Leary. Deze Britse band uit Londen kende op het einde van de jaren zestig hun eerste successen in de Verenigde Staten. Er waren in het begin heel wat personeelswisselingen en nadat in 1968 zanger Chris Youlden bij de band kwam begon het grote succes te komen. Bluesrock en boogie muziek waren het handelsmerk van Savoy Brown. Op hun album 'A Step Further' uit 1969 stond het twintig minuten durende 'The Savoy Brown Boogie', die speciaal gewijd was aan hun fans in Detroit. In 1971 vertrok zanger Youlden voor een solo carrière en Dave Peverett, Roger Earle en Tony Stevens verlieten eveneens de band om hun eigen groep Foghat op te richten. Met behulp van voormalige leden van Chicken Shack en zanger Dave Walker herbouwde stichter Kim Simmonds de band. Met deze formatie brachten ze het album 'Street Corner Talking' uit, meteen de meest succesrijke plaat van de band op dat moment. In de jaren zeventig was Savoy Brown een wereldband en al hun albums werden gretig door de fans gekocht. In 1987 namen ze het driedelige album 'Crescendo' op, een album met een duidelijke muzikale koerswisseling, want er werd meer voor rock gekozen. Daarna volgden nog heel wat personeelswisselingen. Na hun drie jaar durende wereldtournee bracht Savoy Brown in 1999 het album 'The blues Keep Me Holding On' uit. De cirkel van de epische muziekreis van Savoy Brown was rond. Daarna werd Kim zanger van de band en het album 'Strange Dreams' werd een hit. In 2006 bracht Savoy Brown met 'Steel' hun dertigste album uit. In 2009 werd Joe Whiting aangetrokken als zanger en was Savoy Brown terug een kwartet. In 2011 tekende Savoy Brown een contract bij RUF Records, waar ook het album 'Voodoo Moon' en even later de CD/DVD 'Songs From The Road' uitgebracht werd. In 2013 werd Savoy Brown terug een trio met gitarist/zanger Kim Simmonds, bassist Pat DeSalvo en drummer Garnett Grimm en sindsdien brachten ze drie albums uit, namelijk 'Going To The Delta', 'The Devil To Pay' en het juist verschenen 'Witchy Feelin''. Dit laatste album telt elf songs die zonder uitzondering door Kim Simmonds geschreven zijn.
 
 
 
 
 
 
Sinds Savoy Brown tekende bij Ruf Records hebben ze een voorliefde voor macabre album titels, want na 'Voodoo Moon' en 'The Devil To Pay' ligt nu 'Witchy Feelin'' voor ons. Dat laatste album opent met een snedige gitaar riff van Kim Simmonds. Die riff is de voorbode van het erg knappe nummer 'Why Did You Hoodoo Me'. De song heeft dankzij drummer Garnett Grimm en bassist Pat DeSalvo een stomende groove. De bariton stem van Kim past perfect bij deze song en zijn spetterend snarenwerk gaat door merg en been. 'Why Did You Hoodoo Me' is een topnummer en alleen al voor dit nummer is dit album al een aanrader, maar wees gerust er staat nog veel moois op 'Witchy Feelin''. Na deze schitterende opener wordt het ritme wat vertraagd met het swampy 'Livin' On The Bayou' dat ons meeneemt naar de muziek en het gevoel van de Mississippi Delta. Kim vertelt zijn verhaal op een Mark Knopfler achtige wijze. Simmonds bewijst hier met uitmuntend gevoelvol snarenwerk dat hij een begenadigd gitarist is. Een andere topper is het vet klinkende 'I Can't Stop The Blues', waarin Garnett Grimm een constante slag aanhoudt en Pat zorgt voor een zware diepe baslijn die kriebels in je buik veroorzaakt. Ook in deze 'I Can't Stop The Blues' zorgt Kim Simmonds voor aanstekelige, snedige gitaar riffs en ook vocaal weet Kim het nummer in de juiste baan te leiden. De titeltrack 'Witchy Feelin'' is een trage blues song, die door de knappe diepe baslijn van Pat DeSalvo gestuurd wordt, terwijl Kim de snaren van zijn six string opnieuw met erg veel gevoel weet te beroeren. 'Witchy Feelin'' is een bluesy ballade waar je stil van wordt. In 1969 zag Kim, Rory Buchanan aan het werk en deze bluesgitarist maakte zoveel indruk op hem dat hij er een nummer over schreef, dat de titel 'Guitar Slinger' meekreeg. Drummer Garnett Grimm zorgt voor de stabiele strakke beat, waarin Kim Simmonds met zinderend gitaarwerk laat horen dat hij zelf ook een 'Guitar Slinger' is, die zijn instrument tot in de puntjes beheerst.
 
 
 
 
 
 
'Vintage Man' is een boogie woogie blues shuffle die het verhaal vertelt van een man die altijd aan zijn oude gewoontes en zaken blijft vasthouden en niet voor verandering vatbaar is. Ook met de bottleneck rond de vinger weet Kim Simmonds te bekoren. Samen met de Southern swampy invloeden maakt het slide werk van de ballade 'Standing In A Doorway' een beklijvende en hoogstaande topper. Simmonds verlaat Memphis en laat alle slechte herinneringen aan de stad achter in de stuwende bluesrocker 'Memphis Blues'. 'Can't Find Paradise' is een stevige gitaar gedreven bluesrocker met veel sixties en seventies invloeden. We herkennen invloeden van gitaar legende Jimi Hendrix in de Wah Wah gestuurde gitaar solo in de donkere en dreigende ballade 'Thunder, Lightning & Rain'. Deze bijna acht minuten durende prachtige song weet de spanning goed op te bouwen en weet het elke seconde boeiend te houden. Pat Desalvo zorgt met zijn basgitaar voor de hartslag van het nummer en Simmonds is fenomenaal met zinderend en verschroeiend snarenwerk. Zet het geluid gerust wat luider tijdens deze 'Thunder, Lightning & Rain', zo krijg je het gevoel om bij momenten in het midden van deze storm te zitten. Geweldige song. Afsluiten doet Savoy Brown met het rustige instrumentale 'Close To Midnight', waarin het gevoelvolle gitaarwerk kort bij dat van Mark Knopfler aanleunt. 'Witchy Feelin'' van Savoy Brown is een top album en één van de beste albums die ik dit jaar al hoorde. (9,5/10)
 
 
 
 
 
 
Walter Vanheuckelom
 
 
 
 
 
 
WHY DID YOU HOODOO ME
LIVING ON THE BAYOU
I CAN’T STOP THE BLUES
WITCHY FEELIN
GUITAR SLINGER
VINTAGE MAN
STANDING IN A DOORWAY
MEMPHIS BLUES
CAN’T FIND PARADISE
THUNDER, LIGHTNING, AND RAIN
CLOSE TO MIDNIGHT