RAY WYLIE HUBBARD - TELL THE DEVIL I'M GETTIN' THERE AS FAST AS I CAN

Album Review

Album: 
RAY WYLIE HUBBARD - TELL THE DEVIL I'M GETTIN' THERE AS FAST AS I CAN
Artist: 
Ray Wylie Hubbard
Record Label: 
Thirty Tigers
Style: 
Americana, country, Mississippi Delta Blues
Date: 
25/08/2017
Reviewed by: 
Walter Vanheuckelom
RAY WYLIE HUBBARD - TELL THE DEVIL I'M GETTIN' THERE AS FAST AS I CAN
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ray Wylie Hubbard werd geboren op 13 november 1946 in Soper, Oklahoma en is een Amerikaanse country zanger en songwriter. Zijn familie verhuisde in 1954 naar Oak Cliff in het zuiden van Dallas, Texas. In de zomer bracht hij veel tijd door in Red River, New Mexico. Het was daar dat Hubbard in 1973 'Up Against The Wall, Redneck Mother' schreef, dat opgenomen werd door Jerry Jeff Walker. Door het succes van dat nummer mocht Hubbard een contract tekenen bij Warner Bros. Records, waar in 1976 het album 'Ray Wylie Hubbard & The Cowboy Twinkies' verscheen. Ray wilde het album nog tegenhouden omdat hij het oneens was met de manier waarop producer Michael Brovski het album gemixt had. Het contract werd ontbonden en in het volgende decennia maakte Hubbard verschillende albums voor verschillende labels, zonder hoge verkoop cijfers. Hij vond geen groot publiek voor zijn Americana, folk en blues muziek. In 1984, na het album 'Misery Loves' besloot Hubbard te stoppen met de muziek. In het begin van de jaren negentig keerde hij terug en in 1992 verscheen 'Lost train Of Thought', gevolgd door 'Loco Gringo's Lament' in 1994. Hij kreeg terug zin in het muziek maken en brengt sindsdien op regelmatige basis een album uit. Op 25 augustus verscheen zijn zeventiende album, dat als titel 'Tell The Devil I'm Gettin' There As Fast As I Can' meekreeg.
 
 
 
 
 
 
Ray Wylie Hubbard is ondertussen al de zeventig gepasseerd, maar bezit nog steeds een stem die kan bekoren. Vooral als hij zijn verhaal kan vertellen zoals hij in de Mississippi Delta blues opener 'God looked Around' doet met het verhaal over de schepping volgens Genesis. Instrumentaal heeft Hubbard niet zoveel nodig. Een akoestische gitaar, een mondharmonica, een beetje percussie en wat slide klanken van Jeff Plankenhorn zijn meer dan genoeg. Het swampy blues nummer 'Dead Thumb King' heeft een sterke Tony Joe White vibe. Ook het bezwerende 'Spider, Snaker And little Sun' met de gruizige mondharmonica kon ook zo maar uit de catalogus van Tony Joe White komen. Beide nummers hebben die mooie swampy bluesrock groove en zowel Tony Joe als Ray Wylie hebben de gave om met hun speciale stemtimbre een verhaal geloofwaardig te vertellen. Ook slangen, krokodillen en de duivel zijn nooit ver weg in de muziek van beide heren. De duivel is weer van de partij in 'Lucifer And The Fallen Angels' dat een begeesterend ritme heeft. Hier heeft Hubbard gekozen voor een meer elektrische instrumentale benadering. Dat Ray Wylie Hubbard alleen maar met behulp van de resonator, een goed gebruik van de bottleneck en zijn stem een wondermooi bluesnummer kan maken als 'Open G' verdient veel respect en bewondering.
 
 
 
 
 
 
In 'House Of The White Rose Boquet' vertelt Ray Wylie het verhaal van Olivia, een meisje van plezier, waarvan de zanger ooit hield. In dit autobiografisch verhaal zijn zeker invloeden van Johnny Cash te vinden. De melodische titeltrack 'Tell The Devil I'm Gettin' There As Fast I Can' had een zangeres verdiend die beter haar best deed dan Lucinda Williams nu doet. Het idee om van deze song een duet te maken is schitterend, maar dan wel een zangeres die dit duet met hart en ziel zingt. Het fraaie slide werk op de gitaar is om duimen en vingers af te likken. Toch blijft deze track met de heel lange titel veruit het beste nummer van dit album. Bright Lights Social Hour bepalen door hun psychedelische gitaar inbreng de sound van 'The Rebellious Sons'. Het stompende 'Old Wolf' heeft een aanstekelijk ritme en het is een plezier om de eenenzeventigjarige Ray Wylie Hubbard te horen huilen als een wolf. Knap nummer. De resonator en het bijhorende slidewerk bepalen de sound van de Mississippi Delta blues song 'My Prayer'. Met de achtergrond van de akoestische gitaar en de mondharmonica smelten de stemmen van Ray Wylie Hubbard en Patty Griffin samen in de mooie afsluitende ballade 'Times Of Cold'. 'Tell The Devil I'm Gettin' There As Fast As I Can' is een aangenaam luister album geworden. Nogal monotoon zonder echte uitschieters of veel opwinding. (6,5/10)
 
 
 
 
 
Walter Vanheuckelom
 
 
 
 
 
God Looked Around
Dead Thumb King
Spider, Snaker And Little Sun
Lucifer And The Fallen Angels
Open G
House Of The White Rose Boquet
Tell The Devil I’m Gettin’ There As Fast As I Can ( Special
The Rebellious Sons (With Special Guest Bright Lights Social
Old Wolf
Prayer
In Times Of Cold (With Special Guest Patty Griffin)