NIJGHSE VROUWEN - EEN EIGENZINNIGE ODE AAN LENNAERT NIJGH

Album Review

Album: 
NIJGHSE VROUWEN - EEN EIGENZINNIGE ODE AAN LENNAERT NIJGH
Artist: 
Nijghse Vrouwen
Style: 
Nederlandstalige Kleinkunst
Date: 
20/10/2016
Reviewed by: 
Walter Vanheuckelom
NIJGHSE VROUWEN - EEN EIGENZINNIGE ODE AAN LENNAERT NIJGH
 
 
 
 
 
 
Lennaert Nijgh overleed op 28 november 2002, hij zou dit jaar eenenzeventig jaar geworden zijn. De beroemde tekstschrijver van Boudewijn De Groot, Astrid Nijgh, Jasperina de Jong, Ramses Shaffy, Liesbeth List, Elly Nieman en Rob de Nijs laat een uniek en indrukwekkend repertoire achter, dat zonder enige twijfel tot het beste van het Nederlandstalige lied mag gerekend worden. Onder impuls van Astrid Nijgh, Lennaert zijn eerste vrouw, zal dit heerlijke repertoire alle eer aangedaan worden door vier dames, die voor deze cd en bijbehorende concert tournee omgedoopt werden tot Nijghse Vrouwen. De vier vrouwen die deel uitmaken van dit unieke project zijn Astrid Nijgh, Riet Muylaert, Sabien Tiels en Amaryllis Temmerman. Ze nemen de luisteraar mee op een herkenbare, maar verrassende ontdekkingsreis doorheen de pareltjes, waarvan Lennaert Nijgh de tekst schreef. De vier vrouwen worden hierin begeleid door twee topmuzikanten, met name Jan Van Looy  (accordeon en toetsen) en Peter Verhaegen (bas en contrabas). Sinds 2015 touren de Nijghse Vrouwen rond en vanwege het succes en de grote vraag naar een cd werd besloten, in samenwerking met Nekka, om een album op te nemen. Op deze CD vindt u veertien topnummers uit het repertoire van Lennaert Nijgh, gezongen door Astrid Nijgh, Amaryllis Temmerman, Riet Muylaert en Sabien Tiels. De CD is verkrijgbaar op alle optredens van de Nijghse Vrouwen, maar u kan hem ook bestellen bij Nekka de initatief nemers voor dit album, via e-mail (koen@nekka.be) of telefonisch tijdens kantooruren naar 03/248.63.43.
 
 
 
Lennaert Nijgh en Boudewijn De Groot waren een gouden koppel en met hun twee zorgden ze voor een hele reeks hits. Het is dan ook niet meer dan normaal dat de meeste nummers op het album 'Nijghse Vrouwen' van hun hand komen. Maar liefst tien van de veertien songs werden origineel door Boudewijn De Groot gezongen, de andere vier songs zijn twee hits van Astrid Nijgh en twee van Rob de Nijs. Het duet 'Meester Prikkebeen' wordt op een heel natuurlijke wijze gebracht door de prachtige stemmen van Amaryllis Temmerman en Riet Muylaert. Hun stemmen zijn heel complementair, al blijft het moeilijk om de originele versie van Boudewijn De Groot met Elly Nieman te verbeteren. Dat is eigenlijk ook niet de bedoeling van dit album, want het is een ode aan de erg mooie teksten van Lennaert Nijgh en die blijven in beide versies hetzelfde. Op de klanken van de contrabas van Peter Verhaegen en de toetsen van Jan Van Looy, begint Riet Muylaert met succes aan de moeilijke oefening 'Strand'. De kazoo voegt instrumentaal nog een extraatje toe. Astrid Nijgh mag zichzelf blijven tijdens 'Alleen Is Maar Alleen', waarmee ze in 1976 zelf een grote hit had. Astrid heeft nog steeds dat zware kenmerkende stemgeluid en Jan Van Looy kleurt instrumentaal het nummer met zijn knappe spel op de accordeon. Sabien Tiels en Amaryllis Temmerman maken van 'Beneden Alle Peil' een erg mooi duet. Ze zingen het nummer met veel passie en gevoel en zorgen er zo voor dat dit duet één van de beste nummers is op dit album. De tekst van 'Testament' blijft een pareltje en blijft bij de luisteraar veel jeugdherinneringen oproepen. De keyboards en de kazoo bepalen de sound in 'Tante Julia', dat door Sabien Tiels wordt gezongen. In de versie van de Nijghse vrouwen van Rob De Nijs zijn 'Jan Klaassen De Trompetter' is er geen tromgeroffel en geen blazerssectie, toch slagen de vrouwen erin om het vloeiende en de ziel van het lied te behouden. Boudewijn De Groot had in 1965 een grote hit met 'Meisje Van Zestien', waarin de woorden van Lennaert nogmaals zijn klasse als tekstschrijver in de schijnwerper plaatsten. Sabien Tiels zingt het nummer met heel veel gevoel. Haar versie is minder vloeiend dan het origineel, maar haar verhaal blijft even pakkend. Ook 'Wat Geweest Is, Is Geweest', waarin Riet Muylaert door de toetsen wordt begeleid wordt in een trager ritme gebracht. Hier vind ik het een minder geslaagde keuze, al blijft het nummer dankzij de erg mooie tekst van Lennaert en de stem van Riet wel overeind.
 
 
 
In 1973 had Astrid Nijgh haar grootste hit met 'Ik Doe Wat Ik Doe' en dat nummer heeft nog niets van zijn glans verloren. De nieuwe arrangementen passen als gegoten bij het nummer en de stem van Astrid. Dat Lennaert niet wereldvreemd was en zich ook de wereldpolitiek aantrok is te horen in het protestlied 'Welterusten, Mijnheer De President' uit 1965. Instrumentaal werd de sound in het origineel vooral bepaald door de akoestische gitaar en de percussie, nu zijn het vooral de toetsen die sound van dit protestlied bepalen. Sabien Tiels neemt het eerste couplet voor haar rekening en achteraf is er de knappe samenzang van Sabien, Riet en Amaryllis. In het feestelijke 'Het Land Van Maas En Waal', nemen de dames elk een couplet voor hun rekening en het refrein zingen ze samen. 'Avond' van Boudewijn De Groot heb ik altijd al één van zijn beste nummers gevonden. Het bezorgt mij elke keer kippenvel en daar heeft de tekst van Lennaert een heel groot aandeel in. Als je met woorden kan toveren zoals Lennaert Nijgh heel zijn leven deed, kan je niets anders dan bewondering hebben voor de creativiteit die deze man bezat. Ook in de versie van de Nijghse Vrouwen is 'Avond' een geweldig pakkend nummer. De vier dames zingen in 'Avond' elk een stukje apart, maar er wordt ook veel samen gezongen. Astrid Nijgh maakt een erg mooi einde aan dit topnummer. De afsluiter 'Malle Babbe' van Rob de Nijs is in de versie van Astrid Nijgh intiemer en soberder dan het origineel. Elke liefhebber van het Nederlandstalige lied kent deze meezinger, die steeds voor ambiance zorgt wel en zal ook deze versie wel smaken. De titel van het album 'Een Eigenzinnige Ode Aan Lennaert Nijgh' door Nijghse Vrouwen kan je echt wel letterlijk nemen, want Astrid, Sabien, Riet en Amaryllis geven de nummers een nieuw leven op de manier waarop zij de nummers aanvoelen, zonder zich veel van het origineel aan te trekken. Het belangrijkste is dat de teksten van Lennaert Nijgh centraal staan in de nummers en daar zijn de vier dames wel in geslaagd. Instrumentaal had het voor mij persoonlijk iets voller mogen zijn, maar de vier erg goede stemmen maken veel goed. Voor de liefhebbers van Lennaert Nijgh en de Nederlandstalige kleinkunst is 'Een Eigenzinnige Ode Aan Lennaert Nijgh' door Nijghse Vrouwen een aanrader.  Wie de dames live aan het werk wil zien kan dat op 30 januari 2017 in Jezus Eik, op 4 februari in Zandhoven, op 10 maart in Kinrooi, op 11 maart in Dendermonde, op 8 april in Mortsel en op 30 juli op het Kleinkunstfestival in Olen. (7,5/10)
 

 

 
Walter Vanheuckelom
 
 
 
01. Meester Prikkebeen
02. Strand
03. Alleen Is Maar Alleen
04. Beneden Peil
05. Testament
06. Tante Julia
07. Jan Klaassen de trompetter
08. Meisje Van Zestien
09. Wat Geweest Is, Is Geweest
10. Ik Doe Wat Ik Doe
11. Welterusten, Meneer De President!
12. Het Land Van Maas En Waal
13. Avond
14. Malle Babbe