LAURENCE JONES - BAD LUCK & THE BLUES + Concertdata

Album Review

Album: 
LAURENCE JONES - BAD LUCK & THE BLUES + Concertdata
Artist: 
Laurence Jones
Record Label: 
Marshall Records
Style: 
Heavy Classic Rock
Date: 
25/08/2023
Reviewed by: 
Walter Vanheuckelom
LAURENCE JONES - BAD LUCK & THE BLUES
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
De Brit Laurence Jones werd geboren op 13 februari 1992 te Sint Helens, Merseyside en verhuisde met de ganse familie naar Stratford On Avon toen hij acht jaar oud was. Rond die tijd kreeg de knaap interesse voor de gitaar. Hij nam regelmatig de akoestische gitaar van zijn vader vast en nam zich voor om een beter gitarist te worden dan zijn vader. Hij begon klassieke gitaar te volgen en slaagde met grote onderscheiding op zijn examens. Later begon hij elektrische gitaar te studeren. Eerst schafte hij zich een zwarte Les Paul Epiphone aan, maar toen hij wat later op beelden Jimi Hendrix zag schitteren op het Isle Wight Festival met een witte Stratocaster verkocht hij zijn Epiphone en schafte zich ook een witte Fender Stratocaster aan. In 2012 bracht hij zijn debuut album 'Thunder In The Sky' uit en deze cd werd door de muziekpers in Engeland de hemel in geprezen. Ook andere muzikanten zoals Walter Trout en Mike Zito waren onder de indruk van dit jonge talent. Walter Trout zei over Laurence dat hij een kruising is tussen Eric Clapton en Buddy Guy en hij nodigde de jongeman uit om als support act mee te gaan tijdens de Engelse tournee van hem in 2013. Even later tekende de jonge Brit een contract bij het befaamde Ruf Records. Mike Zito ging persoonlijk bij Thomas Ruf vragen of hij de producer mocht zijn van het tweede album van Laurence. In 2014 verscheen het album 'Temptation'. Voor de opnames trok Jones naar de befaamde Dockside Studios in Louisiana. Acht jaar geleden won hij op de Britse Blues Awards, de Award van Best Young Artist 2014. In datzelfde jaar was hij samen met Albert Castiglia en Christina Skjolberg de publiekstrekker in de Ruf Blues Caravan. In maart 2015 mocht hij in Brussel, Engeland vertegenwoordigen op de Vijfde European Blues Challenge. Hij viel niet in de prijzen, maar voor heel wat aanwezigen leverde Laurence de beste prestatie af. Ook in 2015 won Laurence de Britse Blues Award Of Best Young Artist. In 2016 verscheen het uitstekende 'Take Me High', het vierde album van Laurence, ditmaal was Mike Vernon de producer. Ondertussen is er heel wat veranderd rondom Laurence Jones. Hij heeft andere muzikanten rond zich, een nieuwe magager en hij veranderde al een paar maal van platenlabel. In 2017 verscheen bij Top Stop Music het album 'The Truth' en in 2019 'The Laurence Jones Band'. In september 2022 verscheen met 'Destination Unknown' zijn zesde album. Het album bevat tien originele songs. 'Tonight' werd geschreven door Laurence en 'Holding Back' schreef hij samen met zijn verloofde Amy. De andere acht schreef Laurence samen met zijn bandleden Bennett Holland (5), Jack Timmis (5) en Samuel Jenkins (2). Met dit album koos Laurence meer voor rockmuziek, met heel wat invloeden uit de jaren zeventig. Eind 2022 besloot Jones muzikaal  terug te keren naar zijn oude liefde, namelijk terug naar een sterk powertrio, naar het voorbeeld van zijn idolen Jimi Hendrix en Gary Moore. In het voorjaar en de zomer van 2023 toerde Laurence al uitgebreid met bassist Jack Timmis en drummer Ash Sheehan. Het eerste album met dit trio is vanaf 25 augustus overal te koop. Het kreeg als titel 'Bad Luck & The Blues' en het werd opgenomen in The Marshall Studio, gemixt door Chris Sheldon (Jeff Beck, Foo Fighters, King King) en gemasterd in de legendarische Abbey Road Studios door Christian Wright (Jack Bruce, Robin Trower, Ten Years After). 
 
 
 
 
 
 
 
 
Er staan tien originele, door Laurence Jones geschreven nummers op 'Bad Luck & The Blues'. Jack Timmis en Ash Sheehan hielpen Laurence elk met twee nummers. Met een zware riff wordt de titeltrack 'Bad Luck & The Blues' op gang getrokken. Ash Sheehan bepaalt met donderend en energiek slagwerk het tempo van dit uitstekend nummer. Met een diepe stuwende baslijn zorgt Jack Timmis voor de heerlijke  groove. Dat Laurence Jones een uitstekende gitarist is weten ondertussen al heel wat muziekliefhebbers. Ook tijdens 'Bad Luck & The Blues' haalt hij weer ongemeen fel en meedogenloos uit met sterke, priemende vullingen, met als hoogtepunt zijn prachtige melodieuze snarensolo. Ook vocaal heeft deze eenendertigjarige Brit nooit beter geklonken. Top opener. De hamvraag in de luie, zwaar groovende midtempo heavy rocker 'I'm Gone' is 'What Did I Do To Deserve This From You'. Het nummer is opgebouwd rond een zware, steeds weerkerende riff. De beukende baslijn van Jack Timmis is heel bepalend. Laurence Jones schittert met waanzinnig knap, overstuurd gitaarwerk, dat herinneringen oproept aan bluesrock legende Jimi Hendrix. De liefhebbers van het zwaardere gitaarwerk zullen in hun nopjes zijn met hetgeen ze op dit album te horen krijgen van Laurence. Het trio steekt meer dan één tandje bij voor het verschroeiende 'Lonely Road', de eerste single uit het album 'Bad Luck & The Blues'. Laurence kampt met de ziekte van Crohn en in dit nummer heeft hij het over de moeilijke, en soms eenzame, periodes die daar mee gepaard gaan. Toch blijft de jonge Laurence zoveel mogelijk positief en die boodschap geeft hij ook aan zijn fans mee tijdens 'Lonely Road'. Het nummer is live opgenomen in de studio, dus wat je op de CD hoort zal je later ook live horen tijdens de concerten. Ik ben nu al zeker dat dit nummer live voor de nodige asfeer zal zorgen tijdens de komende concerten van Laurence Jones. De sterkte van dit klasrijk powertrio komt tijdens 'Lonely Road' volledig tot zijn recht.  Bijna vier minuten headbangen en meezingen is het enige dat je kan je kan doen tijdens deze orkaan die aan je voorbij raast.  Bulderende drums, een  beukende baslijn en verschroeiend snarenwerk op de sixstring zijn de ingrediënten van 'Lonely Road'. 
 
 
 
 
 
 
 'Don't You Leave Me This Way'  heeft een zware steeds weerkerende voetstampende riff. Jack Timmis met zijn diepe baslijn en Ash Sheeman met strak en dwingend slagwerk zorgen andermaal voor de perfecte basis waarop gitaarvirtuoos Laurence Jones weer verwoestend uithaalt met verschroeiend Wah Wah  gestuurd gitaarwerk. Ook hier denk ik dadelijk terug naar de gouden tijden van gitaargod Jimi Hendrix. In de hoekig groovende bluesrocker 'Lost & Broken' staat Laurence Jones net als Robert Johnson, en met hem veel andere blues grootheden, aan de befaamde crossroads, om zijn ziel te verkopen. Het getik van Ash op de heldere koebel geeft dit nummer een extra touch. Voor de rest krijgen we weer dezelfde ingrediënten met strak slagwerk, beukende bas en verschroeiend gitaarwerk. Laurence jones zingt het nummer met veel kracht en overtuiging en zijn uitstekend snarenwerk op de gitaar zal weer veel gitaarliefhebbers blij maken. De stevige ritmesectie met drummer Ash Sheeman en bassist Jack Timmis schitteren in het verschroeiende uptempo heavy rock nummer 'Stuck In The Night'. Laurence haalt uit met een pittige en priemende gitaarsolo. Naar het einde toe krijgt 'Stuck In The Night' nog een knappe tempo versnelling. De band blijft op datzelfde verschroeiende tempo verder gaan in 'Take Control' en 'Out In The Distance', waarin zowel Laurence, als Jack en Ash opnieuw alle registers opentrekken. In 'Out Of The Distance' krijgt drummer Ash Sheehan zijn moment van glorie. Een sterke, steeds weerkerende riff vormt de basis van het stevig rockende 'Woman', waarin Laurence naast zijn sterke vocale prestatie op nieuw schittert op de gitaar. Zowel Laurence, als Jack en Ash gaan geweldig te keer op hun instrumenten. Er zijn nog op geen enkel album van Laurence Jones zoveel bulderend slagwerk en beukende baslijnen te horen geweest als op 'Bad Luck & The Blues'.
 
 
 
 
 
 
 
 
Het album 'Bad Luck & The Blues' wordt afgesloten met het groovende 'You're Not Alone'. Ook hier krijgen we weer een geweldige gitaar riff en een vlijmscherpe en scheurende gitaarsolo van Laurence Jones. Groovemaster Jack Alexander Timmis blijft maar beukende baslijnen uit zijn basgitaar toveren en het overdonderend slagwerk van Ash Sheehan bepaalt het ritme van deze geweldige afsluiter. Wie houdt van stevige rock met invloeden uit de jaren zeventig moet zich zeker en vast het album 'Bad Luck & The Blues'  van Laurence Jones aanschaffen. De volumeknop mag bij deze muziek goed open staan. 'Bad Luck & The Blues' is zeker en vast het stevigste en meest heavy album dat Laurence Jones al uitgebracht heeft. Natuurlijk mis ik op dit nieuwe album het knappe toetsenwerk van Benett Holland. Alsook de heerlijke vocale harmonieën van Laurence en Bennett. Maar voor het rauwe en pure heavy rock album dat 'Bad Luck & The Blues' toch is, kan ik de keuze van Laurence voor een power trio wel verstaan. Het is misschien wel de juiste beslissing geweest, want op het geluid en de sound op 'Bad Luck & The Blues' is niets aan te merken. De gitaar, bas en de drums zijn ideaal om dit soort muziek te spelen. Je kan 'Destination Unknown' niet vergelijken met 'Bad Luck & The Blues', want dan zou je appelen en peren aan het vergelijken zijn. Het resultaat is het enige dat telt en dan kunnen we alleen maar zeggen dat Laurence Jones met 'Bad Luck & The Blues' een fantastisch en beresterk heavy classic rock album heeft uitgebracht. Wie Laurence Jones live aan het werk wil horen kan dat in november, dan is hij op 16 november te gast in P60 in Amstelveen, op 17 november in De Pul in Uden, op 18 november in Heyhoef Backstage in Tilburg, op 19 november in Poppodium Iduna in Drachten, op 22 november in Het Paard in Den Haag, op 23 november in Zaal Flux in Zaandam, op 24 november in De Crossover in Gent en op 25 november in Bibelot in Dordrecht. (9/10)