PETER PARCEK - MISSISSIPPI SUITCASE

Album Review

Album: 
PETER PARCEK - MISSISSIPPI SUITCASE
Artist: 
Peter Parcek
Record Label: 
Lightnin 'Records
Style: 
Bluesrock, Blues, Rock
Date: 
04/09/2020
Reviewed by: 
Walter Vanheuckelom
PETER PARCEK - MISSISSIPPI SUITCASE
 
 
 
 
 
https://www.peterparcekband.com/
 
https://www.facebook.com/peterparcek3/
 
 
 
 
 
 
De Amerikaanse zanger/gitarist en songwriter Peter Parcek werd geboren in New Britain, Connecticut. Na de middelbare school trok Peter naar Londen, waar hij kennis maakte met de muziek van Peter Green, Eric Clapton en Jeff Beck. Toen hij terug naar Connecticut trok begon hij zich te verdiepen in de Amerikaanse bluesmuzikanten, zoals Skip James, Muddy Waters, BB King, Albert King, Buddy Guy, Albert Collins en Jimi Hendrix. Na zijn verhuis naar Boston ontwikkelde Peter Parcek zich tot een erg goede gitarist. Daardoor mocht hij in 1992  meespelen op het album 'On Top' van Pinetop Perkins. Later werd Peter bandleider bij Pinetop Perkins. In 2010 bracht Parcek zijn debuutalbum 'The Mathematics Of Love' uit. Met dit album ontving hij een nominatie als Best New Artist bij de Blues Music Awards. In 2017 verscheen de opvolger 'Everybody Wants To Go To Heaven'. Dit album kreeg overal lovende kritieken. Op vier september verscheen met 'Mississippi Suitcase' zijn derde album. Er staan elf songs op 'Mississippi Suitcase', waarvan drie originele, door Peter Parcek geschreven nummers. De overige acht songs zijn covers.
 
 
 
 
 
 
 
Peter Parcek opent zijn derde album 'Mississippi Suitcase' met het zelf geschreven 'The World Is Upside Down'. Het behandelt een actueel onderwerp, dat zomaar uit de krantenkoppen van vandaag kan gehaald worden. 'The World Is Upside Down' is Parcek's klaagzang over de hedendaagse wereld en hij vraagt zich luidop af de chaos waarin we nu leven wel de wereld is waarin we willen leven. Drummer Tim Carman en bassist Mark Hickox zorgen voor een verschroeiende en stuwende groove. Toetsenist Tom West is het gehele nummer uitstekend en uitdrukkelijk aanwezig met zijn wervelende orgelklanken. Met zijn vet en splijtend slide werk weet Peter Parcek je te raken tot in de kleinste vezels van je lichaam. Het gitaarwerk van Parcek is een mix van Robert Johnson en Jimi Hendrix. Met 'Everybody Oughta Make A Change' van Sleepy John Estes gaat Peter Parcek terug naar 1938. Parcek schreef nieuwe arrangementen en buiten de tekst krijgen we bijna een heel nieuw nummer. Drummer Tim Carman trekt met uitstekend slagwerk 'Everybody Oughta Make A Change' op gang. Peter Parcek zingt met een ietwat kreunende en zuchtende stem dat iedereen iets moet veranderen, want dat iedereen vroeg of laat sterft en eenzaam achterblijft in de grond. Kerkhoven en swampy moerassen zijn heel dicht bij wanneer je naar deze versie van 'Everybody Oughta Make A Change' luistert. Ook Bob Dylan zijn 'Beyond Here Lies Nothing' krijgt van Peter Parcek een nieuw en mooi jasje. Peter maakt er uitstekende melodieuze versie van en zet zelf de kers op de taart met twee prachtige melodieuze snarensolo's, waarin de invloeden van Peter Green duidelijk merkbaar zijn. Parcek zingt dit liefdeslied met veel gevoel, waardoor zijn  woorden zo romantisch, intiem en emotioneel mogelijk overkomen. Liefde blijft iets zeer kostbaars, maar tegelijkertijd blijft liefde erg kwetsbaar. Gastmuzikant Spooner Oldham speelt zich in de kijker met erg knap toetsenwerk.
 
 
 
 
 
 
 
Dat Peter Parcek een erg begaafd gitarist horen we nogmaals in de instrumentale Peter Green cover 'The Supernatural'. Net als Green slaagt Peter er in om heel veel gevoel te leggen in zijn snarenwerk. Parcek lijkt in zijn versie elke noot nog uit te rekken. Het werkelijk sublieme samenspel van de toetsen en de gitaar maken van deze 'The Supernatural' een topper. In de jaren veertig nam New Orleans straatzanger Cousin Joe het door hemzelf geschreven 'Life's A One Way Ticket' op. Parcek maakt van dit jazzyblues nummer een stomende bluesrocker. Een sterke steeds terugkerende riff bepaalt de sound van 'Life's A One Way Ticket'. Op dit nummer zijn heel wat gastmuzikanten te gast. Bassis John Davis en drummer Mario Giovino vormen de ritmesectie. Luther Dickingson en Peter Parcek zorgen voor het spetterend gitaarwerk en Mickey Raphael levert prachtig blaas en zuigwerk af op de mondharmonica. Het titelnummer 'Mississippi Suitcase (Slight Return)' werd geschreven door Parcek. In dit trieste liefdeslied worstelt Parcek met een gebroken hart. In dit meer dan zes minuten meesterwerkje komt de instrumentale klasse van de muzikanten volledig tot hun recht. Het is het gehele nummer door met volle teugen genieten van het sublieme samenspel tussen de gitaar van Peter Parcek en het Hammond van Tom West. Misschien is de instrumentale bewerking van The Beatles klassieker 'Eleanor Rigby' het meest verrassende nummer op het album. Gelukkig is er het heel herkenbare refrein, anders was Peters instrumentale versie helemaal onherkenbaar geweest. Peter Parcek etaleert andermaal zijn klasse op de gitaar en het gehele nummer schittert hij met uitmuntend en gevarieerd snarenwerk.
 
 
 
 
 
 
 
Wie nog aan de kwaliteiten van Peter Parcek als gitarist moest twijfelen, raad ik aan om naar de bewerking van de Sonny Boy Williamson klassieker 'Until My Loves Comes Down' te luisteren. In deze meer dan acht minuten durende vette slowblues haalt Parcek fantastisch en zeer gevarieerd uit op zijn sixstring. Ook Hammond speler Tom West schittert in deze slowblues, hij draagt de melodie van 'Until My Love Comes Down' en zijn lange solo is een lust voor het oor. Met 'She Likes To Boogie Real Low' van Frankie Lee Sims keert Parcek terug naar het midden van vorige eeuw. De versie van Peter Parcek is instrumentaal en iets trager dan het origineel. Met een stuwende groove leggen drummer Tim Carman en bassist Mark Hickox weer een ideale basis, waarop toetsenist Tom West en gitarist Peter Parcek zich volledig kunnen uitleven. Dat resulteert in wervelende Hammond klanken en pittig snarenwerk. Voor mij is 'Waiting For The Man' van Lou Reed, één van de hoogtepunten van dit uitstekende album. Parcek blaast deze Velvet Underground klassieker nieuw leven in. Hij laat de bottleneck weer gezwind en met veel gevoel over de snaren op de hals van zijn sixstring glijden en dat levert geweldig vet slide werk op. Met toetsenist Spooner Oldham en contrabassist Dennis Crouch heeft Peter Parcek weer twee schitterende gastmuzikanten aan zijn zijde. 'Waiting For The Man' heeft een verrassende en prachtige outro. Afsluiten doet Parcek met het door hem geschreven 'A Head Full Of Ghosts'. Dit traag brandende instrumentaal nummer zit vol sferische en etherische geluiden. 'Mississippi Suitcase' van Peter Parcek is een uitstekend blues/bluesrock album, met drie sterke originele songs en acht sterke bewerkingen van bestaande songs. Peter Parcek is bovendien een meer dan uitstekend gitarist en hij beschikt ook nog over een aangename stem. (8/10)
 
 
 
Walter Vanheuckelom
 
 
 
01. The World Is Upside Down
02. Everybody Oughta Make A Change
03. Beyond Here Lies Nothing
04. The Supernatural
05. Life's A One Way Ticket
06. Mississippi Suitcase (Slight Return)
07. Eleanor Rigby
08. Until My Love Come Down
09. She Like To Boogie Real Low
10. Waiting For The Man
11. A Head Full Of Ghosts
 
Peter Parcek: Gitaar en zang
Tim Carman, Mario Giovino: Drums – percussion
Luther Dickinson: gitaar
Mickey Raphael: harmonica
Spooner Oldham, Tom West: toetsen
Mark Hickox, Dominic John Davis: bas
Dennis Crouch: contrabas