MEG WILLIAMS - TAKE ME AS I AM: THE MUSCLE SHOALS SESSIONS

Album Review

Album: 
MEG WILLIAMS - TAKE ME AS I AM: THE MUSCLE SHOALS SESSIONS
Artist: 
Meg Williams
Record Label: 
Nola Blue Record
Style: 
Blues, Bluesrock
Date: 
19/04/2019
Reviewed by: 
Walter Vanheuckelom
MEG WILLIAMS - TAKE ME AS I AM: THE MUSCLE SHOALS SESSIONS
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Meg Williams is een Amerikaanse gitariste, songwriter en zangeres, die in New York geboren werd, maar momenteel Nashville als haar thuisbasis heeft. Ze treedt in de Verenigde Staten op met haar volledige band, maar ook als solo of duo act. In 2017 bracht ze haar debuut EP 'Maybe Someday' uit. Een jaar later won ze de Kentucky Blues Challenge, waardoor ze in 2019 mocht deelnemen aan de International Blues Challenge in Memphis, TN. Bovendien werd Meg geselecteerd als regisseur van de huisband voor de International Women in Blues Showcase tijdens de IBC. Na een zeer bewogen en intense week op de International Blues Challenge reisde Meg terug naar Nashville en daar mocht ze dadelijk een contract ondertekenen bij Nola Blue Records. Daarna ging ze haar nieuwe album 'Take Me As I Am: The Muscle Shoals Sessions' opnemen in de legendarische FAME Studios in Muscle Shoals, Alabama. Het album verscheen op negentien april en bereikte plaats zevenentwintig in de Top 50 Blues Album Charts en plaats negen in de Top 50 Blues Rock Album Charts (Roots Music Report). De single 'Little Bit Of The Devil' bereikte plaats twee in de Top 50 Blues Rock Songs en plaats negen in de Top Blues Song (Roots Music Report). 'Take Me As I Am' verdiende internationaal veel respect, kreeg veel feedback en won een bronzen medaille voor de 2019 Global Music Awards. Er staan twaalf songs op 'Take Me As I Am', waarvan Meg acht nummers zelf schreef en ze de overige vier songs hielp schrijven.
 
 
 
 
 
 
De opener 'Come On Over To Me' is een melodieuze country/blues ballade. Met een ietwat zwoele en verleidelijke stem zingt Meg dat haar geliefde naar haar moet komen, want dat zij hem nodig heeft. De melodie wordt gedragen door de warme orgelklanken van Clayton Ivey en slide gitarist Dan Wecht weet de melodie te kruiden met prachtige slide riffs. Met zijn korte maar vette slide solo zet hijzelf de kroon op het nummer en op zijn eigen prestatie. 'Tell Everybody' is een radiovriendelijke poppy rocker waar je blij van wordt. Met een simpele rock riff op de gitaar wordt dit liefdeslied gang getrokken. Heel de wereld mag weten dat ze verliefd is zingt Meg. Backing zangeres Sara Rogers is op dit nummer heel erg aanwezig. Met de gitaren van Meg en Will McFarlane en de slide gitaar van Dan Wecht krijgen we ook weer uitstekend en knap snarenwerk te horen. Het wordt steviger in de funky rocker 'Shame', waarin Bob Way voor een heerlijke funky baslijn zorgt. Wie de verschroeiende gitaarsolo in dit nummer speelt weet ik niet (Meg of Dan), maar het is één van de beste solo's op het album. De rauwe bluesrocker 'Little Bit Of The Devil' is een ouder nummer, dat al op haar debuut EP 'Maybe Someday' te vinden was. De versie op haar nieuwe album is iets sneller en zwaarder en dat geeft dit prachtige nummer nog meer cachet. 'Little Bit Of The Devil', dat op single uitkwam, vertelt het verhaal van een wilde vrouw. In het instrumentale gedeelte is het genieten van het fantastische en weelderige toetsenwerk van Clayton Ivey, het overstuurde gitaarwerk van Meg Williams en het uitstekende werk met de bottleneck van Dan Wecht. 'Played By The Blues' is een twaalf bar blues song. Drummer Justin Holder met strak slagwerk en bassist Bob Wray met een pompende baslijn zorgen voor de heerlijk stuwende groove. De snarensolo van Meg of Dan past perfect in het nummer.
 
 
 
 
 
 
Singer/songwriter Claire Kelly schreef samen met Meg de prachtige Southern ballade 'Sometimes I Need You Too'. Dit liefdeslied heeft een grote Allman Brothers vibe en daar heeft het geweldig vet slide werk van Dan Wecht een heel groot aandeel in. Meg zingt 'Sometimes I Need You Too' met veel emotie en passie en Clayton Ivey is het gehele nummer weer uitstekend aanwezig met zijn warme orgelklanken. De titeltrack 'Take Me As I Am' is een country ballade, waarin Meg met soulvolle stem haar boodschap van hoop en verlangen zingt. Ze vraagt haar te accepteren zoals ze is, want ze wil trouw blijven aan zichzelf en dat is niet altijd gemakkelijk in het leven en in de liefde en al zeker niet in de meedogenloze muziekwereld. Het gevoelvol en beklijvend slidewerk van Dan Wecht zal vele muziekliefhebbers kippenvel bezorgen. Met 'What About Me?' wordt het ritme wat opgetrokken. Het nummer heeft een heerlijk ritme en de snarensolo is weer van uitstekende kwaliteit. De soulvolle stemmen van Meg en backing zangeres Sara Rogers vullen elkaar goed aan en zorgen voor een mooie vocale samenwerking. Toetsenist Clayton Ivey bewijst ook in dit licht rockend nummer zijn meerwaarde voor deze band. 'Can't Keep Waiting On You' is een dynamische rocker die langzaam opbouwt naar het aanstekelige pop/rock refrein. De uitstekende diepe baslijn van Bob Wray is om duimen en vingers af te likken. Ook het verschroeiende gitaar en orgelwerk kunnen erg bekoren. Voor dit nummer werd de uitstekend spelende toetsenist Clayton Ivey vervangen door Brad Kuhn.
 
 
 
 
 
 
Het tweede nummer dat eerder al op haar EP 'Maybe Someday' verscheen is de soulvolle rocker 'I Feel A Heartache Coming'. De uitstekende ritmesectie, met drummer Justin Holder en bassist Bob Wray, leggen met een heerlijke groove weer de ideale basis voor deze aanstekelige rocker. Met wervelend toetsenwerk op zijn Hammond is Clayton Ivey weer heel belangrijk voor de sound van 'I Feel A Heartache Coming'. Het gehele nummer door strooien Meg en Dan kwistig rond met knappe splijtende gitaar riffs en ook de solo's van dit duo zijn weer van uitstekende kwaliteit. Vooral de soulvolle snarensolo van Meg in de outro is weer een schot in de roos en ze sluit zo dit erg knappe nummer op een prachtige wijze af. Een stoere en verleidelijke Meg Williams speelt de femme fatale in 'Make A Move', een soulvolle bluesrocker die gekruid wordt met verschroeiend en zinderend gitaarwerk. Met ietwat zwoele stem zingt Meg het afsluitende 'Take A Chance On My Love', een melodieuze, soulvolle bluesballade met een hoog vintage gehalte. 'Take Me As I Am' het debuutalbum van Meg Williams is een uitstekend en gevarieerd album. Het album kent geen echte laagtes en blijft de twaalf songs door erg genietbaar. Meg Williams heeft een erg mooie stem en ze is ook nog een uitstekende gitariste. Bovendien bewijst de jonge dame dat ze sterke songs kan schrijven, want acht nummers schreef ze helemaal zelf en in de andere vier had ze ook een belangrijk aandeel. 'Take Me As I Am' is één van de beste debuutalbums die ik dit jaar mocht bespreken. Meg Williams is zeker een jongedame om in het oog te houden. Meg mag best trots zijn op haar debuutalbum 'Take Me As I Am'. (8/10)
 
 
 
Walter Vanheuckelom
 
 
 
(1) Come On Over To Me
(2) Tell Everybody
(3) Shame
(4) Little Bit Of The Devil
(5) Played By The Blues
(6) Sometimes I Need You Too
(7) Take Me As I Am
(8) What About Me
(9) Can’t Keep Waiting On You
(10) I Feel A Heartache Coming
(11) Make A Move
(12) Take A Chance On My Love
 
Meg Williams - Zang en gitaar
Dan Wecht - Gitaar, slidegitaar
Will Mc Farlane - Gitaar op #2,7,12
Bob Wray - Bas
Clayton Ivey - Keys
Justin Holder - Drums
Sara Rogers - Background vocals
Brad Kuhn - Orgel  op #9