MICHAEL SCHATTE – CONUNDRUM

Album Review

Album: 
MICHAEL SCHATTE – CONUNDRUM
Artist: 
Michael Schatte
Record Label: 
Eigen beheer
Style: 
Rock, blues, celtic, roots
Date: 
06/11/2020
Reviewed by: 
Walter Vanheuckelom
MICHAEL SCHATTE – CONUNDRUM
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Michael Schatte is uitgegroeid tot één van de meest meeslepende gitaristen en singer/songwriters in de Noord-Amerikaanse roots muziekscene. Zijn geluid omvat een aantal stijlen, zoals rock, blues, celtic, bluegrass, rockabilly en Eclectic Electric Roots. Onlangs was hij nog finalist op de International Blues Challenge in Memphis,TN  waar hij optrad in het historische Orpheum Tennessee Theatre. Michael was nog maar vijftien jaar oud, wanneer hij in 1999 met het trio Midnight Mojo zijn eerste album uitbracht. Solo bracht Schatte in 2006 het album 'Hard Ticket' uit. De unieke mix van genres kwam het best tot zijn recht in 2015 in 'Turn Back the Vikings', het vierde soloalbum van Michael Schatte. Op zes november 2020 verscheen zijn vijfde soloalbum 'Conundrum', met daarop vijftien songs, waarvan veertien songs geschreven werden door Michael Schatte. 'Bread, Water, Love' schreef hij samen John B. Lee. 'Good King Richard' is een medley van traditionele nummers en één originele compositie van Richard Thompson.
 
 
 
 
 
 
Het album opent met de vloeiende en heel aantrekkelijke rocker 'Water In The Kettle'. Het sterke en catchy refrein geeft het nummer nog meer cachet. Keltische invloeden krijgen we in het eerste instrumentale gedeelte door het erg knappe fiddle werk van Michael Schatte. In het tweede instrumentale stuk schittert deze multi instrumentalist met vurig gitaarwerk. Michael mag je zeker een multi instrumentalist noemen, want buiten de gitaar speelt hij op dit album ook nog op de bas, mandoline, viool, percussie, orgel, tenor banjo, Rhodes piano, Wurlitzer piano, Hammered Dulcimer en de accordeon. De heerlijke saxofoon klanken komen van Carson Freeman en met haar prachtige stem zingt Sascha Visagie samen met Michael het refrein. Het ritme vertraagt in 'Dry Black Powder' voor het verhaal van een lieve, maar gevaarlijke dame, die er niet voor terugdeinst om een bom te gebruiken. Hier neemt Michael bijna alle instrumenten voor zijn rekening. Hij speelt op de basgitaar, de mandoline en de gitaar. Alleen Chad Davis begeleidt hem vanachter zijn drumstel. Met een pittige solo toont Michael nogmaals dat hij een erg begaafd gitarist is. Zijn uitstekend snarenwerk tijdens het liefdeslied 'Genevieve' roept herinneringen op aan het fantastisch gitaarwerk van Mark Knopfler tijdens 'Sultans Of Swing', de eerste wereldhit van Dire Straits. Michael heeft iets met moeilijke liefdesrelaties en liefdesrivalen. Dat was zo met 'Genevieve' en ook in 'Daria' probeert Michael het meisje op andere gedachten te brengen. Hij smeekt haar bijna om voor hem te kiezen. 'Daria' is net als zijn voorganger 'Genevieve' een radiovriendelijke pop/rock song met knap gitaarwerk.
 
 
 
 
 
 
 
Drummer Riley O'Connor zorgt voor een opwindende galopperende drumbeat in 'Silly Old Man'. Ryan Spratt zorgt op de dikke snaren van zijn basgitaar voor een uitstekende pulserende baslijn. Michael Schatte is het gehele nummer uitstekend aanwezig op de gitaar. Hij strooit kwistig rond met sterke en pittige riffs en de snarensolo in de outro is een lust voor het oor. Bovendien beschikt Michael over een erg goede en aantrekkelijke stem en weet hij zijn songs met passie en overtuiging te brengen. 'Please Don't Dance With My Brother' is een aantrekkelijke Chicago blues shuffle, over de rivaliteit tussen twee broers. Daarna gaat het ritme de hoogte in voor de verschroeiende boogie rocker 'Longtime Lover', waarin Michael op uitzondering van de drums, weer alle instrumenten voor zijn rekening neemt. Hij laat ons zelfs genieten van een solo op de Rhodes piano. Volgens Schatte gaat de titeltrack 'Conungun' over existentiële eigenzinnigheid, met teksten die de mysteries van het leven onderzoeken. Het heeft dankzij het knappe slagwerk van drummer Riley O'Connor en het hamergeklop van Michael op zijn Hammered Dulcimer een heerlijk Afrikaans ritme. Dat Afrikaanse ritme vormt een prachtig contrast met de Oosterse getinte gitaarklanken. Buiten de lead vocals zorgt Michael zelf nog voor de schitterende backing vocals. 'Bread, Water, Love' is een gedicht van de Canadese dichter John B. Lee. Schatte  schreef er muziek voor. Lee zelf draagt zijn gedicht op een melodieuze (recitatie) wijze voor. Met fantastisch vingerwerk weeft Schatte zijn mooie akoestische gitaarklanken doorheen de woorden van de dichter. Net als in de vorige song bespeelt Michael hier de Hammered Dulcimer.
 
 
 
 
 
 
Daarna worden alle registers open getrokken voor de verschroeiende boogie bluesrocker 'Come On Down'. Drummer Chad Davis en bassist Michael Schatte zorgen voor een zinderende en stompende groove. De wervelende orgelklanken die het gehele nummer aanwezig zijn en het spetterend gitaarwerk komen natuurlijk ook van multi instrumentalist Michael Schatte. De Keltische invloeden zijn duidelijk hoorbaar in het energieke en radiovriendelijke 'The Candy Aisle'. 'The Upper Hand' gaat over een ongelijke liefde. Schatte etaleert nogmaals zijn kwaliteiten op de gitaar. Deze keer imponeert hij met een geweldige solo, die gelijkenissen vertoont met het gitaarwerk van de grote Jimi Hendrix in zijn beste periode. Saxofonist Carson Freeman levert ook een stevige bijdrage, met een machtige sax solo. Michael Schatte zingt met veel gevoel 'In The Cold Hard Here And Now', één van de zeldzame ballades op dit album. Het album wordt afgesloten met het instrumentale 'Good King Richard', een compilatie van een drietal Keltische traditionals ('The Poppy Leaf Hornpipe', 'Kerry Reel' en 'Rakish Paddy') en het Richard Thompson nummer 'The Knife Edge'. Ook hier weer is er tijd en gelegenheid genoeg voor Michael Schatte om zijn enorme en veelzijdige instrumentale virtuositeit te etaleren. Hij bespeelt de gitaar, de viool, de mandoline, het accordeon, de tenor banjo en de percussie. Alleen de ritmesectie, met drummer Riley O'Connor en bassist Ryan Spratt, staat deze geweldige multi instrumentalist bij. 'Good King Richard' is een prachtige afsluiter van een erg knap album. Michael Schatte zal bij weinig mensen een belletje doen rinkelen. Hopelijk komt daar na het schitterende album 'Conundrum' verandering in. Ik kan 'Conundrum' aan iedereen aanbevelen. (8,5/10)
 
 
 
 
Walter Vanheuckelom
 
 
 
 
01. Water In The Kettle
02. Dry Black Powder
03. Genevieve
04. Daria
05. Silly Old Man
06. Please Don't Dance With My Brother
07. Longtime Lover
08. Conundrum
09. Bread, Water, Love
10. Come On Down
11. The Candy Aisle
12. The Upper Hand
13. A Mind A Mess
14. In The Cold Hard Here And Now
15. Good King Richard
 
 
Michael Schatte: Zang, Gitaren, Viool op #1 en 15, Percussie op #1,3,5,7,8,9,11,12,13 en 15, Handclaps op #1,6,7,8 en 10, Mandoline op #2,9,11,14 en 15, Bas op #2,4,5,7,8,9,10,11 en 13, Orgel op # 4,7,8,9,10 en 14, Accordeon op #5 en 15, Rhodes piano op #7, Hammered Dulcimer op #8 en 9, Tenor banjo op #15, Tin Whisle op #9, Wurlitzer piano op #12 en 13
Ryan Spratt: Bas op #1,3,5,6,12,14 en 15
Riley O'Connor: Drums op #1,3,5,6,7,8,11,12,14 en 15
Chat Davis: Drums op #2,10,13,
Sascha Visagie : Backing Vocals op #1 en 9
Randy Cassidy: Backing vocals op #5 en 11,
Carson Freeman: Saxofoon op #1,6 en 12
John B. Lee: gedicht recitatie in #9