SARI SCHORR - NEVER SAY NEVER - 8 november Bibelot in Dordrecht en 14 november Spirit Of 66 in Verviers

Album Review

Album: 
SARI SCHORR - NEVER SAY NEVER - 8 november Bibelot in Dordrecht en 14 november Spirit Of 66 in Verviers
Artist: 
Sari Schorr
Record Label: 
Manhaton Records
Style: 
Rock
Date: 
05/10/2018
Reviewed by: 
Walter Vanheuckelom
SARI SCHORR - NEVER SAY NEVER
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Sari Schorr is al een paar jaar de muziekwereld in de Verenigde Staten en Europa aan het verkennen met de hulp van Joe Louis Walker en Popa Chubby. Sari werd ook al opgenomen in de New York Blues Hall Of Fame. In januari 2015 werd de legendarische producer Mike Vernon, bekend van zijn werk met Fleetwood Mac, John Mayall, Eric Clapton, David Bowie en vele anderen, uitgenodigd om zijn Keeping The blues Alive Award in ontvangst te komen nemen tijdens de prestigieuze International Blues Challence in Memphis. Het was daar dat Mike getuige was van de vocale prestaties van Sari Schorr. Mike, die al op pensioen was, raakte zo onder de indruk van Sari, dat hij haar dadelijk voorstelde om samen een album op te nemen. Haar debuutalbum 'A Force Of Nature' dat in september 2016 verscheen bevatte twaalf nummers, waarvan Sari er negen zelf schreef of mee hielp schrijven. Er stonden drie covers op het album en met Innes Sibun, Walter Trout en Oli Brown waren er een paar geweldige gitaristen die hun medewerking verleenden aan dit debuut album. Met 'A Force Of Nature' belandde ze op nummer één van de IBBA Charts en ontving ze nominaties voor beste zangeres en beste album. Op vijf oktober 2018 verschijnt bij Manhaton Records haar tweede album 'Never Say Never'. Sari schreef negen songs, de meeste samen met producer Henning Gehrke. De twee covers zijn de titeltrack 'Never Say Never' dat geschreven werd door Ian McLagan van de Small Faces en 'Ready For Love', dat geschreven werd door Mick Ralphs, medeoprichter van Mott The Hoople en Bad Company.
 
 
 
 
 
 
In de glorieuze opener 'King Of Rock And Roll' heeft Sari Schorr haar eigen crossroads naar de duivel, alleen is zij op zoek naar de 'King Of Rock And Roll'. Deze stevige rocker heeft een swampy intro en een melodieus refrein. De krachtige rokerige stem van Sari weet het nummer overtuigend te brengen en haar nieuwe gitarist Ash Wilson haalt vernietigend uit op zijn sixstring. De combinatie van Sari's stem en de vlijmscherpe gitaar van Ash levert spetterend vuurwerk op. Het Hammond van Bob Fridzema is niet dominant aanwezig maar met zijn subtiel toetsenwerk heeft hij toch een bepalende inbreng in het nummer. Met een zinderende Wah Wah gestuurde gitaar riff wordt 'Thank You' op gang getrokken en ook hier gaat Sari voor stevige rock. Ze bedankt haar geliefde nogal sarcastisch in deze verschroeiende rocker. Bedankt voor niets, want niets is alles wat ik heb, zingt de New Yorkse brutaal en met spot in haar stem. De zangeres heeft een groot bereik met haar stem en dat is ook nodig in dit soort songs. Ash Wilson imponeert met een scheurende en verschroeiende Wah Wah solo en geeft zo de song nog meer rauwe kracht. Sari Schorr drukt haar stempel op de Bad Company cover 'Ready For Love'. Ze maakt er een echte power ballade van en het prachtig pianowerk van Bob Fridzema geeft deze song een enorme meerwaarde. In al de nummers die al passeerden merken we op dat Sari echt voor de stevige rock gekozen heeft en dat dit album veel rauwer en krachtiger is dan haar debuutalbum. 'Valentina' een alter ego voor Sari Schorr vormt daar zeker geen uitzondering op. Het dwingende pulserende slagwerk van Roy Martin en de diepe baslijn van Mat Beable zorgen voor de stevige rock groove en Ash Wilson, de vervanger van Innes Sibun, toont nogmaals zijn klasse met een schitterende splijtende solo.'Valentino' heeft een melodieus refrein dat weer met heel veel intensiteit en power gezongen wordt door Sari.
 
 
 
 
 
 
De intro van het politiek geladen 'The New Revolution' doet meteen denken aan 'Honky Tonk Woman', maar dat duurt maar even. Dit is één van de songs die Sari niet samen schreef met Henning Gehrke, maar met al haar bandleden en dat hoor je meteen. Het Hammond van Bob Fridzema heeft veel meer inbreng en met een toetsentovenaar als Bob biedt dit instrument steeds een grote meerwaarde. Zijn verschroeiende riffs op de klavieren duwen het nummer vooruit en het splijtende fenomenale snarenwerk van Ash Wilson gaat door merg en been. Het grote doel van deze nieuwe revolutie is vrijheid. Na zoveel muzikaal geweld en power is er behoefte aan een rustpunt en dat komt er met de power ballade 'Beautiful'. Met haar krachtige hese stem weet Sari de poëtische tekst met veel emotie te zingen en wanneer Ash het overneemt weet hij dezelfde emotie in zijn gevoelvol snarenwerk te leggen als zijn frontvrouw in haar stem. In de volgende ballade 'Turn The Radio On' kan je de stem van Schorr een beetje vergelijken met deze van Kim Carnes in 'Bette Davis Eyes'. Deze song, die het verhaal verteld over het vinden van de juiste man op het verkeerde moment, is samen met 'Back To LA' het meest radiovriendelijke nummer op het album. Bob Fridzema is opnieuw uitstekend aanwezig op zijn Hammond en de ritme vertraging halfweg geeft de song nog meer cachet. Prachtige ballade. Een nummer dat live zeker voor vuurwerk zal zorgen is de stomende rocker 'Maybe I'm Fooling', dat een sterk en melodieus refrein heeft. De ritmesectie met drummer Roy Martin en bassist Mat Beable blijven voor een beukende groove zorgen en toetsenist Bob Fridzema en gitarist Ash Wilson zorgen met hun instrumentale virtuositeit op hun instrument voor spetterend vuurwerk.
 
 
 
 
 
 
Het tweede erg radiovriendelijke nummer 'Back To LA' is een song die perfect in het repertoire van Bruce Springsteen zou passen en het zou me niet verwonderen dat The Boss er een grote hit zou mee scoren. Spijtig genoeg krijgt Sari op de radio niet de kansen die Bruce krijgt. Sari zingt het nummer weer met heel veel overtuiging en het sterke refrein nodigt uit om mee te zingen. Ash schittert op de gitaar en ook Bob heeft een groot aandeel in de sound van deze aanstekelige pop/rock song. De tweede song die Schorr niet samen met Gehrke schreef is de stomende rocker 'Freedom', dat ze samen met Steve Wright schreef. In dit nummer wil  Sari de boodschap overbrengen dat de wapenwetgeving in haar land dringend aan verandering toe is, dat er al teveel onschuldige slachtoffers gevallen zijn door wapengeweld. Deze stomende rocker begint met bulderend slagwerk van Neal Wilkinson en het sterke refrein nodigt uit tot meezingen. Bennet Holland zorgt voor een zinderende toetsen solo, waarna Ash Wilson met stijl overneemt en een verschroeiende snarensolo uit zijn gitaar tovert. Afsluiten doet Sari met de wondermooie soulvolle ballade 'Never Say Never', een cover die de rouwende Ian McLagan schreef voor zijn overleden vrouw. Schorr blijft qua melodie en ritme wijselijk dicht bij het origineel en zingt de prachtige tekst met heel veel gevoel en emotie in haar stem. Toetsenist Bob Fridzema en gitarist Ash Wilson weten met hun instrument dezelfde ingetogenheid en emotie te brengen en zijn zo het sublieme verlengde van Sari haar stem. Het tweede album 'Never Say Never' van Sari Schorr is een heel ander album geworden dan haar debuutalbum 'A Force Of Nature'. Haar hese stem is nog steeds van sublieme kwaliteit, maar muzikaal kiest ze meer voor de stevige rock dan voor bluesrock. Volgens mij gaat ze met dit uitstekende album een nog breder publiek bereiken en dat is voor elke artiest belangrijk. Ze is ook op tournee met haar nieuwe band om haar album te promoten en wie haar live aan het werk wil zien kan dat op 8 november in Bibelot in Dordrecht en op 14 november in Spirit Of 66 in Verviers. (8,5/10)
 
 
 
Walter Vanheuckelom
 
 
 
 
01. King Of Rock And Roll
02. Thank You
03. Ready For Love
04. Valentina
05. The New Revolution
06. Beautiful
07. Turn The Radio On
08. Maybe I’m Fooling
09. Back To LA
10. Freedom (Sari Schorr & Steve Wright)
11. Never Say Never
 
 
Sari Schorr : Zang
Ash Wilson: Gitaar
Bob Fridzema : Hammond
Mat Beable: Bas
Roy Martin: Drums