MALAYA BLUE - HEARTSICK

Album Review

Album: 
MALAYA BLUE - HEARTSICK
Artist: 
Malaya Blue
Record Label: 
MBM Music
Style: 
Pop, Blues, Jazz, Funk
Date: 
08/04/2016
Reviewed by: 
Walter Vanheuckelom
MALAYA BLUE - HEARTSICK
 
 
 
De verwachtingen voor 2016 in Malaya Blue zijn hoog gespannen na haar indrukwekkend optreden op het Great Brittisch Rock & Blues festival te Skegness in januari en na haar vier afzonderlijke nominaties bij  de Britse Blues Awards 2015. Ze werd genomineerd in de categorie beste zangeres, beste album, beste blues nummer en meestbelovende nieuwkomer. Bovendien zit ze in het kleine groepje kanshebbers om het Verenigd Koninkrijk te vertegenwoordigen op de Europese Blues Challenge 2016. 'Bourbon Street', het debuutalbum van Malaya Blue bereikte de nummer één positie in de maandelijkse top van de Brittisch Indepent Blues Broadcasters. 'Bittermoon', de single uit dat album werd door The Blues & Soul Show gekozen als beste nummer uit 2014. Ook de nieuwe single 'Hope', die werd opgenomen in The Grange Studio met Paul Long als producer, vond snel zijn weg naar diverse radio stations. Ook de legendarische presentator Paul Jones nam het nummer op in zijn programma. Nu ligt hier voor ons Malaya's tweede album 'Heartsick', dat elf nieuwe, originele nummers telt en waarvan Malaya alle teksten en muziek schreef.
 
 
'Heartsick' is een heel persoonlijk album geworden waarin Malaya Blue in haar hart laat kijken en de goede, maar ook de minder goede momenten deelt met haar fans en luisteraars. Het album opent met de titelsong en ze zingt over haar hartenpijn met een soulvolle sexy stem. Gitarist Dudley Ross haalt in dit pijnlijke nummer dadelijk onweerstaanbaar uit op zijn six string. De stevige ritme sectie met bassist Stuart Uren en drummer Andrew McGuiness geeft deze song de nodige ondersteuning en power. Het swingende jazzy blues nummer 'Hunny Little Day Dream' wordt gedragen door de keyboard klanken van toetsenist Paul Jobson. De zangeres laat hier meer dan voldoende ruimte aan gitarist Dudley Ross en mondharmonica speler Paul Jones om te schitteren. Met 'Colour Blind' blijft Malaya in de bluesy jazz sfeer. De zangeres levert hier
vocaal misschien wel haar beste bijdrage op het album. Haar fluwelen, zachte en iets zwoele stem laat niemand onberoerd en zoals in de voorgaande songs krijgen haar muzikanten ook hier weer de kans om zich in de schijnwerpers te spelen. Paul Jobson mag zijn klasse op de toetsen laten horen en daarna is het de beurt aan Dudley Ross, die ook hier weer een uitstekende indruk nalaat door zijn fantastisch gitaar werk. De meer dan zeven minuten durende ballade 'Let's Reinvent Love' is zowel tekstueel als muzikaal erg sterk en verveelt geen enkele seconde. Malaya zingt dit gevoelige nummer, dat recht uit het hart komt, heel intens en met heel veel emotie. De diep gestemde mondharmonica van Paul Jones benadrukt nog meer de emotionele sfeer van deze ballade. Met veel strijkers en een constant aanwezige bepalende piano volgt de ballade 'Acceptance'. Pianist Carl Hudson is gastmuzikant in 'Remain The Same', waarin hij ook de enige begeleider is van de zangeres. Ook in deze ballade, met heel sobere begeleiding laat de mooie stem van Malaya geen enkele luisteraar onberoerd.
 
 
Dudley Ross was wat op de achtergrond verdwenen in de voorgaande rustige nummers maar in het blije 'I Have Arrived' is deze schitterende gitarist gelukkig weer voluit aanwezig. Andrew McGuiness begint 'Strand Of Gold' met een drum intro en het orgel en de slide gitaar tillen deze trieste lovesong naar een hoger niveau. 'Share The Love' was een slogan die in het Love & Peace tijdperk heel actueel was. Nu heeft Malaya Blue over liefde delen een funky lied geschreven. Deze 'Share The love' brengt de broodnodige tempo versnelling in het album en toetsenist Paul Jobson mag nog eens alles uit de kast halen. De single 'Hope' is een poppy ballade over hoop en heeft alles wat een moderne ballade hoeft te hebben. Zowel vocaal, als instrumentaal, als tekstueel past alles erg mooi bij elkaar in dit optimistisch lied en dat zorgt voor een perfect geheel. De gitaar solo van Dudley Ross maakt samen met de mooie backing vocals de afwerking compleet. Het zou me dan ook niet verbazen mocht Malaya met deze 'Hope' heel wat airplay krijgen op de radio. In het afsluitende 'Soul Come Back' hoor je het mysterieuze van Kate Bush, maar ook wat invloeden van Celine Dion. Soms krijg ik de indruk dat dit nummer meer een gebed is dan een lied. Instrumentaal is de begeleiding weer sober, met alleen de piano en de uitstekende strijkers van The Westwood String Quartet, met violisten Nick Mettyear en Mike Grumbley, Theresa Cole op cello en Julie Mettyear op altviool. Naar mijn mening mag Malaya Blue met gerust gemoed de toekomst tegemoet zien met haar nieuwe album 'Heartsick'. Malaya heeft een pracht van een stem en zowel haar teksten als haar muziek zijn van uitstekende makelij. Wie dacht dat 'Heartsick' na de vier nominaties van Malaya Blue op de Britse Blues Awards een echt blues album zou worden, komt bedrogen uit. We treffen in 'Heartsick' vele genres aan gaande van pop, jazz, blues en funk. Met deze aanpak is de kans groot dat de zangeres nog een breder publiek kan bereiken en dan kan Malaya achteraf zeggen 'I Have Arrived', zoals ze in één van haar nummers op het album zingt. (7,5/10)
 
Walter Vanheuckelom
 
Malaya Blue : Zang
Dudley Ross : Gitaar
Paul Jobson : Keyboards
Stuart Uren : Bas
Andrew McGuiness : Drums
 
Gasten
Paul Jones op mondharmonica in 2 en 4
Carl Hudson op piano in 6
 
Westwood String Quartet :
Nick Mettyear : viool
Mike Gumbley : viool
Julie Mettyear : Altviool
Theresa Cole : Cello
 
Tracklist:
01. Heartsick
02. Hunny Little Day Dream
03. Colourblind
04. Let’s Reinvent (Love)
05. Acceptance
06. To Remain The Same
07. I Have Arrived
08. Strand Of Gold
09. Share The Love
10. Hope
11. Soul Come Back