MANDY MARYLANE - BLUES SHACK

Album Review

Album: 
MANDY MARYLANE - BLUES SHACK
Artist: 
Mandy Marylane
Record Label: 
Y & T Music
Style: 
Akoestische blues
Date: 
05/11/2021
Reviewed by: 
Walter Vanheuckelom
MANDY MARYLANE - BLUES SHACK
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
De Amerikaanse Mandy Marylane is een jonge zangeres, gitariste, pianiste en liedjes schrijftster uit Miami, Florida. Ze begeleidt zichzelf meestal op de akoestische gitaar. Blues, maar ook folk en Americana zijn de muziekstijlen die ze meestal brengt. In 2020 verscheen bij het label Y&T Music haar titelloze debuutalbum, met daarop vijf songs. In november 2021 verscheen bij datzelfde label haar tweede EP, met als titel 'Blues Shack'. Deze keer brengt Mandy vijf interpretaties van blues, gospel en Americana klassiekers. Er verschijnen maar vijfhonderd genummerde exemplaren van 'Blues Shack' en bij elk exemplaar zit een gehandtekende foto van Mandy Marylane en Fernando Perdomo, de producer van het album. Fernando speelt ook alle instrumenten op het album.
 
 
 
 
 
 
Mandy opent met haar versie van 'Devil's Got The Blues', een bluesklassieker van Lonnie Johnson uit 1938. Mandy's prachtige stem is zeer geschikt om dit soort oude akoestische blues te zingen. De Amerikaanse maakt dan ook een mooie versie van deze meer dan tachtig jaar oude bluesklassieker.  Producer Fernando Perdomo bespeelt de twaalfsnarige gitaar in deze opener. Met de meeslepende, melodieuze country ballade 'High And Dry' gaat Mandy het niet zo ver in de tijd zoeken. 'High And Dry' is de titeltrack van country ster Dennis Marty Brown's debuutalbum uit 1991. Mandy blijft de country stijl trouw, al klinkt haar versie wel moderner dan de originele versie van Marty Brown. Er zit een lekkere galm op de elektrische gitaar van Fernando Perdomo en dat geeft 'High And Dry' nog een extra touch.
 
 
 
 
 
 
'Blues On The Ceiling' werd geschreven door folk singer/songwriter Fred Neil en werd in 1964 voor het eerst uitgebracht door Judy Roderick. Fred Neil nam het in 1965 ook zelf op voor zijn album 'Bleecker & MacDougal'. Met zijn twaalfsnarige gitaar en spectaculair diepe baritonstem werd Neil beschouwd als de Koning van de MacDougal Street/Greenwich Village folkzangers. Ook bij Mandy krijgen we mooi vingerwerk op de twaalfsnarige akoestische gitaar te horen en met haar prachtige, volle stem weet ze vocaal ook in dit nummer te overtuigen. Met het trieste 'Drunkard's Blues', dat over de dood en de begrafenis van een geliefde gaat, krijgen we een tweede cover die uit de jaren dertig komt. Bob Wills schreef het nummer en nam het in 1938 op met zijn band Bob Wills And His Texas Playboys. Mandy Marylane vertraagt het ritme en maakt er een traag slepend bluesnummer van. Multi instrumentalist bespeelt met de akoestische gitaar, de dobro, djembé, akoestische bas en bells sound machine weer alle instrumenten tijdens deze 'Drunkard's Blues'. Met de wijze waarop Mandy het nummer zingt, zal ze zeker menig luisteraar weten te raken.
 
 
 
 
 
 
'Dragnet For Jesus' is een cover van rhythm and blues en gospelzangeres Sister Wynona Carr. Het origineel is een piano gedreven nummer, nu draagt Fernando Perdomo de melodie van deze mix en gospel met de warme klanken die uit zijn Whitehall Gombo Orgel komen. Het geluid van de marimbo voegt nog iets extras toe aan 'Dragnet For jesus' . Er staan dan wel geen nieuwe songs op de EP 'Blues Shack' van Mandy Marylane, maar de Amerikaanse weet toch haar stempel te drukken op de covers die ze brengt. Bovendien bezit ze een erg goede en volle stem. (7/10)
 
 
 
 
Walter Vanheuckelom
 
 
 
1. Devil's Got the Blues
2. High and Dry
3. Blues on the Ceiling
4. Drunkard's Blues
5. Dragnet for Jesus