SASS JORDAN - BITCHES BLUES + concertdata

Album Review

Album: 
SASS JORDAN - BITCHES BLUES + concertdata
Artist: 
Sass Jordan
Record Label: 
Stony Plain Records
Style: 
Bluesrock, Blues
Date: 
03/06/2022
Reviewed by: 
Walter Vanheuckelom
SASS JORDAN - BITCHES BLUES + concertdata
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
De Canadese rock zangeres Sass Jordan werd op 23 december 1962 geboren in het Britse Birmingham en verhuisde later naar Montreal, waar in de jaren zeventig de glam, punk, blues, prog en metal scene zich steeds meer ontwikkelden. Het was met die achtergrond dat Sass Jordan de muziek leerde ontdekken en beleven. Ze was één van de eerste rock frontvrouwen en vervulde zo een pioniersrol. In 1988 bracht ze haar debuut album 'Tell Somebody' uit. Vier jaar later volgde 'Racine' dat heel wat succes kende en met 'Make You A Believer' en 'You Don't Have To Remind Me' twee grote hits telde. In het begin van de jaren negentig scoorde Sass trouwens meerdere hits. Ze won de Billboard Best Female Rock Vocalist Award, zong een duet met niemand minder dan Joe Cocker voor de soundtrack van 'The Bodyguard' en werkte samen met muzikale zwaargewichten zoals Aerosmith, Alice Cooper, Cheap Trick, Van Halen en Carlos Santana. Ook was ze op televisie te zien als jurylid van het Canadese Idols 2003 en had zij een rol in de serie Sisters. Tot 'From Dusk 'Til Dawn' uit 2009 bracht Sass Jordan regelmatig een album uit. In 2017 was het vijfentwintig jaar geleden dat haar succesrijke album 'Racine' verscheen en van deze gelegenheid wilde de zangeres gebruik maken om het album opnieuw uit te brengen onder de titel 'Racine Revisited' en een promotie tournee te doen. Sass Jordan wilde trouw blijven aan de originele opnames, maar ook iets doen wat nog niet gedaan was. In plaats van de liedjes met de nieuwste technieken te updaten, ging Sass terug in de tijd en wilde ze het album doen klinken alsof het opgenomen was in de jaren zeventig. In maart 2020 bracht Sass met 'Rebel Moon Blues', haar eerste blues album uit. Buiten 'The Key' dat Sass samen met Derek Sharp schreef staan op het album allemaal covers. Sass nam het album, samen met haar band The Champagne Hookers en een paar gastmuzikanten, op in drie dagen. De opnames gebeurden terwijl de hele band samen speelde in dezelfde kamer. Op drie juni, de dag voordat ze in De Bosuil in Weert te gast is, verschijnt haar nieuwe album 'Bitches Blues'. Het is een logische opvolger voor 'Rebel Moon Blues'. Female powerhouse Sass Jordan bewijst dat ze nog niets van haar kracht heeft ingeboet.
 
 
 
 
 
 
Jesse O'Brien trekt met een orgel intro de stevige rocker 'Still Alive And Well' op gang. Eenmaal Cassius Pereira de eerste slag op zijn drum kit geeft is deze Rick Derringer cover definitief vertrokken. De funky getinte baslijn van Steve Marriner en de duellerende gitaren van Chris Cadell en Jimmy Reid zorgen voor nog meer instrumentaal vuurwerk. Sass klinkt nog steeds even rauw en krachtig. In 'Still Alive And Well' laat een zelfzekere Sass Jordan de wereld weten dat ze na twee jaar miserie wegens de Covid 19 pandemie en andere wereldse problemen dat ze blij is dat ze er nog steeds is. 'Still Alive And Well' zal zeker voor de nodige ambiance zorgen tijdens de concerten van Sass Jordan. De muziek van Sass wordt meer bluesy. Met de Taj Mahal cover 'Chevrolet', neemt Sass Jordan ons mee naar het diepe Zuiden van de USA. Hier is een hoofdrol weggelegd voor Cassius Pereira die met fantastisch percussie en slagwerk het ritme en de sfeer bepaalt. Het uitstekend gitaarwerk van Chris Cadell op de dobro  en het opwindend blaas en zuigwerk op de mondharmonica van Steve Marriner geven het nummer een Mississippi Delta blues touch. 'Even' is een piano gedreven barroom nummer. Sass zingt het nummer met veel gevoel en Jesse O'Brien schittert met zijn barrelhouse pianospel. Dat Sass blij is met het resultaat van 'Even' hoor je een paar seconden na het einde van het nummer, wanneer Sass een uitgelaten en spontane Yeah Ha kreet laat horen.
 
 
 
 
 
 
Het tempo gaat de hoogte in met de swingende countryrocker 'Still The World Go Round', één van de twee originele, door Sass Jordan geschreven songs op het album. Sass en haar bandleden beginnen samen a capella aan 'Still The World Go Round'. De sterke, steeds weerkerende slide riff van Chris Cadell is heel bepalend voor de sound van het nummer. Dat Chris goed met de bottleneck overweg kan, horen we ook in zijn aantrekkelijke slide solo. 'You Gotta Move' is een Afro Amerikaanse traditional. Sinds de jaren veertig werd dit spiritueel lied opgenomen door heel wat gospelmuzikanten. In 1965 nam Mississippi bluesman Fred McDowell 'You Gotta move' op als een langzame, slidegitaar hill country blues song. De versie van Sass Jordan leunt het dichtst aan bij de versie van Fred McDowell. Drummer Cassius Pereira bepaalt het ritme met zijn spaarzame kicks op de basdrum. Buiten de basdrum zijn het vooral de akoestische gitaar en de dobro die de stemmen van Sass, Chris, Jimmy en Steve begeleiden. Door het gezellig gepraat op de achtergrond lijkt het wel of dat we in een juke joint zitten, als Sass aan de Lowell George bluessong 'Sailin' Shoes' begint. De stem van Sass krijgt alleen begeleiding van Cadell's slide gitaar. Eenmaal Sass aan het refrein begint krijgt ze vocale ondersteuning van haar bandleden. Daarna komen ook de andere instrumenten de sound versterken. Jesse O'Brien schittert met knap en fris toetsenwerk op de piano. Het tempo vertraagt voor een prachtige lange outro.
 
 
 
 
 
 
De Freddie King cover 'Ain't No Big Deal On You' is zeker één van de hoogtepunten op dit uitstekend album. De baslijn van Steve Marriner is een lust voor het oor. Het frisse toetsenwerk van Jesse O'Brien staat in fel contrast met het splijtende en scheurende gitaarsolo van Chris Cadell. In 'Change Is Coming', het tweede originele nummer op het album, is Sass Jordan er rotsvast van overtuigd dat er andere tijden komen. Het wordt alles of niets zingt de Canadese met veel kracht en overtuiging. De speciale en erg mooie Oosterse intro komt van de elektrische sitar van Jimmy Reid. Chris Cadell zorgt met zijn slidewerk voor een ietwat mistroostige sfeer, terwijl Steve Marriner op de mondharmonica toch positiever klinkt. 'Bitches Blues' van Sass Jordan is een meer dan uitstekende opvolger van 'Rebel Moon Blues'. Met twee sterke originele nummers en zes covers, waarop Sass Jordan en haar bandleden hun eigen stempel drukken is er geen enkel zwak moment te vinden op 'Bitches Blues'. Female powerhouse Sass Jordan bewijst dat ze nog niets van haar kracht heeft ingeboet. Het album 'Bitches Blues' verschijnt op 3 juni en op 4 juni staan Sass Jordan & The Champagne Hookers op het podium van De Bosuil in Weert, op 6 juni kan je ze zien en horen op het Ribs & Blues Festival in Raalte, op 8 juni is Sass Jordan te gast in Manifesto in Hoorn, op 9 juni in Mezz in Breda, op 10 juni in P60 in Amstelveen, op 11 juni in Iduna in Drachten en op 12 juni in Luxor Live in Arnhem. (8/10)
 
 
 
 
 
 
Walter Vanheuckelom
 
 
 
 
01. Still Alive and Well
02. Chevrolet
03. Even
04. Still The World Goes Round
05. You Gotta Move
06. Sailin Shoes
07. Ain’t No Big Deal On You
08. Change Is Coming
 
 
Sass Jordan: Zang
Chris Cadell: Gitaar, slide gitaar, dobro en backing vocals
Jimmy Reid: Gitaar, elektrische sitar en backing vocals
Steve Marriner: Bas, mondharmonica en backing vocals
Cassius Pereira: Drums
Jesse O'Brien: Keyboards en backing vocals