LAURIE JANE & THE 45S - LATE LAST NIGHT - ELIXER OF SARA MARTIN

Album Review

Album: 
LAURIE JANE & THE 45S - LATE LAST NIGHT - ELIXER OF SARA MARTIN
Artist: 
Laurie Jane & The 45s
Record Label: 
Down In The Alley Records
Style: 
Vintage Blues
Date: 
13/10/2018
Reviewed by: 
Walter Vanheuckelom
LAURIE JANE & THE 45S - LATE LAST NIGHT - ELIXER OF SARA MARTIN
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Laurie Jane & The 45s zijn een Amerikaanse band uit Louisville, Kentucky. Hun muziek bestaat uit blues uit de jaren vijftig en zestig waarin ze jazz, soul en rockabilly verweven. De band bestaat uit zangeres Laurie Jane, haar echtgenoot en gitarist/ pianist Cort Duggins, drummer Scott Dugdale en Jason Embry op de upright bas. In 2015 verscheen hun titelloos debuutalbum, dat alleen als download verkrijgbaar was en in november 2017 verscheen de opvolger 'Midnight Jubilee'. Gitarist en pianist Cort Duggins schreef acht van de elf nummers op dat album. Met hun nieuwe album gaan ze nog een heel stuk verder terug in de tijd, want 'Late Last Night - Elixer Of Sara Martin' is een eerbetoon aan Sara Martin, één van de grootste en bekendste blues zangeressen uit de jaren twintig van vorige eeuw en net als Laurie Jane & The 45s afkomstig uit Louisville. Sara Martin was vooral actief in het Afrikaans/ Amerikaans vaudeville circuit en tekende in 1922 een contract bij het platenlabel Okeh Records. Nu kent bijna niemand Sara Martin nog, maar in die tijd was ze een grote ster in Amerika, Cuba, Jamaica en Puerto Rico. Ze tourde en nam op met artiesten als Fats Waller, Clarence Williams, King Oliver en Sylvester Weaver. Ze stond bekend om haar dramatische stijl van uitvoering en haar kostbare kostuums, die ze verschillende keren per show veranderde. Ze werd steeds aangekondigd als The Famous Moanin' Mama.
 
 
 
 
 
 
Het album opent met het door Sara Martin geschreven 'Late last Night', dat door Laurie Jane & The 45s van moderne arrangementen wordt voorzien en omgetoverd tot een heerlijke swingende rocker met een fifties gevoel. Er is een grote rol weggelegd voor de blazerssectie met Eric Snyder op trompet en Brian Hogg op saxofoon. Deze laatste verwent ons oor met een geweldige solo op de saxofoon. Het opwindende slagwerk van Scott Dugdale en de knappe baslijn op de staande bas van Jason Embry zorgen voor de heerlijke groove en gitarist Cort Duggins makt het nummer helemaal compleet met rauw en gutsy gitaarwerk. Laura Jane beschikt over een goede frisse stem die perfect past bij deze vintage sound. Laurie Jane en haar jongens zetten 'Late Late Night' volledig naar hun hand en dat doen ze ook met het door Clarence en Spencer Williams geschreven 'Achin' Hearted Blues'. Laurie Jane & The 45s voegen een flinke scheut soul toe aan hun versie en de zoete stem van Laurie Jane, het fijne toetsenwerk van Cort en het uitstekende blazerswerk van trompettist Eric Snyder en vooral saxofonist Brian 'Boss' Hogg zorgen er voor dat je het origineel bijna niet meer herkent. Ook hier weer herkennen we de sfeer uit de fifties die zo kenmerkend is voor deze band uit Louisville. Met veel gevoel en emotie in haar stem zingt Laurie Jane de ballade 'Blind Man Blues', dat door Eddie Green en Billie McLauren geschreven werd. Instrumentaal is de hoofdrol weggelegd voor Laurie Jane's man Cort Duggins die met gevoelvol pianowerk en snarenwerk weet te bekoren in dit trage nummer. Het tweede nummer op het album dat Sara Martin zelf schreef is 'Strange Lovin' Blues' dat begint met het geluid van een naald die op een vinylplaat wordt gelegd en zoekt naar de eerste groef. Deze song brengt ons terug naar de originele blues van bijna een eeuw geleden. De stem van Laura Jane Duggins klinkt hier bijna zoals in de originele opnames en ze krijgt alleen begeleiding van de akoestische slide gitaar van haar man Scott. Persoonlijk hou ik meer van de meer bewerkte nummers waarin je de invloed van Laura Jane & The 45s in herkend, zoals in de swingende rocker 'Sugar Blues'. Dit is het tweede nummer op het album dat door jazz pianist Clarence Williams is geschreven. De blazers zijn weer uitstekend en uitdrukkelijk aanwezig in dit erg dansbare nummer en in het instrumentale gedeelte is het genieten van het frisse toetsenwerk op de piano van Cort Duggins en de vlijmscherpe snaren riffs van special guest Screamin' John Hawkins.
 
 
 
 
 
 
 
Drummer Scott Dugbale zorgt met een knappe drumbeat voor de speciale groove in 'My Man Blues', waarin Laurie Jane haar liefde voor haar aantrekkelijke man bezingt. Die man zorgt in dit nummer weer voor uitstekend toetsenwerk op de piano en erg knap slidewerk op de dobro. Wat Laurie Jane & The 45s met het door trompettist W.C Handy geschreven 'Joe Turner Blues' doen is werkelijk fantastisch. In de versie van Sara Martin werd haar stem alleen begeleid door de piano, maar hier is het de gehele band die bepalend is voor de sound van 'Joe Turner Blues'. De verscheidene sfeer en ritmewisselingen maken het nummer nog aantrekkelijker en geven het nog meer cachet. Het door Sylvester Weaver geschreven 'Can’t Find Nobody To Do Like My Daddy Do' wordt door Laurie Jane & The 45s in een sneller tempo gespeeld. Dat en de nieuwe, moderne arrangementen maken van deze song een erg aantrekkelijke swingende blues shuffle. Net als 'Strange Lovin' Blues' begint 'Pleading Blues' met het geluid van een naald die op een vinylplaat wordt gelegd en zoekt naar de eerste groef. Ook hier is de stem van Laurie Jane zo bewerkt dat het de sfeer van de originele opnames weergeeft en is de akoestische gitaar de enige begeleiding voor haar stem. Hetzelfde concept wordt gebruikt in het door W.C. Handy geschreven 'Atlanta Blues', alleen wordt de gitaar hier vervangen door de piano. Dat moderne arrangementen en het nummer in een iets vlugger ritme spelen wonderen kan verrichten hoorden we al in een paar vorige songs die deze bewerking kregen. De erg dansbare songs 'I'm Gonna Be A Lovin' Old Soul' en ''Tain't Nobody's Bus'ness If I Do' mogen we gerust in dat rijtje plaatsen. In dat laatste nummer zijn de blazers, met Eric Snyder op trompet en Brian Hogg op saxofoon, weer uitdrukkelijk aanwezig en vocaal levert Laurie Jane met haar frisse en goede stem weer een prima prestatie. 'Late Last Night - Elixer Of Sara Martin' van Laurie Jane & The 45s is een genietbaar album. Voor de liefhebbers van oudere blues en het jaren vijftig gevoel is dit een ideaal album voor onder de kerstboom. (7/10)
 
 
 
 
Walter Vanheuckelom
 
 
 
Tracks:
01. Late Last Night
02. Achin’ Hearted Blues
03. Blind Man Blues
04. Strange Lovin’ Blues
05. Sugar Blues
06. My Man Blues
07. Joe Turner Blues
08. Can’t Find Nobody To Do Like My Daddy Do
09. Pleading Blues
10. Atlanta Blues
11. I’m Gonna Be A Lovin’ Old Soul
12. ’t Ain’t Nobody’s Bus’ness If I Do
 
 
 
 
Laurie Jane Duggins: Zang
Cort Duggins: Gitaar en piano
Scott Dugdale: Drums en percussie
Jason Embry: upright Bass
Brian 'Boss' Hogg: Saxofoon
special guests:
Screamin' John Hawkins: Gitaar
Eric Snyder: Trompet