RUSTY APOLLO - MIDGETS & MONKEYS

Album Review

Album: 
RUSTY APOLLO - MIDGETS & MONKEYS
Artist: 
Rusty Apollo
Record Label: 
Big Records
Style: 
Psychedelische blues
Date: 
17/06/2016
Reviewed by: 
Walter Vanheuckelom
RUSTY APOLLO - MIDGETS & MONKEYS
 
 

 

Iets meer dan een jaar geleden verscheen het debuut album 'Oh Yeah' van Rusty Apollo. Vijf heel ervaren Nederlandse muzikanten hadden de koppen bij elkaar gestoken en besloten iets te gaan met blues. Het idee was om bestaande blues nummers in een Rusty Apollo jasje te steken. Dus werd er in het hele grote reservoir van de bluesmuziek gezocht naar geschikte nummers en kwam men uit bij namen als John Lee Hooker, Willie Dixon, Howlin' Wolf en nog wat anderen. 'Oh Yeah' werd overal goed onthaald en er volgde heel wat optredens. Nu een jaar later heeft de band een hele gedaante verwisseling ondergaan en hebben ze een nieuw album klaar dat op 17 juni moet verschijnen. Inderdaad, Kim Snelten en Michiel van Leeuwen verlieten de band en Wiendelt Hooijer en de zestien jarige bassist Moos Meijer (zoon van frontman Mike) zijn de nieuwelingen. Op hun tweede album 'Midgets & Monkeys' willen ze hetzelfde doen als op 'Oh Yeah', het enige verschil is dat op dit nieuwe album ook een paar eigen nummers staan. Het album werd opgenomen in de Smusic studio en producer van dienst is Mickey Smid, die dit jaar nog een Edison won voor zijn werk aan het album 'Shamanaid' van My Baby.

 

'Oh Yeah', de titel van hun debuut album is ook het openingsnummer van het nieuwe album. Dat deze Bo Diddley song spetterend opent is misschien wat overdreven, maar de versie van Rusty Apollo mag er wel best wezen. Vooral nieuweling Wiendelt Hooijer is erg sterk aanwezig op zijn bluesharp. Ook in het door Willie Dixon geschreven '300 Pounds Of Heavenly Joy', dat de meesten wel kennen in de versie van Howlin' Wolf is Wiendelt erg aanwezig. Samen met het sterke gitaarwerk van Rogier van der Ploeg en Onno Voorhoeve geven ze deze swingende blues een extra surplus. Daarna komt het nummer waarnaar iedereen wel uitkeek, namelijk het eerste eigen nummer van Rusty Apollo. Mike en Rogier schreven 'The Human Cannonball' en deze song leunt erg dicht aan bij de covers die de band speelt. De ritme sectie met vader en zoon Meijer klinkt erg strak en de steeds weerkerende groove werkt een beetje hypnotiserend. Het nummer sluit af met het geluid van een kermis op de achtergrond. Willie Dixon is duidelijk één van de favoriete songwriters van de jongens van Rusty Apollo. Op hun debuut album stonden met 'Mellow Down Easy' en 'Back Door Man' al twee nummers van deze legende en ook op het nieuwe album staat buiten '300 Pounds Of Heavely Joy' nog een tweede song van Dixie. 'Pretty Thing' is trouwens één van de beste nummers op 'Midgets & Monkeys'. Mike Meijer is weer erg sterk bezig op zijn drumkit en ook het blaas en zuigwerk van Wiendelt Hooijer geeft deze song een klasse injectie. Verder geven de fluitende vogels 'Pretty Thing' een aangename toets. De originele versie van Wilbert Harrison noemt 'Let's Stick Together' en Bryan Ferry & Roxy Music hadden er één van hun grootste hits mee. Rusty Apollo maakte er 'Let's Work Together' van, maar voor de rest blijft het dezelfde song. Alleen verwerkt Rusty Apollo hun kenmerkende Zuiderse Delta sound in het nummer. Slide gitarist Onno Voorhoeve neemt hier de zangpartij voor zijn rekening.

 

In 'Can I Put My Finger In It' is de rauwe gitaarklank, die met behulp van de Wah Wah pedaal nog verstevigt wordt constant aanwezig. Wiendelt zorgt voor de gruizige bluesharp en de schuurpapieren stem van Mike klinkt echt goed. Het tweede eigen nummer 'She Left Me Good' is ook weer door het duo Mike en Rogier geschreven en is een aangenaam nummer dat een heel andere sound heeft dan de rest van het album. De heerlijke percussie doet ons wegdromen naar zuiderse stranden. Van Son House zijn 'Death Letter Blues' heeft Rusty Apollo een waanzinnig sterke voet stampende Delta blues rocker gemaakt. Het heel intense en gedreven ritme pakt je dadelijk beet en laat je niet meer los. Onno Voorhoeve is subliem op de slide gitaar en samen met een erg sterke Wiendelt Hooijer op de bluesharp kleuren zij deze 'Death Letter Blues', met een straatlengte voorsprong het beste nummer op dit album. De Tom Waits cover 'Way Down In The Hole' en het door Mike Meijer 'Stick A Fork In Me' zijn twee donkere en sombere songs. 'Midgets & Monkeys' is een logisch vervolg op het debuut album 'Oh Yeah'. Geen echte verassingen maar degelijke, psychedelische blues, zoals de band hun muziek noemt. Rusty Apollo blijft met 'Midgets & Monkeys' in dezelfde vijver vissen, maar daar is niets mis mee na hun sterke debuut album 'Oh Yeah'. De cd presentatie is op 5 Juli in de Paradiso, Amsterdam. (7/10)

 

Walter Vanheuckelom