LARRY MILLER – THE SINNER AND THE SAINT

Album Review

Album: 
LARRY MILLER – THE SINNER AND THE SAINT
Artist: 
Larry Miller
Record Label: 
Big Guitar Records
Style: 
Bluesrock, Rock
Date: 
13/09/2019
Reviewed by: 
Walter Vanheuckelom
LARRY MILLER – THE SINNER AND THE SAINT
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
De eerste dag dat ik een gitaar vast nam schreef ik mijn eerste nummer. Vanaf dat moment wist ik dat ik geboren was om muziek te maken en op het podium te staan. Dat zei Larry Miller over zichzelf. Dat gevoel werd nog versterkt wanneer hij de muziek van Rory Gallagher, Gary Moore, Jimi Hendrix en Stevie Ray Vaughan ontdekte. Vooral Rory Gallagher was een totale openbaring voor de jonge Miller. Larry vertelde het volgende over Rory Gallagher: Zijn muziek is zo luid, zo glorieus en aan de rand van de totale chaos, maar toch volledig onder controle. Er was geen ontkomen meer aan, Larry zou zijn weg in de muziek maken zoals Rory het gedaan had. Miller wilde net als zijn idool een heavy power trio onder zijn eigen naam. Het schrijven, zingen en producen zou hij net als Rory ook zelf doen. Larry zocht en vond in de stevige bluesrock al snel zijn ding. In Engeland is Larry Miller een grote naam, maar in het buitenland komt hij veel te weinig aan de bak. In 1997 bracht hij zijn eerste album uit en met 'Larry Miller', dat in september 2016 verscheen was Larry al aan zijn tiende album toe, waarvan twee live cd's. Het studio album 'On The Edge' werd in 2012 door de lezers van het bekende Classic Rock Present The Blues verkozen tot derde beste album van 2012, alleen Joe Bonamassa en Walter Trout gingen hem voor. In de zomer van 2015 kreeg Larry een beroerte en zag de toekomst er voor hem niet rooskleurig uit. Hij verbleef een hele tijd in de kliniek en er volgde een lange weg van revalidatie, die nog steeds bezig is.  Op 16 september 2016 verscheen het album 'Larry Miller', met daarop twaalf originele, zelf geschreven songs. Negen songs waren herwerkte nummers uit zijn vijf laatste studio albums en er stonden ook drie nummers op die nog nooit op een album verschenen waren. Op 5 november 2016 werd er een benefiet concert voor Larry gegeven in de Boom Boom Club in Sutton. Op het moment van zijn beroerte was Larry Miller bezig met het schrijven en opnemen van het album 'The Sinner And The Saint'. Nu vier jaar later en met heel veel doorzettingsvermogen en wilskracht is Larry er in geslaagd om het album te voltooien. Het is een dubbelalbum geworden met vijftien zelf geschreven songs.
 
 
 
 
 
 
Vanaf het prille begin van 'Gotta Turn The Corner' word ik vrolijk omdat het leuk is om te horen dat Larry's muziek en stem niets aan kracht heeft ingeboet. 'Gotta Turn The Corner' is een stevige rocker met een sterk refrein. Ook op zijn vingerwerk op de Gibson Les Paul Gold Top 195 heeft de Engelse gitaarvirtuoos niets aan klasse ingeboet. Als Larry ooit terug moest gaan optreden is dit zeker een song die voor de nodige ambiance zal zorgen. Het ritme vertraagt maar de kracht blijft behouden in de uitstekende bluesrocker 'Women And The Blues', waarin Larry schittert met vingervlug priemend snarenwerk. Larry is niet alleen een bluesrocker die zijn songs kruidt met verschroeiend snarenwerk. Ik denk dat er weinig songwriters zijn die zo'n hemelse melodieuze ballades geschreven hebben als Larry. Ook op dit album mogen we van die prachtige trage nummers genieten. Luister maar eens naar het wondermooie en meeslepende 'I Want My Life Back', waarin Larry van die hemelse melodieuze klanken uit zijn Gibson weet te toveren. Dat dit een zeer persoonlijk nummer is voor Larry, hoor je ook aan de passie en de emotie waarmee Larry het nummer zingt en de gevoelvolle wijze waarop hij zijn gitaar bespeelt. Larry weet je met zijn snarenwerk te raken tot in de kleinste vezel van je lijf. Met zijn warme Hammond klanken draagt Neil Sadler deze meer dan vier minuten Gary Moore achtige ballade.
 
 
 
 
 
 
Bassist Neil Sadler en drummer Graham Walker gaan daarna weer stevig op het gaspedaal staan en zorgen zo voor de stuwende groove van de stevige bluesrocker 'I May Be Down (But The Kids Ain't Out). De pompende orgel klanken van Neil Sadler zijn het gehele nummer uitstekend aanwezig en Larry zet zelf de kers op de taart met een vlijmscherpe zinderende gitaar solo. Met alleen de mandoline als begeleiding voor zijn stem begint Larry aan 'Black Oak Arkansas Hangman'. Dit nummer over bedrogen worden in de liefde heeft een groot folk gehalte en zal zeker voor de nodige ambiance zorgen moest Larry ooit terug gaan optreden. 'Keeper Of The Flame' is een vloeiende rocker waarin Larry weer kwistig rondstrooit met vlijmscherpe gitaar riffs. In de midtempo rocker 'No More Mr. Nice Guy' horen we een bittere Larry Miller. Met uitstekend vlijmscherp gitaarwerk zet hij zijn woorden nog wat kracht bij. Larry sluit CD één af met de rockballade 'Don't Talk About Me', dat gedragen wordt door de weelderige orgel klanken van Neil Sadler en waarin Larry weer weet te bekoren met priemend en zinderend snarenwerk op zijn sixstring. CD twee opent met de verschroeiende rocker 'Hear The Train A Coming', een spetterend nummer waarin de trein doorraast op het ritme van het leven. 'Hear The Train A Coming' heeft een knap en ijzersterk refrein en Larry weet het nummer weer te kruiden met splijtend en vlijmscherp gitaarwerk. 'Rescue Me' is een prachtige melodieuze ballade, waarin de schitterende melodieuze gitaarklanken weer voor kippenvel zorgen. In deze ballade vraagt Larry om hulp en zingt hij al smekend aan God of hij hem wil redden. Top nummer.
 
 
 
 
 
 
Ook in het semi akoestische 'The Outlawed Name' blijft Larry het pad van de ballades bewandelen. Neil Sadler kleurt het nummer met een mooie ingetogen piano solo en ook Larry weet je weer te raken met zijn passievolle en emotionele stem en ingetogen en gevoelvol gitaarwerk. Larry klinkt heel wat vrolijker in de melodieuze liefdesballade 'Taste My Love', een meer dan vijf minuten durend nummer waarin Larry nogmaals geweldig uithaalt met subliem en melodieus snarenwerk. Na drie trage nummers wordt het gaspedaal weer helemaal ingedrukt voor het stevige 'Why Don't You Believe'. Het strakke en dwingende slagwerk van Graham Walker zorgt samen met de knappe diepe baslijn van Neil Sadler voor de heerlijk stuwende groove. Neil Sadler is ook het gehele nummer uitdrukkelijk en uitstekend aanwezig op het orgel en Larry etaleert nogmaals dat hij een klasse gitarist is met een uitstekende gitaar solo. CD twee wordt afgesloten met 'Ain’t No Love Here Anymore'. Met zijn bijna zeven minuten is deze prachtige ballade het langste nummer op 'The Sinner And The Saint'. In deze trieste song weet Larry de pijn en het verdriet perfect weer te geven met zijn gitaar. Je kan bij wijze de pijn en verdriet voelen tijdens zijn intense en gevoelvolle snarensolo. Larry Miller heeft tijd nodig gehad na zijn beroerte, maar dankzij zijn wilskracht, doorzettingsvermogen en de liefde voor de muziek is hij er toch in geslaagd om 'The Sinner And The Saint' verder af te werken en dat is een uitstekende zaak voor zijn fans en voor elke muziekliefhebber. 'The Sinner And The Saint' is een uitstekend album geworden, waarin de klasse van Larry als songwriter en als gitarist volledig tot zijn recht komt. Prima album. (8,5/10)
 
 
 
Walter Vanheuckelom
 
 
 
 
 
CD ONE
Gotta Turn The Corner
Women And The Blues
I Want My Life Back
I May Be Down (But The Kids Ain't Out)
Black Oak Arkansas Hangman
Your Tears Will Hit The Floor
Keeper Of The Flame
No More Mr Nice Guy
Don’t Talk About Me
 
CD TWO
Hear The Train A Coming
Rescue Me
The Outlawed Name
Taste My Love
Why Don’t You Believe
Ain’t No Love Here Anymore
 
 
Larry Miller – Vocals, Guitars, Mandolin
Neil Sadler - Bas en keyboards
Graham Walker - Drums