REVEREND FREAKCHILD - DIAL IT IN

Album Review

Album: 
REVEREND FREAKCHILD - DIAL IT IN
Artist: 
Reverend Freakchild
Record Label: 
Treat And Released Records
Style: 
Blues, Bluesrock
Date: 
01/04/2018
Reviewed by: 
Walter Vanheuckelom
REVEREND FREAKCHILD - DIAL IT IN
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Reverend Freakchild groeide op in de Amerikaanse staat Hawaï en kwam al op jonge leeftijd in aanraking met de muziek. Zijn moeder was een klassiek pianiste en zijn vader hield van bluesmuziek. Later ging hij in de Northeastern University in Boston, waar hij filosofie en religie studeerde, maar hij besloot om full time muzikant te worden. Freakchild speelde in een vroege versie van de alternatieve rock band Soul Coughing, onder leiding van singer/songwriter Mike Doughty. Daarna vormde hij de roots rock jam band Bananafish. Andere muzikale groepen waar Reverend Freakchild mee optrad waren The Neptune Ensemble, The Soul Miners, The Lucky Devils and The Cosmic All Stars. Hij is ook een belangrijk solist en lid van de Metro Mass Gospel Choir, waarmee hij speelde op belangrijke podia in Manhattan, waaronder Carnegie Hall, de Avery Fisher Hall in het Lincoln Center, en de Town Hall. Reverend Freakchild bracht zijn debuut album 'Blues & Spirituals' uit in 2001, en de opvolger 'Hymn Hustler' verscheen in februari 2003. In juni 2016 bracht Reverend Freakchild met 'Illogical Optimism' een driedelig album uit en begin 2017 verscheen zijn zevende album 'Preachin' Blues', een zestien nummers tellend akoestisch solo album. Met een paar vrienden dook Reverend Freakchild terug de studio in en het resultaat is 'Dial It In' , een album met elf nummers waarvan Freakchild er zelf acht schreef. Zoals het regelmatig het geval is op een album van Reverend Freakchild zijn ook op dit album verschillende gastmuzikanten aanwezig.
 
 
 
 
 
 
Drummer Chris Parker, bekend van zijn werk bij Bob Dylan, Joe Cocker en Paul Butterfield, levert uitstekend slagwerk af in de opener 'Opus Earth'. Dit bijna instrumentale blues nummer staat bol van atmosferische geluiden. Wat de reden is voor het huiverend gehuil van Freakchild is me een raadsel. Buiten het slagwerk van Chris, is het ook genieten van het knappe werk van de Reverend op de resonator en ook het gruizige mondharmonica spel kan me bekoren. 'Personal Jesus (On The Mainline)' is origineel van Depeche Mode. Reverend Freakchild zet het nummer volledig naar zijn hand en maakt er een vette en rauwe blues song van. De Reverend met uitstekend slide werk en Hugh Pool met imponerend blaas en zuigwerk op de bluesharp bepalen de sound van dit heerlijke nummer. 'Personal Jesus' is zonder twijfel één van de hoogtepunten op dit album. De Delta blues shuffle 'Hippie Bluesman Blues' is een vloeiend blues nummer. In deze treurige klaagzang komt gitarist Mark Karan (Bob Weir, Ratdog) tonen dat hij nog steeds een uitstekend slide gitarist is. Met de titeltrack 'Dial It In' voegt Freakchild wat funk toe aan zijn bluesmuziek. De geweldige stem van Hazel Miller zorgt voor heel sterke backing vocals en Garett Dutton (G Love, Special Sauce) etaleert zijn klasse op de bluesharp. 'Skyflower' is een zoete poppy love song, waarin de warme stem van Reverend Freakchild goed zijn recht komt. Daarna wordt het terug wat rauwer en ruiger met 'Roadtrance', dat een erg knappe groove heeft. Chris Parker levert uitmuntend slagwerk af, Hugh Pool kleurt 'Roadtrance' met gruizig mondharmonicawerk en de Reverence versterkt met overstuurde gitaar riffs de rauwe sound nog meer.
 
 
 
 
 
 
 
'Damaged Souls' is een trager nummer, dat weer met veel gevoel gezongen wordt door de warme stem van Reverend Freakchild. 'Dial It In' is een heel gevarieerd album en dat merken we ook aan de heel dansbare rocker '15 Going On 50', dat heel wat vintage invloeden heeft. Brian Mitchell (BB King, Levon Helm en Al Green) zit achter de piano en verwent onze oren met zijn fris en pittig honky tonky toetsenwerk. Net als in de eerste cover weet Reverend Freakchild zijn stempel te drukken op 'It's Alright Ma (I'm Only Bleeding)', de tweede cover op het album. Freakchild geeft deze Bob Dylan song een energie injectie en daar hebben het uitmuntende slagwerk van Chris Parker en het stomend blaaswerk van Jay Collins (Greg Allman) op de bariton en tenor saxofoon een groot aandeel in. Prachtige versie. De traditional 'Soul Of A Man' is een ode aan Blind Willie Johnson. In deze Delta Mississippi traditional, waaraan de Reverend een paar regels toevoegt, toont Freakchild nogmaals zijn klasse op de resonator. Het album opende met 'Opus Earth' en het eindigt met 'Opus Space' en er zitten heel wat gelijkenissen in beide songs. Het zijn beide blues nummers die bol staan met atmosferische geluiden en ook het huiverend gehuil van de dominee is op allebei de nummers aanwezig. Een uitstekende Chris Harper bepaalt de groove met erg knap slagwerk en ook het werk op de resonator nogmaals bekoren. 'Dial It In' van Reverend Freakchild is een aangenaam en gevarieerd album. (7,5/10)
 
 
 
 
 
Walter Vanheuckelom
 
 
 
01. Opus-Earth
02. Personal Jesus
03. Hippie Bluesman Blues
04. Dial It In
05. Skyflower
06. Roadtrance
07. Damaged Souls
08. 15 Going on 50
09. It's Alright, Ma (I'm Only Bleeding)
10. Soul of a Man
11. Opus-Space