ROBERT BILLARD AND THE COLD CALLS - STOP

Album Review

Album: 
ROBERT BILLARD AND THE COLD CALLS - STOP
Artist: 
Robert Billard And The Cold Calls
Record Label: 
Eigen beheer
Style: 
Americana, blues, folk,
Date: 
14/05/2021
Reviewed by: 
Walter Vanheuckelom
ROBERT BILLARD AND THE COLD CALLS - STOP
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Dertig jaar lang hebben de twee kanten van Robert Billard met hand en tand tegen elkaar gevochten. De architect versus de opname en uitvoerende muzikant. Robert speelde op de straathoeken van Halifax originele maritieme volksmuziek, maar hij speelde eveneens blues en rock op het hoofdpodium van een CBC Gala dat in heel Canada werd uitgezonden. Net zo gepassioneerd heeft hij gebouwen ontworpen in zeven provincies en gebieden, van Ellesmere Island, Nunavut, tot Victoria, British Columbia, tot Canso, Nova Scotia. Robert Billard deelde podia met The Barenaked Ladies, Great Big Sea, Garnet Rogers, Archie Fisher en James Keelaghan. Als The Oakfield Times speelde hij de Maritimes met originele volksmuziek. Met hen bracht hij twee albums uit, namelijk 'Passages' in 1993 en 'This Land, This Sea' in 1994. In 1999 verhuisde Robert naar Iqaluit, Nunavut en in 2002 trad zijn band op tijdens het nationaal uitgezonden Arctic Winter Games CBC Gala. Dat concert werd opgenomen en uitgebracht als 'Terra Incognita Live!'. Bij de opnames van het album 'Gravel Runway' in 2013 speelde Robert bij The Concord Creek Band. In 2018 richtte Robert Billard samen met wat lokale muzikanten de band The Draggin Hearts op, een tribute band van Tom Petty. Verleden jaar bracht Robert de architectuur en de muziek  samen. Hij ontwierp en bouwde Fifth Chord Studio's, een hoogwaardige hoogwaardige repetitie, opname en livestream uitvoeringsstudio. Daar op die plaats nam Robert Billard zijn nieuwe songs op en daar werd ook de mixing gedaan. Het resultaat verscheen op veertien mei en het album kreeg als titel 'Stop'. Er staan tien originele, door Robert Billard geschreven songs op het album.
 
 
 
 
 
 
 
De opener 'Road To Nowhere' is een modern folknummer. In het begin krijgen we alleen de stem van Robert Billard en een akoestische gitaar te horen. Wanneer de andere instrumenten hun intrede doen is het nummer voorgoed vertrokken. Naar het einde toe is er een onverwachte stop en wordt er herbegonnen met alleen de stem en de akoestische gitaar. Robert Billard neemt alle instrumenten voor zijn rekening in deze 'Road To Nowhere'. Het wordt iets feller en pittiger in het aantrekkelijke 'Six Ptarmigan', waarin de gitaar van JW Jones een hoofdrol vertolkt. Drummer Clayton Hill en bassist Alexander Boynton zorgen voor een heerlijke groove en Gowan is het gehele nummer uitstekend en uitdrukkelijk aanwezig op zijn keyboards. Gitarist JW Jones schittert met een schitterende priemende solo en ook zijn splijtende snaren riffs zijn een lust voor het oor. Ook in de intro van het gitaar gedreven 'Waiting For The Land To Dry' is het splijtend gitaarwerk van JW Jones sterk aanwezig. Ook verder in het nummer etaleert deze erg begaafde gitarist zijn grote klasse op de sixstring. Robert Billard bezit een heel aangename stem en weet zijn songs met veel overtuiging en passie te brengen. Top nummer.
 
 
 
 
 
 
'No Shape For Talking' is een vloeiend en radiovriendelijk Americana nummer. Geen JW Jones op de gitaar hier, maar wel Tony 'Wild T' Springer, een Canadees die in zijn thuisland vooral bekend is als gitarist bij een Jimi Hendrix Tribute Band. Psychedelische bluesrock invloeden uit de late jaren zestig zijn zeker aanwezig in 'I'll Leave You Alone'. Vocaal weet Robert deze song weer helemaal naar zijn hand te zetten en instrumentaal is het genieten van het schitterende toetsenwerk van Murray Porter en Hendrixiaanse gitaarwerk van Tony Springer. Het sterk groovende 'Groove' is zondermeer het sterkste nummer op dit album. Met een sterke, steeds weerkerende gitaar riff trekt JW Jones 'Groove' op gang. Drummer Clayton Hill leidt met strak slagwerk alles in goede banen en de stuwende baslijn van Tobin Frank zorgt voor de heerlijke groove. Murray Porter slaagt er met verve in zijn piano en orgelklanken in de song te weven en een weergaloze JW Jones speelt zich in de schijnwerpers met zijn fantastisch snarenwerk. 
 
 
 
 
 
 
'Well Enough Alone' is een midtempo rocker. Dat Robert Billard echt wel een goede stem heeft, laat hij horen in 'Waiting On Time'. Het fijne snarenwerk van Tony Springer is net zo gevoelvol als de stem van Robert Billard. Het jazz getinte toetsenwerk van Kenny 'Blues Boss' Wayne bepaalt de sound van het vloeiende 'Nothing Can Stop Me Now'. Met een prachtige solo zet hij de kroon op zijn knappe instrumentale prestatie. Ook gitaarvirtuoos JW Jones haalt nogmaals uit met een schitterende, priemende gitaar solo. 'Nothing Can Stop Me Now' is één van de hoogtepunten op dit uitstekende album. De afsluiter is het meer dan negen minuten durende soulvolle duet 'Home'. Vocaal krijgt Robert hier ondersteuning van de warme en soulvolle stem van Tonye Aganaba. De melodie wordt gedragen door de warme orgelklanken van Murray Porter en het uitstekende gitaarwerk komt deze keer opnieuw van Tony 'Wild T' Springer. 'Stop' van Tobert Billard And The Cold Calls is een zeer gevarieerd album. Robert Billard heeft een erg goede stem en hij is bovendien een erg sterke songwriter. (8/10)
 
 
 
Walter Vanheuckelom 
 
 
 
 
01. Road to Nowhere
02. Six Ptarmigan (feat. Gowan, Jw-Jones, Alexander Boynton Jr. & Clayton Hill)
03. Waiting for the Land to Dry (feat. Jw-Jones, Alexander Boynton Jr. & Clayton Hill
04. No Shape for Talking (feat. Murray Porter, Alexander Boynton Jr., Wild T & Guy Wilson-Roberts)
05. I'll Leave You Alone (feat. Murray Porter, Alexander Boynton Jr., Wild T & Clayton Hill)
06. Groove (feat. Murray Porter, Clayton Hill, Tobin Frank & Jw-Jones)
07. Well Enough Alone (feat. Alexander Boynton Jr., Wild T & Guy Wilson-Roberts)
08. Waiting on Time (feat. Wild T, Tobin Frank & Clayton Hill)
09. Nothing Can Stop Me Now (feat. Jw-Jones, Kenny Blues Boss Wayne, Alexander Boynton Jr. & Clayton Hill)
10. Home (feat. Tonye, Murray Porter, Wild T, Tobin Frank & Clayton Hill)